Socceron nimi antaa vahvan vihjeen siitä mitä peli käsittelee. Aiheena on tietenkin jalkapallo, mutta mistään raskaasta simulaatiosta ei sentään ole kyse. Kaksi tasapäistä joukkuetta ottaa toisistaan mittaan yksittäisissä otteluissa, jotka käydään lautapelien perinteistä poiketen reaaliajassa. Enemmän maaleja tykittänyt voittaa. Oikean jalkapallon hengessä, myös tasapeli on täysin mahdollinen.
Mielenkiintoinen piirre on se, että pelikello käy reaaliajassa. Säännöissä suositellaan jopa 45 minuutin mittaisia puoliaikoja, mutta silloin yhden ottelun kokonaiskesto on pelin sisältöön suhteutettuna aivan liian pitkä. 15–20 minuutin puoliajan toimivat paljon paremmin ja reilussa tunnissa ehtii tällöin pelaamaan pari matsia.
Pelin kulku
Peli on reaaliaikaisesta kellostaan huolimatta vuoropohjainen. Pelaajat vaihtelevat vuoroa toiselle niin kauan kuin pelikellossa riittää aikaa. Omalla vuorollaan voi tehdä yhden toiminnon, joka on joko liikkuminen tai pallon potkaiseminen.
Joukkueen liikuttaminen tapahtuu heittämällä yhtä noppaa. Silmäluku kertoo sen, kuinka monta ruutua pelaajat saavat yhteensä liikkua. Tämä tuo peliin arvaamattomuutta, sillä huonoilla heitoilla oma joukkue hyytyy täysin. Nurmella juokseminen on myös hyvin rajoitettua, sillä pelaajat saavat hölkätä ainoastaan suorissa linjoissa. Lisäksi pallon kanssa saa liikkua ainoastaan yhden vuoron ajan, mikä korostaa omien joukkuetoverien sijoittelua.
Vastustajalla on omalla vuorollaan mahdollisuus yrittää pallonriistoa, mikä tapahtuu heittämällä yhtä noppaa. Mikäli silmäluku vastaa jonkun pelaajan etäisyyttä pallonkantajasta, puolustaja saa liikuttaa oman pikku-ukkonsa pallollisen pelaajan ruutuun. Vastapuolen on seuraavalla vuorolla liikutettava pallon menettänyt pelaaja johonkin vierekkäiseen ruutuun.
Pallon syöttäminen tapahtuu heittämällä yhtä tai kahta tavallista noppaa sekä erityistä potkunoppaa. Silmäluku osoittaa potkun voimakkuuden ja potkunoppa määrää sen tyypin. Pallo saattaa lähteä jalasta suoraan, maata pitkin kierteellä tai ilmassa komeasti kaartaen. Kierrepotkut mahdollistavat liikeradalla yhden 45 asteen käännöksen ja lisäksi ilmassa lentävällä pallolla voi ylittää vastustajan kenttäpelaajat.
Maalin yrittäminen toimii täsmälleen samalla tavalla kuin syöttäminen, mutta veto täytyy julistaa ennen noppien heittämistä. Mikäli pallo osuu maalivahtiin, se torjutaan automaattisesti. Jos veto kulkee veskarin sivuilla olevien ruutujen kautta, onnistuminen ratkaistaan nopanheitolla. Onnistuneen maalin jälkeen pelaajat asetellaan alkukuoppiin ja pelaamisen aloittaa puoli, joka ei tehnyt maalia.
Todella helpot perussäännöt ja vain helpot pidemmät säännöt
Socceron perussäännöt ovat todella yksinkertaiset ja pelin opettaminen onnistuu noin viidessä minuutissa. Tämän ansiosta sen saa helposti pöydälle kenen tahansa kanssa, mutta samalla se kadottaa osan tunnelmastaan. Syy löytyy pelin luonteesta, joka jää perussäännöillä hyvin abstraktiksi.
Vastaavasti edistyneimmillä säännöillä peli vihdoin tavoittaa jalkapallo-ottelun fiiliksen. Mukaan tulevat muun muassa pallon puskemiset, rangaistukset ja kulmapotkut. Lisäksi niiden lisääminen peliin ei vaadi kovin suurta vaivaa. Esimerkiksi pallon puskemista voi yrittää silloin kun ilman kautta syötetty pallo saapuu pelaajalle tasaluvulla. Tämä avaa mahdollisuuden suoraan maalipotkuun tai toiseen syöttöön.
Tällaisen yksinkertaisen säännön lisääminen tuo kokonaan uuden ulottuvuuden pallon potkimiseen ja se kannustaa miettimään sitä, milloin syöttämisessä kannattaa käyttää pelkästään yhtä noppaa. Rangaistukset ratkaistaan puolestaan palloa riistettäessä yhdellä nopalla. Mikäli silmäluvuksi pyörähtää kuusi, on tuloksena rike ja rangaistuspotku. Rankkareille on sitten omat erikoissäännöt, joissa määritellään mm. pelaajien sijoittumiset.
2–0 voitto kotijoukkueelle
Täytyy heti alkuun todeta, että minä pidän Soccerosta. En tosin lämpene sen perussäännöille, mutta edistyneemmillä säännöillä se on oikein hauskaa ajanvietettä. Onnistuneiden kuvioiden päätteeksi tehty pääpusku vastapuolen ylänurkkaan saa aikaan samanlaisen riemun kuin oikeassakin jalkapallossa. Tätä kehtaa suositella kaikille, jotka pitävät kevyistä ja nopeasti opittavista peleistä tai vaikkapa abstrakteista peleistä. Pelaajien sijoittumisten miettiminen on erittäin olennaista, jolloin ottelua voi ajatella vaikka hitaasti muuttuvana loogisena pulmana.
Pelistä on ilmestynyt kaksi eri laitosta. Peliko on julkaissut ensimmäisen laitoksen suomeksi vuonna 2007, mutta parempaa vuonna 2012 ilmestynyttä toista laitosta ei saa toistaiseksi suomeksi. Loppuunmyydystä vuoden 2007 laitoksesta puuttuu esimerkiksi pallon potkimisessa käytettävä erikoisnoppa. Pelin aivan alkuperäinen versio on Die wilden Fussballkerle – Das dampfhammerharte Fussball-Spiel vuodelta 2005, joten peliä on kehitelty pitkään.
Faktat Soccerosta
Suunnittelija: Jarmo Kuitunen, Martti Ojalainen
Julkaisija: Gamina (2012)
Mutkikkuus: Peruspeli on erittäin yksinkertainen, eikä se tunnu hankalalta edes kaikilla lisäsäännöillä.
Onnen vaikutus: Suuri, sillä noppaa käytetään kaikkien toimintojen ratkaisemiseen. Hyvin pelaamalla voi kuitenkin vaikuttaa todennäköisyyksiin.
Vuorovaikutus: Ottelu on jatkuvaa vääntämistä joukkueiden välillä ja kentän tilanne voi muuttua hyvin nopeasti.
Teema: Edistyneemmillä säännöillä peli tavoittaa jalkapallo-ottelun tunnelman. Peruspeli sen sijaan tuntuu todella abstraktilta.
Uudelleenpelattavuus: Erittäin hyvä. Nopea tempo ja arvaamattomasti pyörivä noppa pakottavat aina pelaamaan uusintaottelun.
Kieliriippuvuus: Sääntöjen ymmärtäminen vaatii englanninkielen taitoa. Pelin komponentit ovat täysin kielivapaat.
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 30–90 minuuttia, pelin keston voi valita itse.
Yksi vastaus aiheeseen “Soccero”
”Sääntöjen ymmärtäminen vaatii englanninkielen taitoa. Pelin komponentit ovat täysin kielivapaat.”
Nyt näyttäisi löytyvän tuohon uuteenkin versioon suomenkieliset ohjeet Socceron nettisivuilta.