Jo kaksi maatilaa on palanut ja vihollisia on vielä paljon jäljellä… Mitähän tästä tulee?
Antoine Bauzan luomassa Samurai Spiritissä pelaajat ovat samuraita, jotka yrittävät tehdä kaikkensa suojellakseen muuan kylää päälle vyöryviltä vihollisjoukoilta. 7 Wondersin tavoin tämänkin mittelön ääreen mahtuu enimmillään peräti seitsemän henkilöä!
Viholliset käyvät päälle
Joka vuorolla nostopakasta tulee yksi kerrallaan vastaan viholliskortti, joka pelaajan täytyy sijoittaa samurailaudan oikealle tai vasemmalle puolelle. Kortilla voi siis joko taistella tai suojella itseään, avutonta perhettä tai yhtä maatilaa. Suojelua voi pitää onnistuneena, jos pelin lopussa vähintään yksi perhe ja yksi maatila ovat säästyneet tuholta.
Taistelu pitää luonnollisesti vihollisen samurain kimpussa ja erossa kylästä. Samurain kestävyydellä on kuitenkin rajansa, jonka ylittämisestä barrikadit ja maatilat roihuavat. Tätä rajaa kannattaa silti koetella, sillä siihen osuminen tarkalleen poistaa yhden vihollisen samurailaudan oikealla olevasta hyökkäysjonosta ja käynnistää samurain hetkellisen erikoisvoiman, joka parantaa pelaajien menestymisen mahdollisuuksia.
Aivan varomaton ei sovi olla, sillä monessa kortissa on jokin rangaistus, joka suurella todennäköisyydellä toteutuu pelaajan seuraavalla vuorolla. Rangaistukset vaihtelevat muun muassa haavoittumisesta tulipaloihin ja puolustuskyvyttömyydestä pakkohyökkäyksiin. Tämän kaiken välttely vaikuttaisi silkalta tuuripeliltä, mikäli Samurai Spirit ei olisi yhteistyöpeli.
Yhdessä vihollista vastaan
Samurait voivat nimittäin auttaa toisiaan uniikkien erikoiskykyjensä avulla. Jotkut muun muassa sallivat pelaajien antaa tietyt kortit viereisille pelaajille ja joidenkin ansiosta pelaajien ei tarvitse välittää tietyistä rangaistuksista lainkaan. He voivat antaa myös taustatukea eli lainata kykyjään toisille samuraille, tosin tällöin pakan päällimmäinen vihollinen ehtii livahtamaan kylään. Kaikkia kykyjä tarvitaan, jotta kaikki samurait pysyvät hengissä pelin loppuun saakka.
Joillekin saattaa olla ongelmana se, että kaikesta teemasta huolimatta pelin perustuntuma uhkuu enemmän blackjackia tai venttiä kuin eeppistä taistelua. Tilanne ei järin muutu numeroiden pyörittelystä, vaikka samurait muuttuvat tarpeeksi osumaa saatuaan eläimellisiksi superhahmoiksi! Itseäni tämä ei ole lainkaan haitannut.
On totta, että tuuria on mukana melko paljon, sillä nostopakan sisältö ja tuhottujen maatilojen kääntöpuolien rangaistukset paljastuvat joka pelissä eri lailla. Itse asiassa kaksin- ja soolopelissä pitää etukäteen varmistaa, että perhesymboleja esiintyy nostopakan korteissa vähintään kaksi kertaa, jottei peli tyssää heti lähtöasetelmassa. Joka tapauksessa Samurai Spiritissä menestyminen pohjaa vahvaan yhteistyöhön ja neuvojen antamiseen pelaajien välillä sekä siirtojen ja kykyjen oikein ajoittamiseen.
Mikä parasta, tämä peli sopii (hämmentävän hyvin) myös yksinäiselle samuraille! Päätökset ovat edelleen raastavia, sillä myös soolopelissä käytetään kaksinpelin sääntöjä. Peliin valitaan tällöin kaksi kylää puolustavaa samuraita, ja muiden kyvyt jäävät vain kertakäyttöisiksi. Myös pelin eri vaikeustasot tuovat paljon haastetta ja lisäävät pelin elinkaarta. Suosittelen.
Faktat Samurai Spiritistä
Suunnittelijat: Antoine Bauza
Julkaisija: Funforge (2014)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko lyhyet, joten pelin idea on helppo oppia. Vaikeustasoa riittää kyllä.
Onnen vaikutus: Tuuria on mukana aika paljon, pelin vaihtelevuus tulee korttipakasta ja se voi johtaa välillä helpompiin ja välillä vaikeampiin peleihin ilman, että pelaajilla on vaikutusvaltaa asiaan.
Vuorovaikutus: Menestyminen edellyttää vahvaa yhteistyötä pelaajien kesken.
Teema: Kurosawan Seitsemän samuraita on klassikko, joten aihepiiri on varmasti kiinnostava ja tunnelma kohdallaan.
Uudelleenpelattavuus: Vaihtelua riittää ja vaikeusastetta tarvittaessa myös, joten peli kestää kyllä kulutusta.
Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole lainkaan tekstiä.
Pelaajamäärä: 1–7, toimii hyvin eri pelaajamäärillä.
Pituus: Puoli tuntia.