Smash Up sekoittaa samaan peliin robotit, ninjat, zombiet, aseistetut dinosaurukset ja ties mitä, ja joka pelikerralla nämä vielä yhdistetään eri tavalla. Lopputulos on melkoista sillisalaattia, vaan mitenköhän se mahtaa toimia?
Pelin idea
Pelaajien tarkoituksena on kerätä voittopisteitä valloittamalla tukikohtia omilla joukoillaan ja yrittää samalla estää muita pelaajia saamasta pisteitä.
Pelin alussa pelaajat valitsevat itselleen kaksi ryhmää kahdeksasta eri vaihtoehdosta. Ryhmittymien pakat sekoitetaan keskenään ja yhdistettyä pakkaa käytetään taistelussa tukikohtien hallinnasta. Pelaajan pakka saattaa koostua esimerkiksi merirosvoista ja roboteista.
Pelin varsinainen pihvi on pelattavien ryhmittymien erikoisominaisuudet. Esimerkiksi zombiet voivat nostaa joukkoja takaisin peliin poistopakasta, kun taas avaruusolennoilla on teknologiaan pohjautuvia ominaisuuksia. Pelattavat ryhmittymät ovat kiitettävän erilaisia.
Taistelua tukikohdista
Kun ryhmittymät on valittu, laitetaan pöytään tukikohdat. Tukikohtia nostetaan sattumanvaraisesti pelaajamäärän mukaisesti. Tukikohdat määrittelevät pelaajien saamien pisteiden määrän, tukikohdan valloittamiseen tarvittavan arvon ja erikoistapahtumat.
Pelaajat saavat pisteitä tukikohdasta kun sen valloittamiseen tarvittava kaikkien yksiköiden yhteenlaskettu voimapisteiden määrä täyttyy. Jos esimerkiksi tukikohdan valloittamiseen tarvitaan 22 voimapistettä, pelaajat pelaavat omia yksiköitään tukikohtaan vuorollaan ja kun kaikkien pelaajien yksiköiden yhteenlaskettu voimapistemäärä on 22, katsotaan tukikohdasta saatavien pisteiden määrä. Osassa tukikohdista suurimman pistesaaliin saa eniten voimapisteitä pelannut pelaaja, osassa toiseksi eniten pelannut ja osassa pisteet katsotaan ainoastaan yksiköiden määrän tai voimapisteiden määrän mukaan.
Kaksi toimintoa vuorossa
Pelaajat voivat vuorollaan tehdä korkeintaan kaksi toimintoa. He voivat pelata joko yksikkö- tai toimintokortin tai molemmat. Samaa toimintoa ei voi toistaa. Toimintovuoronsa jälkeen pelaaja nostaa käteensä kaksi korttia nostopakastaan.
Yksikkökortit toimivat valloituksissa ja jäävät pöytään. Yksiköillä on useimmiten erilaisia erikoisvoimia, jotka vaihtelevat hyvinkin laajalti aina lisävoittopisteistä korttien siirtelyyn tai vastustajan korttien poistamiseen pelistä. Toimintokortit taas antavat pysyviä tai väliaikaisia bonuksia omille joukoille. Jotkut kortit taas poistavat vastustajien yksiköitä tai tuhoavat tukikohtia.
Peliä pelataan vuorotellen, kunnes jokin pelaajista saa 15 voittopistettä kerättyä.
Yksinkertainen on kaunista
Pelin perusmekaniikka on todella yksinkertainen, siinä ei ole monimutkaisia sääntöpoikkeuksia tai lisäsääntöjä opeteltavana. Aikaa kaksinpeliin kuluu 20–40 minuuttia, mikä on sopivan lyhyt tällaiselle pelille. Useammalla pelaajalla peliaika pitenee, mutta uskoisin peliajan olevan noin 15 minuuttia pelaajaa kohden.
Yksinkertaisten perustoiminnallisuuksien lisäksi pelin korteissa on erikoisominaisuuksia. Pelkkien korttien lätkiminen pöytään olisi turhauttavaa, mutta erikoisominaisuudet mahdollistavat pitkien yhdistelmien tekemisen. Smash Up ei ole pasianssimainen peli, vaan pelaajien välinen interaktio on vahvasti läsnä. Peliä pelaa mielikseen, sillä se ei vaadi suurta harrastuneisuutta.
Jos Smash Up olisi suomenkielinen, sillä olisi mahdollisuuksia nousta suosituksi myös Suomessa. Peli on leppoisa pelattava, sen saa pelivalmiiksi muutamassa minuutissa ja se ei ole kestoltaan liian pitkä.
Lisäosia on julkaistu jo riittämiin
Peliin on julkaistu lisäosia melkoisesti ja ne lisäävät pääsääntöisesti peliin uusia ryhmittymiä. Pelattavat yhdistelmät eivät siis ihan heti lopu kesken. Lisäosista löytyy myös pisteiden laskussa käytettävät pelimerkit, jotka peruspelistä jostain syystä puuttuvat.
Faktat Smash Up -pelistä
Suunnittelija: Paul Peterson
Julkaisija: AEG (2012)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat helpot. Korteissa on paljon erikoisominaisuuksia, joiden hyvä hallinta vaatii opettelua.
Onnen vaikutus: Pelissä on tavallinen määrä tuuria korttien ja tukikohtien nostamisen muodossa. Menestys vaatii kuitenkin myös hyvää kädenhallintaa.
Vuorovaikutus: Pelaajien välinen vuorovaikutus on pelissä tärkeässä asemassa.
Teema: Teema on vahva ja se toimii.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä.
Kieliriippuvuus: Säännöt englanniksi ja korteissa paljon englanninkielistä tekstiä.
Pelaajamäärä: 1–4
Pituus: 45 minuuttia