Kategoriat
Peliarvostelut

Repello

Ruotsalainen Mindtwister on firma Pentagon takana. Ei maailman kovin meriitti, mutta Repello on tuntuvasti Pentagoa mielenkiintoisempi peli. Pelaajat pääsevät kiitämään laudalla torneilla ja jättämään jälkeensä kiekkoja, jotka hylkivät toisiaan hauskalla tavalla. Parhaiten hyljeksivä vie voiton pelissä, jossa on paljon mahdollisuuksia.

Repello sijoittui Suomen Vuoden peli -kisassa aikuisten sarjan finaaliin, Ruotsissa peli voitti.

Pelin idea

Repellon kansiPelaaja voi siirtää torniaan vuorollaan haluamaansa suuntaan. Ensimmäinen ruutu siirtosuunnassa kertoo, montako askelta pelaaja saa liikkua. Lähtöruutuun jää yksi kiekko, repello, pelaajan tornista. Tornissa on näppärä automaattimekanismi, joka jättää kiekon jälkeen, kun tornia nostaa.

Siirron jälkeen tarkistetaan, onko laudalla kahta repelloa tai tornia vierekkäin. Näin ei saa olla, sillä repellot ja tornit hylkivät toisiaan. Kielletty tilanne pitää ratkaista siirtämällä vierekkäisistä repelloista tai torneista suoraan poispäin toisesta. Tämä voi johtaa uuteen vierekkäisyyteen, joka pitää ratkaista siirrolla ja niin edelleen. Ketjureaktiot voivat olla pitkiäkin, kun vuorossa oleva pelaaja saa vapaasti valita järjestyksen ja suunnan vierekkäisyyksiä setviessään.

Lopullinen tavoite on lykkiä kiekkoja pelilaudan reunan yli. Mustat kiekot, joita pelaajat jättävät jälkeensä, ovat yhden pisteen arvoisia. Pelissä on myös neljä hopeista kiekkoa, arvoltaan kolme pistettä, ja yksi viiden pisteen arvoinen kultainen kiekko. Oiva veto on myös tönäistä vastapelaaja yli laidan, sillä tämä menettää silloin vuoron ja itse pääsee keräämään kiekkoja tältä pelaajalta.

Näppärä älypeli

Repello on hauska peli. Ketjureaktioiden luominen kutkuttaa miellyttävällä tavalla — oikein pitkän ketjun saaminen on herkkua, ja sellaisen jälkeen pitää luonnollisesti rehennellä nähneensä koko kuvion ennalta. ”Yllättävien seuraamusten peli”-alaotsikko on osuva.

En ole vielä päässyt kokeilemaan Repelloa useammalla kuin kahdella pelaajalla. Kaksinpeli toimii hienosti, mutta on jo sen verran kaoottinen, että suhtaudun kevyellä epäilyksellä useamman pelaajan peleihin. Nelinpelissä ei voi juurikaan suunnitella, vaan asioita tapahtuu ja oma vuoro koittaa, kun koittaa. Jos peliin suhtautuu riittävän kevyesti, tornien törmäily voi olla hauskaakin.

Repellon numeroidentäyteinen pelilauta näyttää luotaantyöntävältä, mutta tälle pelille kannattaa antaa tilaisuus. Säännöt ovat helpot ja pelin idea on nokkela. Yhden erän pelaa nopeasti, joten revanssia on helppo ottaa.

Repellon torni
Punaisen pelaajan torni, josta kiekkoja irtoaa joka siirrolla. Kuva: Mikko Saari

Sääntöhuomautus

Minulle ainakin jäi ensimmäisellä lukemisella epäselväksi, mitä itse asiassa tapahtuu silloin, kun toisen pelaajan saa tönäistyä pois pelilaudalta. Piti ihan kysyä pelin kehittäjiltä, joten selvennetään nyt tässäkin. Tönitty pelaaja menettää tönijälle yhden repellon. Seuraavalla vuorollaan poistönitty ei pelaa tavallista vuoroa, vaan ainoastaan laittaa torninsa peliin (ja ratkoo siitä mahdollisesti tulevat ristiriidat). Näin kaikilla pysyy sama määrä repelloja tornissa.

Faktat Repellosta

Julkaisija: Peliko (2011), Mindtwister (2010)

Mutkikkuus: Yksinkertainen, lyhyet säännöt opettelee nopeasti.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole satunnaisuutta, mutta se on silti kaoottinen ja vaikea ennustaa.

Vuorovaikutus: Laudan tilanne elää jatkuvasti ja toisen pelaajan tönäiseminen pois laudalta on hyvä juttu, joten vuorovaikutusta on sopivasti.

Teema: Peli on abstrakti. Laudan numerot voivat antaa turhan nuivan vaikutelman.

Uudelleenpelattavuus: Pelistä puuttuu se jokin, joka tekisi siitä kestosuosikin, mutta kevyttä ”vielä yksi erä”-fiilistä on ilmassa.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.

Pelaajamäärä: 2—4.

Pituus: 15–30 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *