Taikalinnan nuorten velhojen on aika näyttää taitonsa. On taikaturnauksen aika! Kilpailulajina on perinteinen sammakoiden taikominen jäniksiksi, ja taidokkain taikuri vie turnauksen voiton.
Simsala hopp -pelissä taiotaan heiluttamalla taikasauvaa. Taikominen vaatii vähän näppäryyttä, nopeaa toimintaa ja hieman varovaisuutta. Peli on näyttävän näköinen, kiitos pelilaatikkoon koottavan taikalinnan.
Pelin idea
Pelilaatikkoon todellakin rakennetaan linna: jokaiseen nurkkaan tulee torni, joiden varaan kiinnitetään kalvo linnan lattiaksi. Lätkät, joiden toisella puolella on jänis ja toisella puolella sammakko, laitetaan kalvon päälle sammakkopuoli ylöspäin.
Tiimalasi käännetään ja vuorossa oleva pelaaja alkaa taikoa. Taikominen tapahtuu napauttamalla taikasauvalla linnan lattiaa alapuolelta, jolloin päällä olevat laatat pomppaavat ilmaan ja toivottavasti kääntyvät ympäri.
Tavoitteena on kääntää mahdollisimman monta valkoista ja oman värin jänistä esiin. Muiden pelaajien väriset jänikset on syytä pitää sammakoina, samoin kissat, ja tarkoitus olisi myös välttää laattojen lentämistä pois linnasta.
Kun tiimalasin hiekka on valunut, taikominen on lopetettava. Muut pelaajat saavat tilaisuuden avata yhden sammakon kukin ja sen jälkeen lasketaan pisteet. Jokainen pelaaja saa pisteitä oman värinsä jäniksistä ja taikoja lisäksi valkoisista jäniksistä. Jos pelataan haastavampaa versiota, kissoista ja linnasta ulos lentäneistä laatoista menettää pisteitä.
Kun jokainen pelaaja on taikonut kerran, eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa pokaalin. Sovitun pokaalimäärän voittanut voittaa koko pelin.
Hauskaa pomputtelua
Simsala Hopp on helppo ja hauska peli. Pelin idea on yksinkertainen ja nopeasti oivallettu. Pelaaminen on hauskaa ja vaivatonta. Ikäsuositus on 5+, joka tuntuu oikein sopivalta: jo viisivuotias pystyy kyllä pelaamaan peliä oikein hyvin. Aikuisten ja isompien lasten kannattaa ottaa saman tien haastavammat säännöt käyttöön tasoittamisen vuoksi.
Peli on koottuna sen verran näyttävä, että tälle on varmasti helppo saada innostuneita kokeilijoita. Taikominen on hauskaa, mutta peli tuntuu kuitenkin hieman köykäiseltä ja kun sen jippo tulee tutuksi, uutuudenviehätys alkaa karista, eikä pelissä ole lopulta kovin paljon sisältöä. Peli voisi jotenkin olla vähän haastavampi, nyt tuntuu että se on vähän liian helppo. Alkuinnostuksen jälkeen pelin vetovoima hiipuu nopeasti.
Simsala Hopp nappasi kuitenkin Tanskassa parhaan lastenpelin Guldbrikken-palkinnon. Se on oikein toimiva tapaus ja hauska kokeiltava.
Tämäkin on muuten niitä pelejä, jotka hyötyisivät piippaavasta ajastimesta, jota ei jonkun tarvitse koko aikaa kytätä, tässä kun muidenkin pelaajien on syytä seurata pelin kulkua silmä tarkkana. Tiimalasi valuu puolisen minuuttia.
Faktat Simsala Hoppista
Suunnittelija: Inka Brand, Markus Brand
Julkaisija: Competo, Kosmos (2013)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja pelaaminenkin on helppoa – ehkä vähän liiankin helppoa.
Onnen vaikutus: Taitava taikuri pärjää ja aikuinen voittaa tässä melko helposti lapsen, mutta taikomisessa on kuitenkin jonkin verran sattumaakin mukana.
Vuorovaikutus: Vähänlaisesti, yksi taikoo ja muut katsovat ja yrittävät bongata omia jäniksiään.
Teema: Näyttävä peli toteuttaa teemaansa hauskasti, tämä on ehdottomasti pelin vahvin puoli.
Uudelleenpelattavuus: Kunhan jippo tulee tutuksi, pelin kiinnostavuus hiipuu varmasti.
Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.
Pelaajamäärä: 2–4
Pelin kesto: 20–30 minuuttia.