Small World on aluehallintapeli, jossa pelaajat sotivat toisiaan vastaan vallatakseen ja puolustaakseen alueita jatkuvasti pienenevässä maailmassa. Peli perustuu vuonna 1999 ilmestyneeseen Vinciin, jonka karun ulkokuoren alta paljastui kevyt siviilisaatiopeli.
Pelin kehittäjä Philippe Keyaerts jatkoi alkuperäisen idean jalostamista ja kymmenen vuoden kuluttua ilmestyi nykyinen Small World, joka lopulta räjäytti pankin. Suoraviivaisempi ja humoristisella fantasiateemalla kuorrutettu pakkaus lämmitti pelaajien sydämet ja oli ilmestyessään 2009 yksi vuoden kuumimmista lautapelijulkaisuista.
Pelin idea
Pelaajat valitsevat aluksi rodun, jolla lähtevät maailmaa valloittamaan. Jokaisella rodulla on oma kykynsä sekä satunnainen lisäerikoiskyky, jotka yhdessä antavat pelaajalle tiettyjä vapauksia sääntöjen suhteen ja määräävät pelaajalle annettavien hahmolaattojen määrän.
Ensin pelaaja valloittaa alueita. Valtaus aloitetaan yhdestä laudan reuna-alueista, josta edetään eteenpäin viereisiä alueita pitkin. Uuden alueen valtaaminen vaatii aina kaksi hahmolaattaa, jonka lisäksi vuorialue ja jokainen alueella oleva vastapelaajan laatta vaativat yhden ylimääräisen laatan. Jos pelaajan laatat jäävät viimeisessä hyökkäyksessä vajaaksi, hän saa pyörittää noppaa, joka voi hetkellisesti nostaa pelaajan hyökkäysvoimaa 1, 2 tai 3 laatalla.
Hyökkäyksien jälkeen huolehditaan puolustusasemista, jolloin pelaaja saa siirrellä laattojaan omien alueiden sisällä vapaasti, kunhan jokaiselle alueelle jää vähintään yksi laatta. Lopuksi pelaaja saa voittopisteitä hallitsemiensa alueiden määrän mukaan. Voittopisteet pidetään salassa pelin loppuun saakka, joten koskaan ei ole täysin varma, kuka on johdossa.
Seuraavan kierroksen alussa pelaaja kerää ylimääräiset rotulaatat laudalta (jättäen haluamilleen alueille yhden laatan) ja jatkaa hyökkäyksiä. Näin oma alue laajenee vähitellen.
Rappiolla on hyvä olla
Vastapelaajien hyökkäykset ja vallatuiden alueiden koko vähentävät omien laattojen määrää, joten jossain vaiheessa rotu ei kykene enää laajenemaan tai on liian heikko jatkaakseen taisteluja. Tällöin pelaaja voi hylätä rotunsa ja valita uuden rotu-erikoiskyky -kombinaation. Vanha rotu rapistuu, eikä sillä enää liikuta tai hyökkäillä, mutta rappioituneet laatat keräävät alueistaan edelleen pisteitä.
Yleensä yhden pelin aikana pelaajat käskyttävät kahta tai kolmea rotua, joten yhteen rotuun ei kannata kiintyä liika. Ilman luopumista häviö on varma. Toisaalta rodun rappioittaminen on pelaajalle hetkellisesti hyvin vaarallista, sillä se vie kokonaisen vuoron ja altistaa heikentyneen rodun muiden pelaajien armoille. Rodun hylkäykseen ja valintaan liittyvä ajoitus onkin se, mikä erottaa taitavan pelaajan aloittelijasta.
Konflikteja kaihtamaton
Small World on mielenkiintoinen sekoitus yksinkertaisia mekaniikkoja ja konflikteja. Pelaaminen on harvoin seesteistä päähän taputtelua, kun uudet rodut ilmaantuvat vuorotellen laudalle ja raivaavat tilaa vanhojen tieltä. Peli muistuttaa jonkin verran klassisen Riskin tyylisiä aluehallinta-sotapelejä, vaikka nopat on jätetty pois melkein kokonaan. Näin peli on pohjimmiltaan hyvin kontrolloitavissa, mutta vuorovaikutusta muiden pelaajien välillä on runsaasti.
Peli luottaa yksinkertaiseen kaavaansa – soditaan, kasataan joukot ja napsitaan voittopisteet. Välillä rodut hylätään ja tilalle tuodaan uusia. Toisto kävisi nopeasti puuduttavaksi, mutta erilaiset rotu-erikoiskyky -kombinaatiot luovat peliin taktista särmää. On mielenkiintoista pohtia, millä yhdistelmällä saisi sylillisen voittopisteitä ja kartalla jylläävät vastapelaajat aisoihin.
Koska peli nojaa vahvasti rotu-kyky -kombojen vaihtelevuuteen, lisäosien tarve on ilmeinen. Peruspeliä enemmän pelaavalle 14 rotua ja 22 erikoisominaisuutta tulevat nopeasti tutuiksi, varsinkin kun osa ominaisuuksista ja roduista on hyvin samankaltaisia. Onneksi suurin osa lisäosista on suhteellisen halpoja, joten pelin laajentaminen ei vaadi kerralla suuria investointeja.
Kaunis ja mielenkiintoinen peli
Pelin tuotantoarvot ovat omaa luokkaansa – kiitos Days of Wonderin. Kaikennäköistä ja kokoista sälää on paljon ja kuvitus on värikästä ja upeaa. Ainoastaan rotulaatoille tarkoitettu säilytysrasia, mikä muuten on erittäin käytännöllinen, ei ole nakkisormisille suunniteltu. Laatat kun ovat lokeroissaan nätisti kunnes jäävät yksin, jonka jälkeen ne kaatuvat ja jumittuvat lokeron pohjalle. Pieni kauneusvirhe, mutta rasittava sellainen.
Small World tarjoaa yksinkertaista, mutta sopivan taktista alueiden valloitusta. Lautojakin tulee jokaiselle pelaajamäärälle omansa, joten vallattava tila pysyy aina sopivan tiiviinä. Peli kyllä hyötyy useammasta pelaajasta, sillä silloin rotu-voima -kombinaatioita ja niiden välistä vuorovaikutusta on enemmän. Mutta ei sillä, on kaksinpelikin oikein mainio.
Lisäosat ja sisarpelit
Small World jos joku kaipaa kipeästi lisäosia ja niitä onkin siunaantunut melkoisella tahdilla. Grand Dames of Small World, Cursed! ja Be Not Afraid… lisäävät jokainen muutaman uuden rodun ja erikoiskyvyn. Nämä ovat hyviä peruslisäosia, jotka eivät muuta pelin perusrakennetta. Muita lisäosia ovat muun muassa Tales and Legends, joka lisää pelin sääntöjä muuttavat tapahtumakortit sekä pari loppuunmyytyä minilisäosaa.
Small World: Underground on täysin itsenäinen sisarpeli, joka tuo mukanaan täysin uudet rodut, erikoiskyvyt sekä uudet laudat. Visuaalinen tyyli on alkuperäistä peliä synkempi, mutta muuten peli on lähinnä sitä samaa. Jos Undergroundin ilme miellyttää enemmän, aloita pelaaminen tällä.
Eikä lisäosien tulva ole loppumassa. Tulossa on ainakin Small World Realms, joka korvaa pelin laudan heksoilla. Näin laudasta saadaan joka kerta erilainen. Mukana on lisäksi 12 skenaariota, joista osa toimii alkuperäisen pelin, osa Undergroundin kanssa. Osassa yhdistetään molemmat pelit. Eiköhän myös fanien tekemiä skenaarioita ole luvassa.
Suomennokset
Peliin on tarjolla epävirallisia suomennoksia, jotka löytyvät BoardGameGeekistä:
Faktat Small Worldista
Suunnittelija: Philippe Keyaerts
Julkaisija: Days of Wonder (2009)
Mutkikkuus: Kierroksien rakenne on yksinkertainen: hyökkää, kokoa joukot ja nouki pisteet. Pelin oppii näin hyvin nopeasti.
Onnen vaikutus: Vähäinen. Erikoiskyky ja rotu -kombot tulevat esille sattumanvaraisesti, mikä saattaa antaa aloittajille pienoisen etulyöntiaseman. Samoin lisäjoukko-noppa vaikuttaa hieman lopputulokseen.
Vuorovaikutus: Pelaajien välinen vuorovaikutus ei jää puuttumaan, kun muita vastaan hyökätään vuorotellen.
Teema: Kuvitus on Days of Wonder -laatua ja hassutteleva fantasiateema toimii.
Uudelleenpelattavuus: Erityisvoimia ja rotuja on sen verran, että erilaisia yhdistelmiä riittää joksikin aikaa. Enemmän pelaavalle lisäosien tarve on kuitenkin väistämätön.
Kieliriippuvuus: Pelin komponentit ovat lähestulkoon kieliriippumattomia, mutta rotujen ja erikoisominaisuuksien ohjeistuksen vuoksi kieltä olisi hyvä hallita.
Pelaajamäärä: 2–5.
Pituus: Pelaajamäärästä riippuen 30–80 minuuttia. Peli loppuu tietyn kierrosmäärän jälkeen, joten pituus ei pääse riistäytymään käsistä.
13 vastausta aiheeseen “Small World”
Yksi kysymys tuli mieleen kun latasin tuon Cursed! lisäosan säännöt DoW:n sivustolta. Mitä tuo ”even numbered game turn” ja ”odd numbered game turn” tarkoittaa tuossa were- erikoiskyvyssä. Vastaajalle kiitos jo etukäteen :)
TheSake: Ne tarkoittavat parillisia ja parittomia kierroksia. Eli kun pelaat parillisia kierroksia (eli ”yöllä”) tarvitset valloituksiisi 2 laattaa vähemmän kuin normaalisti. Parittomilla kierroksilla taas ominaisuudesta ei ole mitään hyötyä.
Tämä peli osoittautui toimivaksi ja tykätyksi meidän perheessä, 9v on voittanut useimmiten ja minä hyvin harvoin, lähinnä siksi että muut pääsevät purkamaan turhautumistaan pasianssipelien häviöistä ja lyövät nimenomaan minua päähän urakalla :)
Peli siis tasapainottuu hienosti, huumorifantasiateema toimii lapsilla (eikä se minuakaan häiritse) ja BGG:stä löytyy mainiot suomennetut rotu+kyky apulaput joiden avulla myös englantia taitamattomammat lapset voivat peliä pelata.
On siis ihan harkitsemisen arvoinen perhepeli.
Arvostelussa ei tullutkaan mainittua, että englannin kieltä ei pelin kohdalla tarvitse pelätä – tekstiä on vähän ja sekä pikaopas sääntöihin että apulaput löytyvät suomenkielisinä BGG:stä. Jälkimmäisistä olen toki tekijänä jäävi sanomaan mitään, mutta pikaopas on loistava kaveri peruspelin opettajaksi.
Osaako joku sanoa, että kuinka paljon tai miten pelikokemus eroaa Vincin ja Small Worldin välillä?
Hapi,
ainakin BGG (tai tarkemmin eräs ansioitunut jäsen siellä) osaa sanoa seuraavaa:
http://www.boardgamegeek.com/thread/398713/vinci-vs-small-world-the-definitive-guide-with-pic
x_janne, kiitos vinkistä. Artikkeli ja sen ympärillä käyty keskustelu oli varsin avartavaa. Vincin omistajana en tarvitse Small Worldiä jo muutenkin täyttä pelikaapistoani täyttämään.
Hei,
Osaisiko joku neuvoa, miten löydän nämä edellä mainitut suomennetut pikaohjeet ja apulaput BGG:stä? Sivusto on vähän vieras minulle ja Small Worldin keskustelufoorumilla sen verran paljon tavaraa, ettei ainakaan nopealla selauksella ja parilla hakusanayrityksellä tullut vastaan.
Kiitos jo etukäteen!
No nythän ne löytyikin. Anteeksi häiriö! :)
Sain pelin joululahjaksi ja nyt n. 10 peliä takana vähemmän pelanneiden henkilöiden kesken. Tämä peli saanut hyvän suosion myös aikaisemmin lautapelejä pelaamattomilta kuin jo jonkin verran kokemusta omaavilta. Olisiko sellainen peli joka keräisi suomenkielisen version myötä lisää ostajia. *vinkki vinkki* :)
Tässä kohtaa täytyy kiittää suomentajaa pikaohjeista. Ovat olleet suuresti avuksi. Tosin yksi pieni virhe sieltä pomppasi silmään. Pikaohjeessa sanotaan linnoituksesta (Fortified) että linnoitukset tuhoutuvat linnoittautujien taantuessa. Englanninkielisissä ohjeissa taas sanotaan että ”The Fortress also augments yout Region’s defence by 1 even if you are in Decline” eli taantuessaankin linnoitus antaa +1 puolustukseen.
Arvostelussa mainitaan että pelaajamäärä on 2-5. Tuota saa kuitenkin nostettua kuuteen Necromancer Island tai 6 Players Board lisäosan myötä. Kaksinpelinä olen tuota pari kertaa kokeillut mutta kokemukseni siitä ovat huonoja. Pelin voittanut molemmilla kerroilla se pelaaja, joka pelin on aloittanut ja jos toinen pääsee pisteissä karkuun niin sitä ei enää saa kiinni. En tiedä miten lisäosissa olevat uudet rodut tai Tales and Legendsin tuomat kortit tuohon vaikuttaa. Veikkaan että tuo jälkimmäinen lisäosa voisi hieman tasapainottaa tuota kaksinpeliä tosin se tuo siihen myös lisää onnen vaikutusta.
Nyt tosiaan tullut hankittua tukku lisäosia ja tarkoitus päästä testaamaan niitä 5-6 hengellä. Kysymykseni liittyykin Royal Bonus lisäosan mukana tulleeseen Behemoth nimiseen Special Poweriin. En oikein varma miten tuo toimii. Onko niin että yhden Behemoth pariskunnan (1xfemale ja 1xmale) saa aina käyttöön jokaisesta suoalueesta mitä pelaaja omistaa? Esim. jos kaksi suota niin saa kaksi pariskuntaa eli yhteensä 4kpl Behemoth tokenia joiden arvo on +1 per Behemot? Vai kasvaako noidenkin arvo aina soiden mukaan eli jos kaksi suota niin arvo on +2 per Behemoth. Jos taas menettää suon niin ilmeisesti myös laudalta pitää poistaa samantien 1xfemale ja 1xmale Behemoth? Vai miten tuo homma toimii?
Joulupukki toi perheelle yhteiseksi lahjaksi tämän pelin. Sitä olisi vain huomattavasti helpompi pelata nuoremmankin pojan kanssa, mikäli nuo suomennetut ohjeet ja apulaput olisivat käytössä. Kävin BGG:n sivuilla etsimässä em. ohejita ja selasin mm. koko forumin läpi löytämättä niitä. Onko ne otettu pois vai eikö vain pistänyt minun silmääni? Onko mahdollista saada suoraan linkkiä ko. ohjeisiin, kiitos.
Peli itsessään vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja vanhempi pojista ilmoitti jo nyt,että kaikki mahdolliset lisäosat on saatava :)
Ei ole foorumilla, vaan tiedostoissa. Sieltä kun tiedostokohdasta rajaa kieleksi suomen, niin jo löytyy. Lisäsin myös arvosteluun suorat linkit.
Suomenkieliset säännöt löytyvät Days of Wonderin sivulta:
https://www.daysofwonder.com/smallworld/en/content/rules/