Kategoriat
Peliarvostelut

Sanaseppä

Ikä: 6+. Oletko nopein keksimään sanoja, jos annetaan aihe ja alkukirjain? Sanaseppä-peli mittaa reaktionopeutta ja kekseliäisyyttä, kun kortin kääntyessä pitäisi täräyttää oikeanlainen sana mahdollisimman nopeasti.

Toisinaan peli-ideassa ei ole suuremmin mitään uutta, mutta lopputulos voi silti olla toimiva. Italialaisen Treo Game Designersin tuotos Sanaseppä eli englanniksi Speedy Words on tällainen peli, jossa on hyvin vähän mitään omaperäistä. Se on taas yksi peli, jossa käännellään kortteja ja reagoidaan nopeasti.

Tällä kertaa teemana ovat sanat. Korteista tulee aihe ja alkukirjain, ja tavoitteena on keksiä aiheeseen sopiva oikealla kirjaimella alkava sana mahdollisimman nopeasti. Kuka on nopein sanaseppä?

Sanaseppä

Käännä ja keksi

Pyöreästä peltirasiasta löytyy pinkka pyöreitä kortteja. Korttien toisella puolella on aihetta kuvaava symboli ja toisella puolella kolme kirjainta. Kirjaimet ovat vihreitä, punaisia ja sinisiä ja symbolit vastaavasti värikoodattu, eli jos symboli on vihreä, pitää katsoa kortista vihreä kirjain. Värit ovat ainakin nettitestin perusteella ihan ok värisokeillekin (vihreä taittaa enemmän keltaiseen ja punainen ruskeaan) ja värin lisäksi eroa tehdään taustakuviolla.

Nopeimmin sopivan sanan sanova voittaa kortin itselleen. Sitten käännetään seuraava kortti ja tätä jatketaan, kunnes koko pakka on käyty läpi viimeistä korttia lukuunottamatta, jonka jälkeen eniten kortteja kerännyt on voittaja. Peli on erittäin yksinkertainen ja nopeasti ohi, ja johtaa suurella todennäköisyydellä vaatimuksiin uusintaerästä.

Sanaseppä on erittäin yksinkertainen peli, missä on vähänlaisesti uutta, mutta suuri synti se ei ole: pelin kohderyhmä ei taida liiemmin uutuusarvosta perustaa. Kolmasluokkalainen tyttäreni on kova erilaisten nopeuspelien ystävä ja tämäkin maistui siinä missä muutkin, ja kun olen viikon päästä menossa pelauttamaan lautapelejä tyttären luokalle, tämä peli lähtee varmasti mukaan. Sääntöjen selitykseen ei kulu aikaa ja peli sopii hyvin kokemattomammillekin pelaajille.

Toki Sanasepällä on ne tavanomaiset nopeuspelien puutteet. Jos joku on vain parempi kuin muut, pelaaminen ei ole hauskaa. Kaikkia nopeustestaus ei yksinkertaisesti kiinnosta yhtään. Koin myös aika tylsäksi sen, että samat aiheen ja kirjaimen yhdistelmät toistuvat pelin aikana monta kertaa. Kotisääntö, joka kieltää saman vastauksen toistamisen, tuntuu melko houkuttelevalta siinä vaiheessa kun sama ”pahvilaatikko”, ”lehmä” tai ”Vietnam” esiintyy kolmatta kertaa yhden pelin aikana.

Kortit
Eläin, joka alkaa H-kirjaimella – tuleeko mitään mieleen? Kuva: Mikko Saari

Sanaseppä 2

– Sampsa Ritvanen (30.12.2023)

Sanaseppä 2:n kansi

Sanaseppä 2 on kuin 90-luvun lastenelokuvien jatko-osat – kaikki toistuu samalla kaavalla, vain nimet muuttuvat. Nyt mukana on uudet kymmenen kategoriaa, jotka ovat hieman alkuperäisiä mutkikkaampia, mutta ero ei ole suuri. Hieman harmittaa, että kategorioista kaksi on jokereita eli ”keksi oma asia”-tyylisiä. Itse pidän siitä, että peli hoitaa tämän ajattelun puolestani.

Jatko-osaan soveltuvat kaikki alkuperäisen osan hyvät ja huonot puolet ja se sopii yhtä hyväksi aloituspeliksi kuin alkuperäinenkin. Erityisesti lapsitestaajat innostuivat pelistä todella paljon. Jos pelistä kovasti innostuu, niin kannattaa harkita molempien osien ostoa. Hinta ei ole hirmuinen ja näin vaihtelua tulee huomattavasti erillisiä pelejä enemmän.

Sanaseppä 2:n kategoriat: Ihmiskeho, musiikki, pieni/kevyt, sovittu aihe, ällöttävä asia, vapaa aihe, tuotemerkki, kuvitteellinen hahmo, urheilu.
Uudet kategoriat toimivat hyvin ja ne tuovat vaihtelua, jos omistaa alkuperäisen pelin. Kuva: Sampsa Ritvanen

Sanaseppä Noppa

– Sampsa Ritvanen (30.12.2023)

Sanaseppä Nopan kansi

Noppaversio eroaa perus Sanaseppä-konseptista eniten. Nyt heitetään kolmea noppaa ja sitten on aika keksiä niistä sopivia sanoja. Noin viiden sekunnin sisään (tai ohjekirjan mukaan enemmän tai vähemmän riippuen pelaajien taitotasosta) pelaajan on keksittävä sana, jossa on mukana annetut kirjaimet ja ojennettava nopat seuraavalle. Jos jonkun pelaajan kohdalla aika loppuu, menettää yhden viidestä elämästä ja aloitetaan uusi kierros. Peli loppuu, kunnes kaikki paitsi yksi pelaaja on tippunut pelistä.

Sanaseppä Noppa on hyvin eritasoinen peli kuin sisarensa. On paljon vaikeampaa keksiä sanoja, jonne annetut kirjaimet saa sujahtamaan. Erityisesti, kun ihmisaivot sijoittavat kirjaimet mielellään sanan alkupäähän. Siinä missä alkuperäinen peli sopii koko perheelle, niin noppaversio oli haastava jopa usealle 11-vuotiaalle testaajalle (vaikka ajan suhteen olimmekin testipeleissä aika lepsuja).

Pelin pitäisi toimia millä pelaajamäärällä vaan, mikä on totta, kunhan elämien menetys myös unohdetaan. On jotenkin todella mälsää pelata neljän tai viiden pelaajan kesken ja menettää elämänsä paljon ennen muita. Peli soveltuukin parhaiten väliviihdykkeeksi esimerkiksi pitkillä automatkoilla tai muissa hankalissa pelipaikoissa. Tätä auttaa vekkulisti rakennettu noppakuppi, jossa nopat pysyvät aina mukana.

Noppakuppi on vekkuli kapistus, joka taitettuna pitää nopat paikallaan. Kuva: Sampsa Ritvanen

Faktat Sanasepästä

Suunnittelijat:

Julkaisija: Lautapelit.fi (2018)

Mutkikkuus: Pelin tuttuus ja yksinkertaisuus johtavat siihen, että sääntöjen selittämiseen menee noin kymmenen sekuntia. Peli on erittäin helppo opettaa ja toimii aivan mainiosti lastenpelinä myös ilman aikuisten apua.

Onnen vaikutus: Nopein pelaaja voittaa, kuten nopeuspeleissä yleensä. Jos on hitaampi keksimään tai menee muuten vain lukkoon jännityksestä, voi jäädä tyystin pisteittä.

Vuorovaikutus: Nopein vie kortin.

Teema: Peli on täysin abstrakti.

Uudelleenpelattavuus: Yksi erä on niin lyhyt, että revanssi on helppo ottaa. Kestävyys pidemmän päälle on vähän kysymysmerkki, mutta toisaalta hinta on sen verran edullinen, että kyllä tästä helposti saa säällisen määrän vastinetta rahalle.

Kieliriippuvuus: Korttien kirjainvalikoima on suomen kielelle sovitettu, mutta mikään ei sinänsä estä pelaamasta muilla kielillä tai vaikka useammalla yhtä aikaa. Aiheet on merkitty symbolein, jotka oppii nopeasti ulkoa.

Pelaajamäärä: 2–8.

Kesto: 10 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *