Rummikub erilaisine muunnelmineen on pitänyt pintansa perhepelien joukossa jo pitkään. Alkuperäinen taitaa edelleen olla suosituin, mutta markkinoilla on monenlaisia muunnelmia, jotka ottavat omanlaisia kehitysaskeleitaan pitäen kuitenkin sarjojenmuodostuksen keskeisenä pelimekaniikkana.
Setup pyrkii uudistamaan Rummy-peliä tuomalla peliin pelilaudan ja uusia ulottuvuuksia. Bezzerwizzerin julkaisema peli kilpaileekin perhepelien paremmuudesta alkuperäistä vastaan, mutta riittääkö uutuudenviehätys vetämään pidemmän korren?
Uusia ulottuvuuksia
Rommipelien ytimessä on sarjojen kerääminen ja pöytääminen. Sarjoja on kahdenlaisia: useamman maan samojen numeroiden tai saman maan peräkkäisten numeroiden sarjoja, joita muodostetaan pelialueelle. Setupissa eri maita on viisi, ja jokaisesta maasta on numerot yhdestä kymmeneen. Huomattava ero Rummikubiin on se, että jokaista laattaa on vain yksi kappale, mutta tätä kierretään pelilaudan avulla.
Pelialue koostuu 12 laatan rististä, jonka keskelle asetetaan pelin alussa neljä satunnaista laattaa. Tämän jälkeen pelaajat nostavat neljä laattaa, ja laudan viereen asetetaan neljä avointa laattaa.
Omalla vuorollaan pelaaja saa asettaa pelialueelle yhden tai useamman laatan kädestään ja yhteisistä laatoista. Sarjoja muodostetaan asettamalla laattoja joko tyhjiin ruutuihin tai edellisten laattojen päälle niin, että syntyy vähintään kahden laatan sarja. Samalla laatalla saa luoda useita sarjoja, esimerkiksi jos peräkkäisten numeroiden sarjaa muodostettaessa viereen osuu samojen numeroiden sarja, mutta kaikkien pelaajan asettamien laattojen on kuuluttava samaan sarjaan.
Jokaisesta sarjoihin käytetystä laatasta saa yhden pisteen, jotka merkitään liikuttamalla pelinappulaa saatujen pisteiden mukaan. Jos sarja käyttää toisen pelaajan bonusruuduissa olevia laattoja, saa bonusruutujen omistaja pisteen jokaisesta käytetystä ruudusta. Vuoron lopussa omat ja yhteiset laatat täydennetään neljään, ja pelin voittaa ensimmäisenä maaliin päässyt pelaaja.
Vaihtelua tiiviissä paketissa
Setup antaa pelaajilleen selkeän kilpajuoksun ja yhdistää Rummy-pelien tuttuja mekaniikkoja uudella tavalla. Laattojen ja numeroiden peittäminen avaa sarjojen keräilyä ja muodostamista ja lisää tähän myös uudenlaisen dynamiikan: onko toisten pelaajien bonuslaattojen käyttäminen sen arvoista, että saan itse paremmat pisteet? Peli myös etenee vääjäämättä, sillä ainoa tapa jäädä ilman pisteitä vuoron aikana on vaihtaa omia laattoja uusiin, mutta useimmiten ainakin yksi omista tai yhteisistä laatoista tarjoaa mahdollisuuden pisteytykseen. Laattoja ei siis pääse kertymään käteen, vaan pelaajalla on koko ajan neljä laattaa telineessään.
Laattojen uudelleenkäyttö helpottaa sarjojen muodostamista, ja usein pöydällä on reippaasti vaihtoehtoja omien laattojen pisteytykseen. Pisteiden määrä vaihtelee suuresti: edellisen pelaajan suuresta sarjasta saa heti hieman paremmat pisteet, jos sen perään sattuu löytymään puuttuva numero, ja toisaalta keskeltä sarjaa saa kriittisen numeron helposti piiloon rakentamalla uutta sarjaa sen päälle. Anteliaasta pisteytyksestä johtuen erät ovat ohi hetkessä, ja uuden pelin aloittaminen on helppoa ja nopeaa.
Rummikubia ja Kids’ Rummya paljon lapsuudessa pelanneena Setup tarjoaa uuden ja virkistävän näkökulman tuttujen mekaniikkojen päälle, mutta mikään maata tai pelikenttää mullistava peli se ei ole. Pelinä se on todella tiivis ja mielekäs perhepeli, mutta loputtomiin uutuudenviehätys ei kestä.
Faktat Setupista
Suunnittelija: Jacob Berg
Julkaisija: Bezzerwizzer (2023)
Mutkikkuus: Helppo ymmärtää ja selittää uudelle pelaajalle.
Onnen vaikutus: Laattojen nostelu on pelin päämekaniikkana vahvan tuurielementin luoja, ja yhteiset laatat tasoittavat hieman tuurin merkitystä.
Vuorovaikutus: Avoimien laattojen katoaminen saattaa hankaloittaa omaa peliä, mutta suunnitelmallisesti kaveria on liki mahdotonta kiusata.
Teema: Teemaa ei pelissä ole lainkaan, mutta osin korttipeleistä tutut symbolit tuovat tuttuuden tunnetta.
Uudelleenpelattavuus: Kohtuullisen nopeana pelinä Setupissa on vahva ”vielä yksi peli” -fiilis, mutta harrastajalle peli on nähty äkkiä. Perhepelinä se kestää hieman pidempään.
Kieliriippuvuus: Sääntöjen oppimisen jälkeen komponentit ovat kielivapaita.
Pelaajamäärä: 2–4.
Kesto: 10–20 minuuttia.