Ricochet Robots on vahvasti mielipiteitä jakava peli. Jotkut rakastavat, jotkut vihaavat, mutta harvat suhtautuvat välinpitämättömästi. Pelissä menestyminen vaatii abstraktia hahmotuskykyä, joka toisilla on ja toisilla ei ja mikäli sitä ei ole, pelissä on hyvin vaikea menestyä. Harjoittelemalla toki oppii.
Peli on myös siitä erikoinen, että maksimipelaajamäärää rajoittaa lähinnä se, miten paljon pöydän ympärille mahtuu väkeä. Pelaajat voivat osallistua peliin ohikulkiessaan ja säännötkin oppii helposti tarkkailemalla hetken aikaa sivusta.
Pelin idea
Laudalla on halli, jossa on seiniä ja symboleita. Joka vuoro käännetään esiin yksi symbolilaatta ja pelaajien tehtävänä on juoksuttaa symbolin värinen robotti kyseisen symbolin päälle laudalla. Robotit liikkuvat suoraviivaisesti kuin shakkitornit, mutta eivät voi pysähtyä muuten kuin törmäämällä seiniin ja toisiin robotteihin.
Pelaajat hahmottelevat tilannetta päässään ja laskevat, monellako siirrolla pystyvät tavoitteen saavuttamaan. Kun ensimmäinen pelaaja saa ratkaisun valmiiksi, hän ilmoittaa siirtomäärän ja kääntää tiimalasin. Muut yrittävät nyt kuumeisesti keksiä pienempiä ratkaisuja.
Pienimmän numeron sanonut pelaaja näyttää ratkaisunsa ensin. Jos se on toimiva, hän saa palkkioksi symbolilaatan. Jos ratkaisu ei toimikaan, mikä ei ole tavatonta, seuraavaksi pienimmän numeron sanonut saa vuoron ja niin edelleen. Kun kaikki laatat on pelattu, eniten laattoja kerännyt pelaaja voittaa.
Hankala haaste
Ricochet Robots on erikoinen peli, joka pistää pelaajien hahmotuskyvyn koetukselle. Peliin on helppo liittyä ja tasaväkisten pelaajien kesken se on mielten taistelua parhaimmillaan. Kuten muissa vastaankaltaisissa peleissä, peli lässähtää helposti täysin, mikäli pelaajat eivät pysty kilpailemaan tasaväkisesti. Tämä ongelma rajoittaa Ricochet Robotsin käyttökelpoisuutta huomattavasti.
Pelin ensimmäinen englanninkielinen painos on nimeltään Ricochet Robot. Toinen painos lisää nimeen s-kirjaimen loppuun. Uusissa laudoissa on erikoisia värillisiä seiniä, jotka mutkistavat peliä ja lisäävät vaikeustasoa hieman. Ilmankin erikoisseiniä voi pelata, mikäli haluaa hieman yksinkertaisemman pelin. Kumpikin painos on joka tapauksessa hankkimisen arvoinen, mikäli peli tuntuu kiehtovalta.
Ricochet Robotsin lähisukulaisiin kuuluu Binary Artsin yksinpelattava Lunar Lockout -pulmapeli, johon kannattaa tutustua, mikäli Ricochet Robots -pulmien ratkominen miellyttää.
Lue Ricochet Robotsin suomenkieliset säännöt.
Suunnittelija: Alex Randolph
Julkaisija: Hans im Glück, Abacus, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 1999
Pelaajamäärä: 2+
Pituus: 45 min
Yksi vastaus aiheeseen “Ricochet Robots (Rasende Roboter)”
Kokeneen pelaajan etua voi kyllä tasoittaa lisäämällä extrarobotin, ja antamalla sen vain uusien pelaajien käyttöön. Ylimääräiselle robotille on keksitty erilaisia sääntövariantteja kymmeniä (jos ei satoja). Boardgamegeekistä voi kaivella niitä.
Toki extraukolla voi pelata tasaväkiselläkin porukalla ja silloin sille voi myös ottaa käyttöön jonkun peliä hankaloittavan säännön, jos normaalipeli tuntuu liian helpolta.
Ricochet Robots on vertaansa vailla kun pitää päästä nopeasti läiskimään jotain isolla porukalla.