Roll Playerilla on piristävän poikkeava lähtöasetelma sankareita sisältävään peliin. Usein sankarit nimittäin syöksyvät seikkailuihin pelaajien ohjastamina. Tällä kertaa kuitenkin luodaan ne sankarit.
Roll Player on noppadraftauspeli, jossa on tarkoituksena europelihengessä kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Useimmiten se tapahtuu luomalla mahdollisimman hyvin saatua tausta-asetelmaa vastaava sankari.
Keitä ne on ne sankarit?
Alussa kukin pelaaja valitsee rotunsa perinteisten fantasiarotujen joukosta ja saa lisäksi hahmoluokan, taustatarinan ja suuntautuneisuuden sekä jonkin verran heitettäviä ja sijoitettavia alkunoppia. Kaikkiaan sankari luodaan 18 nopalla.
Hahmoluokka kertoo, mitä noppien silmälukujen summaa kullakin ominaisuusrivillä on hyvä tavoitella. Taustatarina antaa tavoitteen sijoittaa jokaisella ominaisuusrivillä tietyn värinen noppa tiettyyn paikkaan.
Suuntautuneisuus on yhdeksänruutuinen ja kaksiakselinen (hyvä-paha, lainkuuliainen-kaoottinen) ruudukko, jossa tietyt ruudut antavat ja toiset vähentävät pelin lopussa pistetä ohjaten kevyesti, minkälaisia kykyjä ja piirteitä sankarin kannattaa käyttää ja hankkia.
Pelikierros
Pelikierroksessa on neljä vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa aloittava pelaaja nostaa pussista noppia pelaajamäärän verran plus yhden, heittää ne ja järjestää silmälukujen mukaiseen suuruusjärjestykseen aloitekorteille. Samat silmäluvut saa järjestää haluamallaan tavalla. Toisessa vaiheessa pelaajat draftaavat nopan aloitekortteineen ja asettavat nopan sankarilleen jollekin ominaisuusriville vasemmalta täyttäen. Jos valitsee jonkin keskimmäisistä aloitekorteista, saa lisäksi rahan.
Kolmannessa vaiheessa rahalla ostetaan valikoimasta jokin kortti; suoja, ase, taito tai ominaisuus, tai heitetään yksi kortti pois ja saadaan kaksi rahaa. Viimeinen vaihe on seuraavan pelikierroksen valmistelua: aloittava pelaaja vaihtuu, palautetaan jäljelle jäänyt noppa pussiin, palautetaan yksi taito käytettäviksi ja laitetaan ostovalikoima uusiksi.
Olet S.P.E.C.I.A.L S.A.C.I.W.C.
Hahmolla on kuusi kolmipaikkaista ominaisuusriviä, joihin nopat laitetaan. Noppia on useaa eri väriä, mutta useasti värillä ei ole niin hirveästi väliä. Keltaisen kultanopan ottamisesta saa kaksi rahaa ja oman hahmoluokan väriset nopat ovat pelin lopussa yhden pisteen arvoisia. Jos täyttää rivin, saa yhden rahan.
Nopan sijoittamisen jälkeen voi aktivoida rivin ominaisuuden. Voima antaa kääntää jonkin nopan vastakkaiselle taholleen. Ketteryyden avulla voi vaihtaa kahden nopan paikkaa. Kunto antaa nostaa tai laskea jonkin nopan silmälukua yhdellä. Älykkyys tarjoaa uudelleenheiton, minkä jälkeen voi pitää joko vanhan tai uuden tuloksen. Viisaus antaa liikkeen suuntautumisruudukolla. Karismasta saa ostovaiheessa käytettävän yhden rahan alennuksen.
Torille
Jokaisen valittua nopan suunnataan torille ostoksille. Tarjolla on tässäkin pelaajamäärän verran plus yksi korttia. Suojat ovat tavallista ja tässä yhteydessä tylsää setin keräystä. Suojia on kolmea settiä ja kukin seteistä on kahdelle hahmoluokkavärille lisäpisteen arvoinen. Ase antaa jonkin passiivisen kyvyn käyttöön, kuten ”Raskas varsijousi”, joka vähentää jatkossa ostettavien korttien hintaa yhdellä.
Taito on aktivoitava kyky, jonka käyttäminen vaikuttaa hahmon suuntautumiseen. Esimerkiksi ”Hiljaa liikkuminen” on kohti pahuutta vievä toiminto, joka antaa ostaa kortin poistopinosta tarjolla olevien sijaan. Taipumusten ostaminen vaikuttaa hahmon suuntautuneisuuteen ja taipumukset antavat loppupisteitä edellytysten täyttyessä, esimerkiksi ”Kateus” antaa pisteen jokaista kahta otettua kultanoppaa kohden.
Pelin lopussa pisteitä saa kerätyistä oman värisistä nopista, hahmoluokan ominaisuuksien sekä taustatarinan täyttämisestä ja hahmon suuntautumisesta. Lisäksi ostetut suojat ja taipumukset antavat pisteitä.
Kokemus
Alussa saatavat nopat voivat tehdä lähtötilanteesta epätasaisen; hyvä tuuri, jos sait kultanoppia ja oman luokan värisiä noppia, kurjempi mäihä, jos menivät muille pelaajalaudoille.
Ominaisuudet eivät ole lähellekään yhtä tärkeitä, esimerkiksi ketteryys ja voima ovat paljon oleellisempia kuin karisma. Pelin alussa asetettavat nopat onkin helppo laittaa karismaan ja viisauteen, alun nopista kun ei ominaisuusbonuksia saa. Muutenkin alkunopat haittaavat fiilistä, että pääsisi aivan puhtaalta pöydältä hahmoaan tekemään.
Pelin teema on hauska, mutta se ei vielä aivan riitä. Peli vie helposti pari tuntia, mutta silti jää tunne, ettei saa tehdä tarpeeksi. Lähinnä vain taidot antavat lisätekemistä noppatoiminnon ja markettivalinnan oheen.
Kyllä tässä kuitenkin puutteistaan huolimatta ihan mukava peli on luotu.
Monsters & Minions
Lisäosa lisää peliin minionit ja loppuhirviöt. Minionin kanssa tappeleminen on kauppavaiheessa vaihtoehtoinen toiminto ostamisen sijaan. Tappeluista saa kokemusta sekä mahdollisesti ja lopputulemasta riippuen rahaa, mainetta tai vahinkoa. Jos minionin pieksi kunnolla saa lisäksi tietoa loppuvastustajasta, ensin sijainnin, sitten esteen ja lopuksi hyökkäyksen muodossa (jotka ovat käytännössä tapoja saada esimerkiksi lisänoppia lopputaisteluun).
Kuhunkin tappeluun saa pohjalle yhden nopan, lisää voi saada minionin perusteella, esimerkiksi ketteryys auttaa koboldia vastaan, tai sitten ostamalla kokemuksella tai rahalla (tarkoittaen temaattisesti siis palkkasoturien värväämistä). Taistelussa on tavoitteena saada nopista riittävän iso tulos. Tässä auttaa kerätty kokemus, jota voi käyttää uudelleenheittoihin. Kokemusta voi käyttää myös ylimääräisiin ominaisuusaktivointeihin, mikä on erittäin hyödyllistä.
Lisäosa lisää kauppaan myös kääröt, jotka antavat ostaessa välittömän ja kertakäyttöisen ominaisuuden. Noppien joukkoon lisätään värittömät vahvistusnopat, joiden silmäluvut ovat kolmesta kahdeksaan.
Peliä voi lisäosan kanssa pelata viidellä pelaajalla, mutta se ei peliä paranna, päinvastoin.
Lisäosa tekee pelistä mielenkiintoisemman ja tarjoaa hieman enemmän valintoja ja toimintaa, joten sitä voi suositella. Vastapainona kuitenkin se myös tekee pelin setupista jo vähän työlään tuntuisen.
Faktat Roll Playeristä
Suunnittelija: Keith Matejka
Julkaisija: Thunderworks Games (2016)
Mutkikkuus: Pelimekaanisesti ei erityisen mutkikas. Nopan valinnat ja sijoittamiset voivat tuottaa pohdintaa, kun pitäisi pohtia muun muassa silmälukua, väriä että sijaintia.
Onnen vaikutus: Kerättyihin noppiin voi melko helposti vaikuttaa, mutta jos oman luokkavärin nopat päätyivät muille laudoille alussa, se on pieni haitta.
Vuorovaikutus: Noppia ei ole liikaa tarjolla, joten väistämättä edestä katoavat ne nopat, joiden perään olisi ollut kaikkein eniten. Marketista voi ostaa tai poistaa kortteja toisen edestä, jos aloite sallii.
Teema: Hahmon luonti on piristävä teema ja peli sisältää tässä kaikki oleellisimmat seikat, vaikkei ehkä erityisen syvällisesti.
Uudelleenpelattavuus: Kohtalainen. Hahmosetup mahdollistaa yllin kyllin erilaisia kombinaatioita, mutta pelit etenevät samalla tavoin.
Kieliriippuvuus: Hahmosetup ja noppien valinta ja sijoittaminen ei kielitaitoa vaadi. Torilta ostettavat kortit sisältävät kuitenkin oleellista tekstiä.
Pelaajamäärä: 1–4. Parhaimmillaan pienemmällä pelaajamäärällä. Yksinpelikin on ihan toimiva.
Kesto: 60–120 minuuttia.