Kategoriat
Peliarvostelut

Quest for El Dorado: Dangers & Muisca

Quest for El Doradon toisessa lisäosassa pelaajat pääsevät väistelemään lukuisia vaaroja ja saavat apua alkuperäisväestöltä.

Quest for El Doradon toinen lisäosa, Dangers & Muisca (suomeksi Vaarat ja apurit), on tietynlainen vedenjakaja. Se on ensimmäinen täysin uusi lisäosa, jota ei ole julkaissut pelin alkuperäinen julkaisija eli Ravensburger. Näin ollen kahden eri version tiet erkanevat, mikä on aiheuttanut kateutta niissä maissa, joissa Lautapelit.fi:n versio on vaikeammin saatavilla.

Noh, onneksi on suomalainen, joten voi vain nauttia tarjonnasta. Dangers & Muisca onkin erittäin onnistunut lisäosa, joka tarjoaa erityisesti kartanrakentajille välineitä ja se sopii hyvin ensimmäiseksi lisäosahankinnaksi.

Quest for El Dorado: Dangers & Muiscan kansi

Kartta uusiksi

Paketin mukana tulee useampi erilainen moduuli, joita voi lisäillä peliin mielensä mukaan. Kaikki vaarat ovat erilaisia pienempiä karttapalasia, joita laitetaan joko vanhojen karttapalojen päälle tai viereen.

Vaaralliset maastot ovat palasista selkeimmät. Niiden joissakin heksoissa on pääkallosymboleita, jotka toimivat kuten tavalliset ruudut, mutta niihin ei saa lopettaa omaa vuoroaan. Toinen vaara ovat suot, jotka ovat täynnä krokotiileja. Krokotiilit ovat tietynlaisia jokereita ja ruutuun edetäkseen on pelattava kortti, joka on täsmälleen saman arvoinen kuin siinä olevien krokotiilien määrä. Jos ruudussa on 3 krokotiilia, siihen pääsee vain kortilla, jossa on tasan kolme viidakkoveistä, kolme kolikkoa tai kolme melaa.

Kolmas vaara ovat temppelit. Ne ovat paikkoja, jotka lisätään reitin varrelle ja joissa pelaajien on vierailtava ja uhrattava niihin kortti ennen maaliin menemistä. Lisäpäänvaivaa siis. Mukana on myös vuoripala, jolla saa rakennettua ahtaan solan sekä kasa vesilaattoja, joissa osassa on pelaajia kuljettavia virtauksia.

Vaarojen tasapainona ovat ystävät eli avulias Muisca-heimo. Heimon pakasta nostetaan pelin alkuun kaksi korttia ostoriville, jolloin ostettavien korttien määrä nousee kuudesta kahdeksaan. Kortit ovat hieman kalliimpia versioita peruskorteista, mutta sille on syynsä. Ne voi nimittäin säästää omalle pelilaudalleen ja käyttää haluamassaan kohdassa, eivätkä ne siis vie tilaa muilta käsikorteilta.

Dangers & Muiscan uusia karttapalasia
Uusia pieniä karttapalasia on useampi ja niitä voi ripotella vanhojen maastojen päälle tai reunoille. Kuva: Sampsa Ritvanen

Yksinkertainen, mutta tehokas

Myönnän, että olin aluksi lisäosaa avatessani vähän pettynyt. Mukana on vain muutama pahviosa ja kahdeksan korttia. Tavaran määrä ja pelin hinta eivät aivan kohdanneet.

Onneksi vähemmän on nyt enemmän ja lisättävät moduulit ovat samaan aikaan säännöiltään yksinkertaisia ja selkeitä, mutta myös nerokkaita. Suot ja vaaralliset maastot on helppo nakata mukaan vaikka jo ensikertalaisten kanssa ja niillä jotkut yksipuoliset maastolaatat muuttuvat hetkessä jännittäviksi. Erityisen hauska on sola, jolla mihin tahansa karttaan saa rakennettua liikkumista vaikuttavan pullonkaulan. Myös ylimääräiset vesipalaset tekevät toisinaan turhan hyödyttömistä meloista tärkeämpiä.

Temppelit ovat kuin suoraan Ravensburgerin Quest for El Dorado: Golden Temples -sisarpelistä ja alkuun ne vaikuttivat paketin tylsimmältä lisältä. Niiden koko potentiaali paljastui kuitenkin vähitellen. Koska temppeleissä on pakko piipahtaa, enää ei ole pakko rakentaa pelkkiä lineaarisia maastoja, joissa on yksi alku ja loppu. Nyt radan voi tehdä vaikka kierrettäväksi ympyräksi tai sitä voi liikkua edestakaisin.

Muisca-kortit ovat nekin mukava lisä. Ne eivät tuo minkäänlaista sääntökuormaa, mutta tarjoavat jälleen yhden strategisen väylän. Niiden avulla saa välillä aikaan hurjiakin vuoroja, jos jemmailee useampaa Muisca-korttia ja käyttää ne kerralla.

Kahdeksan Muisca-heimon korttia.
Muisca-kansan kortit ovat hinnakkaita, mutta samalla käteviä. Kuva: Sampsa Ritvanen

Jos on pakko, niin kumpi?

Jos peruspeliä haluaa laajentaa, niin edessä on visainen päätös – kumpi lisäosa kannattaa hankkia ensin? Itse taipuisin Dangers & Muiscan suuntaan, mutta valintaan vaikuttaa myös se, haluaako vaihtelua mieluummin korttiriviin vai kartalle. Heroes & Hexes antaa enemmän uusia pelattavia kortteja (varsinkin jos mukaan saa napattua myös promokortit),  kun taas Dangers & Muisca keskittyy lähinnä kartan muovaamiseen.

Lisäosat sopivat myös hyvin yhteen eli jos kukkaronnyörit venyvät ja peli miellyttää, niin molempien hankintaa kannattaa harkita. Perheen kanssa pelatessa lisäilisin uusia juttuja maltilla, kahden lisärin kanssa liikkuvia osia on vähän liikaa.  Lautapeliharrastajalle kolmen kombo ei ole kuitenkaan mikään ongelma ja kevyehkö peruspeli on lisäosien kanssa samaan aikaan edelleen nopea ja kevyt, mutta myös täyteläinen.

Ja mikäli janoat vielä jotain uutta, niin ei hätää. Arvion julkaisuaikoihin paljastui jo seuraava lisäosa, Dragons, Treasures & Mysteries. Faneilla on siis mitä odottaa.

Lähikuva pelilaudasta, jossa valkoinen pelaaja on temppelilaatalla.
Valkoinen pelaaja on vihreässä temppelissä. Saadakseen artifaktin hänen on tuhottava kädestään yksi kortti, jossa on viidakkoveitsi. Kuva: Sampsa Ritvanen

Faktat Danger & Muiscasta:

Suunnittelija:

Julkaisija: Lautapelit.fi (2022)

Mutkikkuus: Todella virtaviivainen. Moduuleita on myös helppo lisäillä vähitellen mukaan.

Onnen vaikutus: Lisäosa ei oikeastaan lisää tuurin osuutta pelissä.

Vuorovaikutus: Samantasoista kuin peruspelissä.

Teema: Vaarat ja apurit istuvat teemaan oikein hyvin.

Uudelleenpelattavuus: Karttapalasilla saa vanhatkin palat tuntumaan uusilta. Reittien rakentajia siis hemmotellaan.

Kieliriippuvuus: Komponentit ovat kielivapaat.

Pelaajamäärä: 2–4.

Pituus: 45–60 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *