Splendor Duel on matkakokoon tehty kaksinpelattava versio modernista klassikkopeli Splendorista. Splendorin suunnittelija Marc Andrén lisäksi tätä peliä on ollut suunnittelemassa palkittu pelisuunnittelija Bruno Cathala, joka on tullut tunnetuksi eritoten Kingdominosta.
Cathala on ollut aiemmin mukana luomassa 7 Wondersista kiiteltyä Duel-versiota, joten hänen roolinsa tämän pelin kohdalla nostaa odotukset korkealle.
Visuaalisuus ja koko miellyttävät
Pelin kuvitus, joka on Davide Tosellon käsialaa, on uudenlainen ja raikas. Se ei ole yhtä synkeä kuin alkuperäinen, mikä on varmasti perhepelille eduksi. Komponentit ovat matkapelikokoon nähden laadultaan asiallisia. Tosin emopelin napsahtavia pokerichippejä jäi hieman kaipaamaan, Duelin jalokivimerkkien ollessa kooltaan pienempiä ja kevyitä kiekkoja.
Tälläkin kertaa olisi toivonut, että muovitetuille korteille olisi varattuna vähän enemmän tilaa, kun olisi pelin vieläkin kompaktimmin saanut pakattua. Muuten pelin insertti on näppärämpi kuin perus-Splendorin. Plussaa on peliboksin koko, jossa turhaa tilaa ei loppujen lopuksi ole paljoa, vaikka hifistelijät ovatkin saaneet 3D-tulostimilla aikaiseksi vielä paljon kompaktimpiakin ratkaisuja.
Kokemus uudenlaisesta tavasta pelata Splendoria
Alkuun peliohjeita lukiessani olin hieman epäileväinen, sillä pelin perusidea ei perus-Splendorista juuri eroa. Peliä pelatessa kuitenkin fiilis perusversioon verrattuna on erilainen – Splendoria on viety kiinnostavasti eteenpäin alkuperäistä peliä kunnioittaen.
Tavoitteena pelissä on kerätä korteissa olevia pisteitä 20, mutta nyt voittoon on kaksi muutakin vaihtoehtoa. Jos pelaaja saa kerrytettyä pisteensä samanvärisille jalokivikorteille, voittoon riittää 10 pistettä. Osassa jalokivikorteista on kruunumerkkejä, ja 10 kruunua keräämällä pelaaja myös voittaa.
Kuten emopelissäkin, pelaajalla on vuorollaan valittavanaan yksi kolmesta perustoiminnosta: hän voi kerätä jalokivimerkkejä, varata jalokivikortin tai ostaa kortin. Perustoimintoa ennen pelaaja voi kuitenkin suorittaa vapaaehtoisia toimintoja.
Ensimmäinen niistä on pelaajan hallussa olevan etuoikeuskäärön, tai vaikka useamman sellaisen, käyttäminen, jolloin hän voi ottaa haluamansa jalokiven pelilaudalta. Toisella vapaaehtoisella toiminnolla pelaaja täyttää pelilaudan pussissa olevilla jalokivimerkeillä. Pelilaudan tyhjät ruudut täytetään tietyssä järjestyksessä, mutta pelaaja nostaa jalokivimerkit pussista umpimähkään. Aina kun pelaaja näin täyttää ennen omaa vuoroaan pelilaudan, vastustaja saa yhden etuoikeuskäärön haltuunsa.
Vaihtoehtoisten toimintojen jälkeen pelaaja suorittaa aina vuorollaan jonkin edellä mainituista kolmesta perustoiminnosta. Jalokivimerkkien kerääminen pelilaudalta tapahtuu siten, että pelaaja ottaa laudan ruudukosta 1–3 jalokivimerkkiä, jotka ovat vierekkäin vaakaan, pystyyn tai vinottain. Tyhjät ruudut estävät niiden eri puolilla olevien merkkien samanaikaisen ottamisen. Jos pelaaja ottaa kolme samanlaista jalokiveä tai kaksi helmimerkkiä (näitä on pelissä vain kaksi kappaletta), vastustaja saa yhden etuoikeuskäärön haltuunsa.
Pelilaudalla on myös kultamerkkejä, joita saa perus-Splendorin tapaan vain jalokivikortteja varatessaan, ja kultamerkillä voi korttia ostaessaan korvata minkä tahansa jalokiven (tai helmen). Korttien ostaminen tapahtuu Splendor-pelaajille tutulla tavalla: kortin alareunassa näkyy kortin ostoon vaadittava hinta jalokivinä (tai helminä), sekä kortin yläreunassa mahdolliset pisteet ja se, mitä jalokiveä kortti edustaa. Ostetut kortit ovat pelaajan edessä pöydällä näkyvissä pelin loppuun asti, ja uusia kortteja ostaessaan pelaaja saa vähentää vaadittavasta hinnasta kaikkien niiden korttien jalokiviarvon, joita hänellä jo on edessään ostettuna.
Joitakin elementtejä Cities of Splendor –lisäosasta on hyödynnetty tässä Duelissa – ei tosin kuitenkaan aivan yksi yhteen. Yksi selkeä samankaltainen elementti on jalokivikortit, jotka tulee yhdistää aiemmin ostettuun jalokivikorttiin, mutta eivät itsessään edusta mitään jalokiveä, vaan vasta yhdistettynä. Toinen samankaltainen elementti on jalokivikorteilla olevat erikoistoiminnot, jotka tulee suorittaa kortin ostamisen yhteydessä. Näitä voivat olla uuden pelivuoron pelaaminen, kortin väriä vastaavan jalokivimerkin ottaminen pelilaudalta, etuoikeuskäärön ottaminen tai jalokivimerkin ottaminen vastustajalta.
Perus-Splendorin aatelislaattojen sijaan Duelissa on neljä kuninkaalliskorttia, jotka tuovat lisäpisteitä ja erikoistoimintoja. Vielä vapaana olevan kuninkaalliskortin saa valita, kun pelaaja saa ostamistaan jalokivikorteista kolmannen tai kuudennen kruunumerkin.
Kaksinpelinä emopeliään toimivampi paketti
Pelissä on vuorovaikutusta kivasti lisää, vaikka pelaajat selkeästi omaa peliään rakentavatkin. Silti vastustajan toimia kannattaa seurata entistäkin tarkkaavaisemmin. Tällä kertaa toisella pelaajalla ei ole tasoittavaa vuoromahdollisuutta, vaikka toinen olisikin pelin aloittanut. Tätä on tasoitettu jo pelin alussa, jolloin toisena vuoronsa tekevä pelaaja saa heti alkuun yhden etuoikeuskäärön haltuunsa.
Splendor Duel jättää kaksinpelinä pelattuna varjoonsa perus-Splendorin lisäosineen. Moninpeliä varten emopelillä kuitenkin on edelleen paikkansa. Toki itselläni peruspeli vaatii Cities of Splendor -lisäosan siten, että mukana on ¾ lisäosaelementeistä – niin paljon peruspeliä on tullut pelattua, jossa yksi ainoa voittava strategia on turhan ylivoimainen. Splendor Duelissa lisäosia tuskin heti kaipaa, sen verran tässä on erilaisten pelistrategioiden mahdollisuuksia.
Faktat Splendor Duelista
Suunnittelijat: Bruno Cathala, Marc André
Julkaisija: Space Cowboys (2022)
Mutkikkuus: Perus-Splendorin taitajille pelin opettaminen on nopeaa. Muuten tämä Duel-versio on hieman sitä monimutkaisempi, mutta toki samalla kiinnostavampi. Viimeistään parin pelikerran jälkeen uskoisin pelin olevan hallussa.
Onnen vaikutus: Satunnaisuutta tuovat jalokivien satunnainen järjestys pelilaudalla sekä pelipakoista markettiin nostettavat kortit. Taktikoinnillakin on toki merkitystä, ja useampi erilainen voittoehto vaatii tarkkaavaisuutta.
Vuorovaikutus: Vuorovaikutusta on perus-Splendoria enemmän. Ajoitus jalokivien asettamisessa takaisin pelilaudalle voi olla merkittävä, ja osassa korteistakin on pieniä vuorovaikutuksellisia elementtejä.
Teema: Teema toimii kivasti, vaikka tässä pelissä se voisi periaatteessa olla mikä muukin tahansa.
Uudelleenpelattavuus: Useampi vaihtoehtoinen tie voittoon tekee tästä perus-Splendoria paremman uudelleenpelattavuuden kannalta. Perusversioon nähden Duelissa kehittyminen vaatii enemmän monialaista tarkkaavaisuutta.
Kieliriippuvuus: Komponenteissa ei ole tekstiä, joten kielitaitoakaan ei tarvita.
Pelaajamäärä: 2 pelaajaa.
Pituus: Ohjeellinen peliaika on 30 minuuttia, mikä pitää suhteellisen hyvin paikkansa. Joskus kortit ja jalokivet osuvat sen verran hyvin kohdalle, että pelin kesto voi olla huomattavasti lyhyempikin.
Yksi vastaus aiheeseen “Splendor Duel”
Tähän peliin löytyy myös interaktiivinen tutoriaali Dized-palvelussa! =) https://app.dized.com/game/5be0a469-1165-477e-8be9-f88342259c1d