Kategoriat
Peliarvostelut

Soul Hunters

Sielu on kautta historian kiinnostanut ihmistä ja erilaisia ryhmittymiä ja tätä kiinnostusta käytetään hyväksi Ville Hankipohjan suunnittelemassa korttipelissä Soul Hunters. Peli on Hankipohjan ensimmäinen julkaistu peli ja pelistä huokuu suunnittelijansa roolipelitausta – peli näyttää ja tuntuu roolipeliltä, vaikka korteilla tällä kertaa pelataankin.

Pelin taustalla on kritiikki uskontokuntien harjoittamaa sielupropagandaa kohtaan, mutta tärkeimpänä suunnittelun johtotähtenä on toiminut ajatus viihdyttävän korttipelin kehittämisestä.

Pelin idea

Soul Hunters -pelin kansiPelaajien tavoitteena on kerätä itselleen sielukortteja, joita pelin alussa käännettään pöydälle viisi näkyviin. Sielukortit ovat 1-5 sielun arvoisia ja näistä korteista pelaajat kisailevat pelin aikana negatiivista tai positiivista vaikutusvaltaa keräämällä. Pelin lopussa eniten sieluja kerännyt pelaaja voittaa pelin.

Omalla vuorollaan pelaaja nostaa ensin kortin ja pelaa sitten kortin kädestään tai käyttää jo pöytäämäänsä korttia. Pelissä on tapahtuma- ja sielunkerääjäkortteja. Tapahtumakortteja on monenlaisia ja niitä käytetään pääsääntöisesti vastustajien pelin häiritsemiseen joko heidän keräämänsä vaikutusvallan tai heidän kädessään olevien korttien määrää vähehentämällä. Sielunkerääjäkortteja puolestaan voi käyttää joko pelaajan vaikutusvallan lisäämiseen tai jokaisessa sielunkerääjäkortissa olevan erikoisominaisuuden käyttämiseen. Jokaista sielunkerääjäkorttia voi käyttää tietyn määrän, joka on mainittu kortissa, jonka jälkeen pelaaja menettää kortin.

Sielunkerääjäkortit kuuluvat kuuteen erilaiseen ryhmittymään ja yksi pelin tavoitteista on pöydätä kortteja, jotka kuuluvat samaan ryhmittymään. Kun pelaajalla on vähintään kaksi saman ryhmittymän sielunkerääjäkorttia pöydällä, hän saa ryhmittymän ryhmävaikutusvallan käyttönsä. Tämän bonuksen pelaaja pitää niin pitkään, kun hänellä on vähintään kaksi kyseisen ryhmittymän korttia pöydättynä. Kolme pelin kuudesta ryhmittymistä antaa pelaajalle negatiivista vaikutusvaltaa ja kolme puolestaan positiivista.

Ensimmäinen viidestä pelin alussa pöydälle käännetystä sielukortista jaetaan, kun kaikki pelaajat ovat pelanneet viisi korttia kädestään. Tämän jälkeen katsotaan kuka pelaajista on kerännyt eniten vaikutusvaltaa (joko positiivistä tai negatiivistä) ja tämä pelaaja voittaa sielukortin, joka on arvoltaan pienin pöydällä olevista. Voittanut pelaaja menettää keräämänsä vaikutusvallaan ja aloittaa seuraavan kierroksen. Seuraava sielukortti jaetaan, kun kaikki pelaajat ovat pelanneet neljä korttia ja kortin voittaa eniten vaikutusvaltaa kerännyt pelaaja. Tasatilanteissa sielukorttia ei jaeta kenelläkään mutta tasatilanteessa olevat pelaajat menettävät kuitenkin keräämänsä vaikutusvallan.

Viimeinen sielukorteista jaetaan viidennellä kierroksella, kun pöydällä on enää yksi sielukortti ja kaikki pelaajat ovat pelanneet vain yhden kortin. Tämän jälkeen pöydälle käännetään uudet viisi sielukorttia, viimeisen kortin voittanut pelaaja aloittaa pelin ja peliä jatketaan, kuten peli olisi alkanut alusta. Pelin päättyy, kun pelaajamäärästä riippuva määrä (10-20) sielukortteja on jaettu pelaajille.

Jos haluat tutustua peliin videomuodossa, katso Lautapelinurkan Soul Hunters -jakso.

Sielujen kerääminen vie runsaasti aikaa

Epidemic-tapahtumakortti
Epidemic-tapahtumakortti kuvaa hyvin pelin korttien graafista ilmettä. Kuva: Ville Hankipohja

Soul Hunters on mielenkiintoinen peli, jossa pelaaja pyrkii haalimaan hyvän kombinaation sielunkerääjäkortteja eteensä pöydälle ja keräämään näiden avulla mahdollisimman paljon vaikutusvaltaa itselleen. Muut pelaajat kykenevät estämään yksittäisen pelaajan menestymistä tehokkaasti mistä johtuen pelaajan on myös osattava ajoittaa korttiensa pelaaminen oikein; vain oikein ajoitettuna korteista saa täyden hyödyn irti ja samalla pelaaja estää muita pelaajia saamasta sielukortteja itselleen.

Peli kuvitus on tyylikästä ja tukee mukavasti pelin teemaa ja muutoinkin pelin komponentit ovat laadukkaat. Valittamista ei myöskään ole pelin teemassa ja mekaniikassa, jotka molemmat ovat yhdistelmä tuttua ja turvallista ja sopivasti jotain uutta.

Pelin suurin ongelma on pelin kestossa, joka pelilaatikon mukaan on 60 minuuttia. Testipeleissä peli kesti kolmella ja neljällä pelaajalla likipitäen 120 minuuttia, mikä on ehdottomasti liian pitkään kevyelle korttipelille. Pelin kestoa voi kuitenkin helposti säädellä vähentämällä pelissä olevien sielukorttien määrää ja siten pelistä tulee nautittavamman mittainen.

Faktat Soul Huntersista

Suunnittelija:

Julkaisija: Tuonela Productions (2009)

Mutkikkuus: Pelimekaniikka on yksinkertainen, mutta runsas valikoima erilaisia kortteja tekee pelistä alkuun työlään pelata.

Onnen vaikutus: Sopivien korttien käteen saaminen vaikuttaa merkittävästi menestymismahdollisuuksiin, mutta ajoitus on myös tärkeää ja sillä ei ole mitään tekemistä onnen kanssa.

Vuorovaikutus: Pelaajat ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään.

Teema: On vahvasti ja hauskasti läsnä pelissä.

Uudelleenpelattavuus: Jo pelkkä korttien tuntemaan oppiminen vaatii useamman pelin puhumattakaan siitä, että korteja osaisi käyttää tehokkaasti. Peli kestää siis useammankin pelikerran.

Kieliriippuvuus: Pelin kortit ovat englanninkieliset ja tekstiä on korteissa paljon.

Pelaajamäärä: 2-4

Pituus: 60 min (käytännössä kuitenkin helposti yli 90 min)

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

2 vastausta aiheeseen “Soul Hunters”

Pelikierroksen päättävä pelaaja tuntuu olevan hieman etulyöntiasemassa muihin pelaajiin nähden sieluja jaettaessa. Säännöissä ei ollut mainintaa kierroksen aloittavan ja näin myös päättävän pelaajan kierrättämisestä tms. Onko tähän hyviä vinkkejä?

Toinen epäselvyys liittyy puolestaan sielukortin voittavan pelaajan Aligment-bonuksen kohtaloon. Sääntöjen mukaan kortin voittaneen pelaajan vaikutusvalta nollautuu, mutta jos pelaajalla on pöydässään Aligment-bonukseen oikeuttavat silunmetsästäjät, niin tuleeko bonus automaattisesti nollauksen jälkeen, vai pitääkö se hankkia takaisin esim. rikkomalla aligment (eri ryhmään kuuluva sielunmetsästäjä pöytään) ja sitten korjaamalla tilanne (vain saman ryhmän sielunmetsästäjiä pöydässä)?

Lukihäiriön lisäksi minulla tuntuu olevan myös sääntöjenlukuhäiriö…

Sääntökirjan mukaan sielun voittanut pelaaja aloittaa kierroksen. Aligment-bonus palautuu välittömästi sielun voittaneelle pelaajalle vaikutusvallan nollautumisen jälkeen.

Soul Hunters vaikuttaa varsin mielenkiintoiselle pelille ainakin korttien perusteella. Käytännössä kuitenkin tuntuu, ettei korttien avulla pääse rakentamaan kunnon strategista kokonaisuutta kuten esim. RFTG:ssä tapahtuu. Toki eri pelihän tämä on, mutta jotenkin tuon syvemmän ulottuvuuden puuttuminen häiritsee pelikokoemusta ja vaikutusvalta tulee kerättyä yksittäisillä korteilla. Myös samaan ryhmittymään kuuluvien sielunmetsästäjien keräily tuntuu tarpeettomalta keräilystä saatavan (isomman) hyödyn puuttuessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *