Korttivetoisen, käden ja aluehallintaa yhdistävän Quartermaster General -sarjan toisessa osassa Victory or Deathissa suunnittelija Ian Brody (haastattelimme Brodyä toukokuussa 2017) siirtää pelin antiikin Kreikkaan ja peloponnesolaissotaan. Suunnittelijan innostus aikakautta kohtaan näkyy ennen kaikkea ohjekirjassa suunnittelijan muistiinpanoissa ja annetuissa lähdeviitteissä korttien sisältämiin lainauksiin liittyen.
Omasta rakkaudestani pelisarjaa kohtaan kertonee se, että tämä on jo kolmas peliesittelyni sarjan edustajista. Quartermaster Generalin arvosteluni selvittänee perusteet pelimekaanikasta, joten en lähde sitä pitkälti toistamaan vaan pyrin keskittymään muutoksiin.
Voitto tai kuolema – Demos vastaan Oligarkit
Pelissä Ateenan ja Deloksen meriliiton (sisältäen Korkyran, nykyisin Korfu) muodostaman Demoksen vastapuolena ovat Spartan ja Korintin (edustaen myös Thebaa) Oligarkit. Jos antiikin Kreikan historia ei ole tuoreessa muistissa, niin pakat kyllä kertovat, että Ateena on merivalta ja Sparta hopliitteihinsa ja falangeihinsa luottava sotilasvaltio. Deloksen meriliitto ja Korintti ovat statuksillaan ja kaupungeillaan puoliensa pääasialliset pisteiden tuottajat, Ateenan ja Spartan tehtävänä on varmistaa pisteet ja ehkäistä ne vastustajalta. Pelikierroksella voimat toimivat järjestyksessä Korintti, Deloksen meriliitto, Sparta ja Ateena.
Vuoro alkaa strategiavaiheella, jossa osa valmistelluista, uudentyyppisistä prepare-korteista on käytettävissä. Pelaamisvaiheessa pelataan tuttuun tapaan yksi kortti kädestä. Sitä ei ole pakko tehdä, mutta tällöin oma liittouma menettää pisteen. Vaihtoehtoisesti voi kaksi korttia pois heittämällä hakea pakasta jonkin peruskortin ja pelata sen. Suunnitteluvaiheessa voi valmistella prepare-kortin heittämällä yhden kortin kädestään pois. Huoltovaiheessa huoltamattomat yksiköt katoavat ja nostovaiheessa käsi täydennetään seitsemään korttiin.
Peloponnesolaissota kestää enintään 15 pelikierrosta. Pisteytys on joka kolmannen kierroksen jälkeen ja sodan voittaa välittömästi 10 pisteen erolla pisteytyskierroksen jälkeen. Pisteitä saa kaupungeista sekä mahdollisesti statuksista. Pelin kestäessä täydet 15 kierrosta myös tiettyjen alueiden hallussapito antaa pisteitä.
Muutokset pelissä: prepare-kortit, lahjukset ja kaupungit sekä huolto
Victory or Death uudistaa uudistaa ja supistaa pakkojen korttityyppejä siirtämällä taloudelliset sodankäynnit tapahtumiksi ja muuttamalla responset ja bolsterit uusiin prepare-kortteihin. Toinen eroavaisuus kortteihinkin liittyen on, etteivät maayksiköt voi tällä kertaa hyökätä merelle.
Victory or Deathin erikoisuus on lahjukset. Heittämällä omalla vuorollaan kortin pois saa lahjustokenin, jonka voi käyttää milloin vaan asettamalla sen jollekin maa-alueelle. Alueita lahjomalla huoltoa voi pitää yllä ja sopivasti lahjoen voi prepare-korttien avulla saada uusia kaupunkeja puolelleen. Kaupungit ja hopliitit poistavat asetettaessa alueelta lahjustokenit, samoin omat lahjustokenit poistetaan seuraavan oman vuoron aluksi.
Kaupungit korvaavat huoltopisteet huollon lähteinä, minkä lisäksi ne antavat pisteytyskierroksilla pisteitä. Vastustajan kaupungin tuhoaminen antaa yhden pisteen, mutta hopliitit on tuhottava ensin.
Victory or Deathissa huolto on Quartermaster General -pelisarjan monimutkaisin tehden eron joukkojen ylläpidon ja uusien joukkojen värväämisen välillä. Ylläpidossa riittää huolto ystävälliseen kaupunkiin, värväämisessä huollon pitää tulla omasta kaupungista. Maalla huoltoketju toimii aiempaan tapaan yksiköstä yksikköön, merellä trireemit eivät sen sijaan auta huoltoketjua (mutta voivat tosin katkaista sen vastustajalta) vaan huolto vapaan merialueen yli toimii ystävällisten rantojen kautta.
Komponentit
Komponentit ovat jälleen kerran toimivat. Hopliitit ja trireemit ovat toimivia muovifiguureita. Myös kaupungit ja lahjustokenit ovat muovista. Kookkaat piste- ja kierrosmarkerit ovat puusta eivätkä oikein mahdu pistetrackille vierekkäin, mutta minä arvostan puisten markkerien olemusta. Muutenkin pelin graafinen ilme on sarjan värikkäin, mistä pidän myös.
Kreikan maantiede ei liene useimpien suurinta osaamista, mutta kortit ottavat sen mukavasti huomioon sisällyttäen korttia koskeviin alueisiin viittaavan kartan. Flavor-tekstit sitaattien muodossa piristävät myös kortteja ja tuovat tapahtumat paremmin eloon.
Sodan yllätykset
Victory or Death antaa eväät pelisarjan lyhyimpiin peleihin, sillä ne saattavat ratketa hyvinkin nopeasti. Onnen suosiessa rohkeaa voi peli käytännössä ratketa kolmen ensimmäisen kierroksen aikana. Esimerkiksi hyvän Spartan aloituskäden mahdollistamasta rohkeasta ja nopeasta hyökkäyksestä Ateenaa vastaan yhdistettynä heikkoon Ateenan aloituskäteen voi seurata Ateenan ainoan kaupungin tuhoutuminen, mistä voi olla hyvin hankalaa ellei mahdotonta toipua.
Muinainen peloponnesolaissota ei ole samalla lailla tuttu kuin viime vuosisadan maailmansodat, mikä voi jättää Victory or Deathia hieman paitsioon. Ainakaan pelisarjan muihin edustajiin verrattuna tähän ei ole syytä: strategiavaiheen prepare-kortit, muutokset huollossa, lahjukset ja tietenkin korttien sisällöt mahdollistavat tapahtumat kaikkialla pelikartalla tarjoavat ainakin fanille riittävästi erottuvan ja maistuvan pelikokemuksen.
Sydäntäni lämmitti huomata, että Victory or Death ilmestyi myös Lautapelit.fin tarjontaan. Fantasiapeleiltä Quartermaster Generalin kaltaisia erikoisuuksia valikoimassa on sopinut odottaa entuudestaan. Suosittelen tarttumaan tilaisuuteen.
Faktat Quartermaster General: Victory or Deathista
Suunnittelija: Ian Brody
Julkaisija: PSC Games (2016)
Mutkikkuus: Muutokset huollossa ja prepare-kortit tekevät Victory or Deathista Quartermaster General ‑sarjan mutkikkaimman. ”Pelaa kortti” -mekaniikka muuttuu nyt usein ”paljasta kortti tai kaksi, pelaa kaksi” ‑vuoroiksi.
Onnen vaikutus: Tietyt kortit ovat pakoissaan usein hyvin tärkeitä, joten niiden menettäminen tai pakan pohjalle jääminen vaikeuttaa voittamista. Onnen vaikutusta voi kuitenkin hyvin pitkälle ehkäistä ohjekirjan edistyneimmillä säännöillä, jotka sallivat myös prepare-korttien hakemisen nostopakasta.
Vuorovaikutus: Suuri. Tue liittolaistasi, haittaa vastustajiasi.
Teema: Myös peloponnesolaissota istuu Quartermaster Generalin teemaksi onnistuneesti.
Uudelleenpelattavuus: Suuri. Kaksi peliä kahden kierroksen jälkeen voivat erota merkittävästi toisistaan.
Kieliriippuvuus: Korteissa on oleellista tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4. Parhaimmillaan ääripäissä, mutta kolminpelikin toimii mainiosti.
Pituus: 60–120 min.
Yksi vastaus aiheeseen “Quartermaster General: Victory or Death”
Onhan tämä mainio. Minulla on jotenkin sellainen fiilis, etten kyllä tarvitsi kolmea Quartermaster General -peliä, mutta en kyllä osaa millään päättää, mitkä sitten pitäisin ja mitä en, joten sielläpä niitä kolme on hyllyssä sitten.