Richard Garfield, Magic: The Gathering -korttipelillä maailmanmaineeseen noussut pelisuunnittelija, on tehnyt paljon muutakin kuin keräilykorttipelejä.
Garfieldin lautapeleistä arvostetuin on ehdottomasti alunperin vuonna 1994 ilmestynyt RoboRally.
Robottirallia
Robottien on käytävä tietyissä pisteissä laudalla ja reitin nopeimmin selvittänyt voittaa. Vaikeaksi tehtävän tekee robottien ohjaaminen, sillä robotit ohjelmoidaan viisi askelta kerrallaan antamalla komentoja kuten käänny vasempaan, suoraan, U-käännös ja niin edelleen.
Kun otetaan huomioon, että radat ovat täynnä kaikenlaisia harmeja, kuten liukuhihnoja, kuoppia ja ansoja, peli on yhtä törmäilyä. Ohjelmat eivät useinkaan vie robottia ihan sinne minne pitäisi. Kun robotit vahingoittuvat, pelaajat voivat käyttää vähemmän kortteja, mikä vaikeuttaa liikkumista.
Aivonvaivausta
RoboRally on toisaalta leppoisa ja hauska peli, toisaalta haastava. Robotin liikkeiden ohjelmointi ei ole aina helppoa, kun pitää huomioida paljon erilaisia tekijöitä. Toisaalta peli on täynnä kaaosta ja törmäilyä, eikä haittaa, jos robotit menevät vähän miten sattuu – RoboRally on parhaimmillaan sosiaalisessa mielessä pelattuna.
Pelin helmasynti on pituus. Radoista tekee helposti turhan pitkiä, jolloin pelin pelaamiseen menee tuntikausia. Mikäli ei erityisesti halua viettää tuntikausia pelin parissa, kannattaa panostaa lyhyisiin ratoihin.
Lisäosat ja uudet versiot
RoboRallyyn on ilmestynyt koko joukko lisäosia, mutta ne ovat aikaisempaan Wizards of the Coastin vuonna 1994 julkaisemaan painokseen. Avalon Hillin vuoden 2005 painos on kokonaan uusittu ja sisältää jotain yksityiskohtia lisäosista, mutta siihen ei ole tullut uusia lisäosia.
Vuonna 2016 Avalon Hill julkaisi pelistä uuden Robo Rally -laitoksen. Tässä uudessa versiossa pelaajilla on yhteisen korttipakan sijasta omat erilliset korttipakat.
Vahinko ei enää vähennä pelattavien korttien määrää, vaan sen sijaan tuottaa omaan pakkaan vahinkokortteja. Nämä vahinkokortit pelataan ohjelmaan ja korvataan lennossa sattumanvaraisella kortilla – yllätys yllätys!
Faktat Robo Rallystä
Suunnittelijat: Richard Garfield
Julkaisija: Wizards of the Coast (1994), Avalon Hill (2005, 2016)
Mutkikkuus: Säännöissä riittää opettelemista toviksi, jotta kaikki yksityiskohdat, kuten liukuhihnat ja muut laudan elementit, saa haltuunsa. Kun säännöt osaa itse hyvin, pelin opettaminen muille ei ole niin työlästä.
Onnen vaikutus: Pelissä riittää kaoottisia käänteitä ja yllätyksiä. Tuurilla voi olla paljon sijaa, jonkun verran riippuu myös siitä, miten riskirajoilla pelaa.
Vuorovaikutus: Toisia pelaajia voi yrittää häiritä, mutta aika usein häirintä taitaa olla tahatonta. Toisen pelaajan pelin estäminen tarkoituksella on myös aika vaikeaa.
Teema: Robottiteema toimii oikein mainiosti.
Uudelleenpelattavuus: Erilaisia ratoja voi tehdä vaikka millä mitalla, joten peli kestää kyllä käyttöä.
Kieliriippuvuus: Pelin osissa on jonkun verran tekstiä, peli voi vaatia apulappuja kielitaidottomille pelaajille.
Pelaajamäärä: 2–8. Mitä enemmän pelaajia, sitä kaoottisempaa on meno. Optimi lienee noin 5–6 pelaajan kohdalla.
Pituus: 45–120 minuuttia, etenkin liian pitkällä radalla peli venyy jopa tuskaisen pitkäksi.