Saaliseläin pakenee saalistajaa, siinäpä yksi elämän peruskamppailuista. Tähän aiheeseen pureutuu Runny Bunny, kiivas kilpajuoksu, jossa yksi pelaajista ottaa pakenevan jäniksen roolin ja muut jahtaavat susina.
Pelimekaniikka heijastelee Wings of Waria ja X-Wing Miniatures Gamea, mutta toki hivenen yksinkertaisemmassa muodossa ja edullisempana toteutuksena, Runny Bunny on puhdas korttipeli. Perusidea on kuitenkin sama.
Videoarvostelu
Juokse tai kuole
Jäniksen tehtävänä on paeta koloonsa, sudet taas yrittävät saada jänispolon kiinni. Pöydälle pelataan kortteja esteiksi, kilparataa voi tuunata pelaajien mieltymysten ja taitotasojen mukaan. Tarjolla on esteitä, jotka kaikkien pitää kiertää ja esteitä, joista pääsee läpi vain susi tai jänis.
Sekä sudet että jänis liikkuvat korttien avulla. Yksi kortti on pöydällä osoittamassa elikon senhetkistä sijaintia ja loput kädessä liikkumismahdollisuuksina. Kortit valitaan yhtä aikaa ja paljastetaan samanaikaisesti. Susilla ei ole liikkumisessaan vaihtoehtoa: uusi kortti pelataan pöydällä olevan kortin päälle siten, että vanhan kortin värillinen alue peittyy ja korttien tassunkuvat sopivat yhteen.
Jänis sen sijaan liikkuu joustavammin. Uusi kortti pelataan vanhan kortin alle siten, että uuden kortin värillinen alue on vanhan kortin kohdalla. Jäniksellä on vapaat kädet suunnanvaihdosten suhteen: sudet ovat kankeita kääntymään, mutta jänis voi koska tahansa lähteä mihin suuntaan tahansa.
Siirtojen jälkeen edellisen kierrokset kortit otetaan laudalta niin, että vain uudet kortit jäävät osoittamaan eläinten sijaintia. Peliä jatketaan, kunnes jänis pääsee koloonsa tai kunnes susi saa jäniksen kiinni. Peliä pelataan niin monta kierrosta, että jokainen saa olla kerran jänis.
Vaikeaa kiinniottamista
Susilla on selvästi vaikeampi rooli pelissä. Koska jänis pääsee pakenemaan mihin suuntaan tahansa, kiinniottaminen on aika vaikeaa. Jäniksenkoloja on yksi jokaista sutta kohden, eli susien pitäisi jokaisen vartioida yhtä koloa, mutta toisaalta susien pitäisi myös tehdä yhteistyötä saadakseen jäniksen kiinni… ei mikään helppo juttu.
Kun kolminpeli päättyy jaettuun voittoon, koska jokainen on päässyt jäniksenä karkuun susia, tunnelma on aika vaisu. Tämä tuntuu melko todennäköiseltä lopputulemalta, jos pelaajat ovat taitavia. Toki tilannetta on mahdollista fiksata lisäämällä pelialueelle jäniksen menoa vaikeuttavia esteitä, jos tuntuu, että sudet eivät saa jänistä kiinni. Sikäli siis ei ole kyse kovin vakavasta ongelmasta. Olisi toki näppärää, jos peli jotenkin simuloisi sitä, kuinka jänis pikkuhiljaa väsyy paetessaan.
Jos ei ole tämäntyyppistä liikkumismekaniikkaa nähnyt missään pelissä, Runny Bunny tuntuu varmasti freesiltä. Peliharrastajille suosittelen kuitenkin ennemmin Wings of Waria tai X-Wing Miniatures Gamea. Niissä on enemmän syvyyttä. Kepeänä perhepelinä Runny Bunny osuu varmasti paremmin.
Faktat Runny Bunnystä
Suunnittelija: Dennis Merkx, Kees Meis
Julkaisija: Peliko (2015)
Mutkikkuus: Säännöt ovat suhtkoht selkeät ja helposti ymmärrettävät.
Onnen vaikutus: Vähänlaisesti, pelaajilla on aina kaikki kortit käytössään, joten kortteihin ei tuuria liity. Sattumanvaraisuutta pelissä on jonkin verran.
Vuorovaikutus: Jänis pakenee ja sudet jahtaavat, eli vuorovaikutuksen puutteesta tämä peli ei kärsi.
Teema: Villi luonto -teema toimii kyllä. Sudet ja jänis ovat miellyttävän erilaisia liikkeissään: sudet ovat kankeita kääntymään, jänis taas liikkuu ketterästi mihin suuntaan tahansa.
Uudelleenpelattavuus: Jos pelistä innostuu, pelialueen voi rakentaa mieleisekseen ja kokeilla erilaisia virityksiä, joten sikäli uudelleenpeluuarvoa on jonkin verran.
Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–5, enemmän on ainakin jossain määrin parempi.
Pituus: 10–30 minuuttia, mitä enemmän pelaajia sitä pidempi peli.