Kategoriat
Peliarvostelut

Puzzle Strike

Puzzle Strike on lautapeli, joka jäljittelee videopeliä, joka jäljittelee videopeliä. Peli muistuttaa tietokoneella pelattavaa puzzlepeliä, joka taas on puzzleversio perinteisestä Street Fighter -tyylisestä tappelupelistä. Tuloksena on jotain, joka muistuttaa huomattavan paljon Dominionia.

Puzzle Striken suunnittelija David Sirlin ei kuitenkaan pidä sekoittamisesta, joten Puzzle Strike ei käytä lainkaan kortteja. Sen sijaan pelissä käytetään pokerichipin kokoisia pahvilätkiä, joita voi sekoittamisen sijaan nostaa pussista. Näppärää ja kieltämättä hieman omaperäistäkin.

Peli sijoittuu samaan Fantasy Strike -maailmaan kuin Yomi ja Flash Duel.

Pelin idea

Puzzle Striken kansiPuzzle Striken perusrakenne on sama kuin Dominionissa. Tee toiminto, osta lisää chippejä, heitä käytetyt chipit pois, nosta uusia tilalle. Jos on koskaan pelannut Dominionia, peliin pääsee sisään nopeasti. Puzzle Striken tavoitteena on tylsän pisteiden keräämisen sijasta olla viimeisenä hengissä. Jokaisella pelaajalla on gem pile, jonka täytyttyä putoaa pelistä pois. Jotta pelissä olisi draivia, tähän gem pileen tulee automaattisesti joka vuoro yksi lisää, joten tekemättä mitään, putoaa pelistä kymmenen kierroksen jälkeen.

Pelin perustoiminto on Crash, joka rikkoo yhden jalokiven (arvo 1–4) omasta gem pilestä ykkösiksi ja lähettää ne seuraavan pelaajan gem pileen. Crashiin voi vastata Counter-Crashilla, jolloin uhri rikkoo omasta gem pilestä jalokiven ja lähettää sen palaset takaisin. Toisiinsa törmäävät jalokivet kumoavat toisensa ja yli jäänyt osuus menee sille pelaajalle, joka rikkoi vähemmän.

Toinen perustoiminto on Combine, jolla saa yhdisteltyä omassa gem pilessä olevia jalokivia isommiksi. Kahdesta ykkösestä kakkonen, ykkösestä ja kakkosesta kolmonen ja niin edelleen. Yhdisteleminen kannattaa, koska se tekee Crasheista tehokkaampia. Jos tarpeeksi yhdistelee, nelosen jalokivi on pysäyttämätön, sitä ei voi Counter-Crashata.

Nämä ovat pelin perusteet ja jos Dominionissa pärjää ostamalla pelkästään rahaa, Puzzle Strikessä pääsee puolestaan pitkälle tällaisella monopurple-strategialla (Crashit ja Combinet ovat oma violettien chippien luokkansa).

Toimintomahdollisuuksia

Puzzle Strikessä on toki muutakin. Pelissä on noin 20 erilaista toimintochippiä, joista joka peliin tulee kymmenen chipin valikoima. Niistä pelaajat voivat ostaa vuorollaan lisätoimintoja. Lisäksi jokaisella pelaajalla on oma hahmonsa, jolla on kolme toimintochippiä, jollaisia muilla ei ole. Eri hahmot tuovat peliin mukavasti vaihtelua.

Toiminnoissa on perusjuttujen (lisää toimintoja, lisää chippejä, lisää rahaa) lisäksi suoria hyökkäyschippejä, joilla voi kiusata muita pelaajia. Puzzle Strike on hyvin vuorovaikutteinen, etenkin Dominioniin verrattuna – onhan muiden pelaajien piekseminen pelin ainoa tapa voittaa.

Toiminnot tuntuvat kuitenkin vähän turhan paljon sivuseikalta. Tuleehan niitä ostettua, mutta usein tuntuu, että paremmin pärjäisi, jos vain lastaa pussin täyteen Combineita ja Crasheja. Varsinkin Crasheja on oltava runsaasti, koska hauskoista toimintochipeistä ei ole mitään iloa siinä vaiheessa, kun gem pile tulvii yli ja sitä pitäisi tyhjentää, tai peli loppuu.

Puzzle Striken pelimerkit telineessään. Kuva: Mikko Saari
Pelin mukana tulee chipeille kätevä teline. Kuva: Mikko Saari

Hieman erilainen Dominion

Pelissä on mielenkiintoisia ideoita. Vuoron lopussa nostettavien chippien määrä riippuu siitä, paljonko pelaajan gem pilessä on tavaraa. Mitä lähempänä tuhoa kiikkuu, sitä enemmän saa nostaa chippejä. Chippien käsittely on toisaalta mukavampaa kuin korttien sekoittaminen, mutta itse pidän enemmän korteista – chipit ovat kuvattomina tylsän näköisiä ja tekstikin on jouduttu paikoin tunkemaan chippiin varsin ahtaasti.

Puzzle Strike on toimiva peli, jossa on mukavaa vaihtelua Dominionille, mutta itse pidän enemmän Dominionista. Kenties vertailu on hieman epäreilu, kun vastakkain ovat Puzzle Strike ja täysin laajennettu Dominion – vertailussa pelkkään peruspeli-Dominioniin Puzzle Strike pärjää kieltämättä paljon paremmin – mutta Dominionissa on vain paljon mielenkiintoisempia toimintoja ja houkutus pelata puhdasta rahastrategiaa on paljon pienempi.

Puzzle Striken pelaajaeliminaatio jakaa myös mielipiteitä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että on yksinkertaisesti tylsää pudota pelistä pois, etenkin jos toiset pelaajat tahkoavat loppumatsia vielä 15–20 minuuttia. Jos erät kestäisivät sen 15 minuuttia, eliminaation sietäisi, mutta tasainen peli voi kestää pitkään.

Olen pelin suhteen vähän kahden vaiheilla. Puzzle Strikeä on tullut pelattua jo toistakymmentä erää ja ihan hyvä pelihän se on, mutta toisaalta Dominion nyt vain hoitaa tämän pakanrakennustontin selvästi paremmin. Veikkaan, että Puzzle Strike päätyy vielä myyntiin. Jos pitää Dominionin perusideaa hyvänä, mutta kaipaa peliin suoraa vuorovaikutusta ja pelaajaeliminaatiota, Puzzle Strike voi olla juuri se, mitä kaipaa.

Upgrade Pack

Varsinaisia lisäosia Puzzle Strikeen ei ole, mutta Upgrade Pack -laajennusta suosittelen lämpimästi. Se tuo peliin päivitetyt hahmolaatat (päivitys on tasapainotusta, suuria ongelmia en itse ehtinyt peruspelistä huomaamaan), kätevät näkösuojat ja pelaamista helpottavat pelialustat. Näppärä ihminen toki tulostaa pelialustat itse.

Peliä muuten päivitetään muutenkin usein. Puzzle Strikeä pelataan netissä ja nettiversion tasapainoa hiotaan jatkuvasti. Fyysisessä pelissä päivitykset eivät juuri näy.

Pelimerkkejä sekaisin. Kuva: Mikko Saari
Puzzle Striken pelimerkkejä. Kuva: Mikko Saari

Faktat Puzzle Strikestä

Suunnittelija:

Julkaisija: Sirlin Games (2010)

Mutkikkuus: Alkuun vähän sekavan oloinen, mutta etenkin jos on Dominionia koskaan pelannut, Puzzle Strike ei ole kovin vaikea ymmärtää.

Onnen vaikutus: Jonkin verran tuuria mukana.

Vuorovaikutus: Pelissä on paljon suoraa vuorovaikutusta: vastustajat pitää tyrmätä pois pelistä.

Teema: Pelissä esiintyvät Fantasy Strike -maailman tutut hahmot. Teema on Dominionia enemmän pelissä mukana.

Uudelleenpelattavuus: Eri hahmot ja toimintachippiyhdistelmät tuovat paljon uudelleenpeluuarvoa, jos pelin perusidea vain jaksaa kiinnostaa.

Kieliriippuvuus: Pelissä on jonkin verran tekstiä, kielitaito on tarpeen.

Pelaajamäärä: 2–4, paras kahdella pelaajalla.

Peliaika: 20–30 minuuttia, nelinpeli jopa 60 minuuttia

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *