Puerto Rico on saavuttanut jo legendaarisen maineen. Peli nousi pian ilmestymisensä jälkeen BoardGameGeekin arvioissa ykköseksi ja piti ykköspaikkansa vuosia, kunnes Agricola meni ohi. Spiel des Jahresia peli ei pokannut (lautapeliharrastajia raivostuttavasti palkinnon vei Villa Paletti), mutta Deutscher Spiele Preisin sentään.
Suomalaisetkin peliharrastajat pitävät pelistä. Myös suomeksi ilmestynyt peli on voittanut Lautapelioppaan vuosiäänestyksen kolme kertaa ja tullut toiseksi kahdesti.
Puerto Ricon teemana on Karibian asuttaminen pian Kolumbuksen retkien jälkeen. Pelaajat kehittävät siirtokuntiaan ja toimittavat uuden maailman tuotteita takaisin Eurooppaan. Teeman alla on resurssien hallintaan perustuva pelimekaniikka, joka edellyttää pelaajilta huolellista suunnittelua.
Pelin idea
Puerto Rico perustuu omaperäiseen mekanismiin, jossa vuoron vaiheita ei ole määritelty etukäteen. Pelaajat päättävät ne itse, valitsemalla kukin vuorollaan roolin. Roolin valitseminen tarkoittaa sitä, että kaikki pelaajat toteuttavat tietyn vaiheen. Roolin valinnut saa jonkun lisäedun. Näin pelaajat valitsevat, mitä vaiheita vuoron aikana tapahtuu. Valitsematta jääneet roolit saavat rahabonuksen, joka tekee niistä houkuttelevampia seuraavalla kierroksella.
Rooleilla hallitaan pelaajien tarvitsemia resursseja eli erilaisia etuuksia antavia rakennuksia, satoa tuottavia plantaaseja, plantaaseja ja rakennuksia käyttävää työvoimaa ja rakentamiseen tarvittavaa rahaa. Sopivan roolin valitsemalla plantaasit tuottavat satonsa ja Eurooppaan suuntaavat laivat lastataan.
Pisteiden keräämiseen on kaksi tapaa, rakentaminen ja laivaaminen. Pelaajat käyttävät yleensä molempia, mutta keskittyvät toiseen. Rakennukset ovat kaikki voittopisteiden arvoisia, ja erityisesti isot rakennukset, joiden ainoa tehtävä on tuottaa voittopisteitä pelaajan suorituksen perusteella, esimerkiksi rakennettujen rakennusten tai siirtokunnan asukkaiden mukaan. Laivaajat taas tuottavat paljon ja rahtaavat tavaran Eurooppaan, jolloin jokainen tynnyri on yhden pisteen arvoinen.
Tarkkaa suunnittelua
Kaiken ytimessä on raha. Pelin alussa pelaajien on keskityttävä tekemään rahaa, sillä sitä tarvitaan tuottoisan talouden rakentamiseen. Kun siirtokunta on sopivalla mallilla, pelaajat voivat siirtää huomionsa pisteiden keräämiseen. Tämän vaihdoksen ajoitus on tarkkaa ja siihen liittyvätkin Puerto Ricon merkittävimmät haasteet.
Erilaisia strategisia vaihtoehtoja on paljon. Pelaajilla on käytössään laaja valikoima rakennuksia, joita kaikkia ei voi missään tapauksessa rakentaa. Se tietää valintoja ja erilaisia lähestymistapoja. Kestää monta peliä, ennen kuin pelaaja voi sanoa hallitsevansa pelin täysin.
Suunnittelun merkitys tarkoittaa myös sitä, että Puerto Rico on varsin vaativa peli. Se ei missään tapauksessa sovi satunnaiseen pelailuun ja yritys tarttua ohjekirjaan pelin aluksi, opetella säännöt ja pelata nopeasti yksi peli on tuhoontuomittu. Puerto Rico on ehdottomasti osa modernien lautapelien yleissivistystä, mutta ellei ole erityisesti haasteita hakemassa, kannattaa aloittaa helpommista peleistä.
Jos strategia on hakusessa, tutustu Petri Savolan kirjoittamaan strategia-artikkeliin roolien valinnasta.
Lisäosat
Puerto Ricoon on olemassa kaksi pientä lisäosaa. Ne sisältyvät Lautapelit.fi:n vuonna 2015 julkaisemaan toiseen laitokseen. Lisäosat tuovat peliin vaihtelua lisärakennusten ja aatelisten eli hieman eri tavalla toimivien uudisasukkaiden muodossa.
Enempää laajennoksia peliin ei ole tullut, koska peliharrastajien keskuudessa nauttimastaan suosiosta huolimatta Puerto Rico ei ole ollut valtaisa kaupallinen menestys — näin monimutkaiset pelit harvoin ovat, elleivät satu voittamaan Spiel des Jahresia.
Julkaisija Alea on kehitellyt viralliset Puerto Ricon kaksinpelisäännöt, jotka nekin löytyvät suoraan Lautapelit.fi:n pelin toisesta laitoksesta.
Puerto Rico on saanut seuraajakseen korttipeliversio San Juanin. Se on kevyempi ja nopeampi peli, joka hyödyntää lautapelin mekanismejä luovasti.
Opi pelaamaan
Faktat Puerto Ricosta
Suunnittelija: Andreas Seyfarth
Julkaisija: Alea ja Rio Grande Games (2002), Lautapelit.fi (2006, 2015)
Mutkikkuus: Opetteluun kannattaa panostaa, sillä peli on kohtuullisen mutkikas ainakin kokemattomille pelaajille. Rakenne on kuitenkin selkeä ja kun säännöt osaa, peli on helppo opettaa.
Onnen vaikutus: Sattumaa on mukana vähän. Istumapaikkojen arvonta on kuitenkin pahimmillaan voittajan ratkaiseva satunnaistekijä.
Vuorovaikutus: Pelaajien välinen vuorovaikutus on vähäistä ja epäsuoraa. Tarkka pelaaja miettii kuitenkin roolinvalinnan siten, että itse hyötyy mahdollisimman paljon ja muut eivät pääse hyötymään.
Teema: Teema on toimiva, mutta hieman pinnallinen. Ulkoasu on kuivakka, ulkonäöllään tämä peli ei valloita.
Uudelleenpelattavuus: Peliporukka saattaa juuttua tiettyihin ajatusmalleihin, jolloin pelin uudelleenpelattavuus kärsii, mutta Puerto Ricosta riittää muuten pelattavaa satojen pelien verran.
Kieliriippuvuus: Rakennuksissa on tekstiä, mutta ne ovat koko ajan kaikkien näkyvillä. Periaatteessa siis riittää, että joku osaa lukea tekstit. Käytännössä kannattaa hankkia suomenkielinen peli.
Pelaajamäärä: 2–5. Nelinpeli lienee suosituin pelitapa, kaikki eivät halua pelata viidellä pelaajalla ollenkaan ja kaksinpeli vaatii lisäsääntöjä ollakseen kiinnostava.
Pituus: 90–120 min (kokeneilla pelaajilla helposti nopeampikin, mutta alussa kannattaa varata aikaa enemmän)
16 vastausta aiheeseen “Puerto Rico”
Omassa suht hitaasti pelaavassa porukassani Puerto Rico erottuu edukseen erityisesti siinä, että laatikossa (ja tässä arvostelussa) arvioitu pelin kesto on reippaasti yläkanttiin. 3-4 pelaajan pelit ovat menneet yleensä kokemattomiltakin tuntiin.
Pelottelu pelin vaikeudesta pitää paikkansa ehkä siinä tapauksessa, että kaikki pelin pelaajat ovat ensikertalaisia. Toisaalta itse olen onnistuneesti opettanut pelin uusille pelaajille noin 10 minuutissa, kunhan pelaajat ovat olleet valmiita aloittamaan ensimmäisen pelin kokeilumielellä yrittämättä omaksua kaikkia mahdollisia sääntöjä heti alusta lähtien. Pelin perusmekaniikat on kuitenkin helppo ja nopea selittää, ja monimutkaisuus tulee lähinnä rakennusten määrästä ja monista vaikutuksista peliin.
Puerto Rico on loistava peli, joka säilyttää hohtonsa vuosien ja kymmenien (ja satojen) pelikertojen jälkeenkin. Yksi hieman rasittava pelin piirre on kuitenkin alkusetuppi: erityisesti kolonistien laskeminen on työlästä. Kolonistit on kuitenkin pakko laskea sillä pelin mukana tulee paljon ylimääräisiä kolonisteja ja eri pelaajamäärillä pelattaessa tarvitaan aina eri määrä kolonisteja.
Tämän työlään prosessin voi kuitenkin ohittaa melko helposti (ja näyttävästi!) seuraavasti:
– Tasoita kolonistit pöydälle.
– Rajaa kolonisteista kahden kynän (tai viivottimen) avulla tasasivuinen kolmio.
– Kolminpelissä tarvitset 58, nelinpelissä 79 ja viisinpelissä 100 kolonistia.
– Kolminpeliä varten rajaa 10 riviä (55 kolonistia) ja 3 kolonistia tästä kolmiosta. Nelinpeliä varten rajaa 12 riviä (78 kolonistia) ja 1 kolonisti kolmiosta. Viisinpeliä varten tarvitset 13 riviä (91 kolonistia) ja 9 kolonistia.
– Yllä oleva prosessi on paitsi näyttävä tapa laskea kolonisteja, mutta lisäksi se on harjoittelun jälkeen todella nopea eikä laskuvirheitä pääse tapahtumaan.
Itse suosin ratkaisua, jossa pakkasin nelinpelin kolonistit omaan pussiinsa. Enimmäkseen pelaa kuitenkin neljällä, niin ei tarvitse laskea kuin silloin, kun pelaa muilla pelaajamäärillä, jolloin on helppo poistaa tai lisätä sopiva määrä.
Tässä vielä Petrin ratkaisu kuvamuodossa.
Usean vuoden tauon jälkeen Puerto Rico ilmestyi eilen jälleen pelattavaksi BSW:hen (www.brettspielwelt.de). Kannattaa käydä kokeilemassa Puerto Rico -osaamistasi maailman parhaita pelaajia vastaan.
Jonkun verran näytti olevan lapsuksia BSW-version käännöksessä. Esimerkiksi tuotannossa tuli ”Maisia”, mutta ylimääräinen tuote oli Corn, tai City Hallista sai bonuspisteitä ”1 vp for every bl. or green building”. Toiminnallisuus oli ihan hyvä, mutta peli täytyy kyllä tuntea hyvin, ennen kuin BSW-pelaaminen sujuvasti onnistuu.
Olivatko nuo virheet mukana jo edellisellä BSW-kierroksella? En silloin peliä pelannut.
Puerto Rico vaikuttaa ensimmäisillä pelikerroilla loistavalta, mutta jo muutaman pelin jälkeen huomaa, että siinä on käytännössä kaksi tietä voittoon: Hommata vähintään yksi pelto jokaista tuotetta tai kerätä hillittömästi maissia. Tämäkin toki riippuu pitkälti vastapelureistakin, mutta harmittavan usein tuo sääntö pitää paikkaansa. Muuten kyseessä on kylläkin loistava peli.
Kokeilepa kolmantena tienä rahan keräämistä ja nopeaa kaupungin täyttämistä violeteilla rakennuksilla ja sopivilla lisäpisterakennuksilla. Tässä auttaa, jos on montaa lajia peltoja, mutta parilla-kolmella lajilla pääsee jo pitkälle, kun keskittyy rahan tekemiseen.
Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla. Periaatteessa tuota taktiikkaa voi yhdistää maissitaktiikkaan: Rakenna aina violetteja, hanki aina maissia jne. Toisaalta useillakin rakennuksilla rahaa saa maissista melko vähän. Valintoja, valintoja… Eikös tiukat valinnat ole hyvän pelin tunnusmerkki? :D
Puerto Rico on muuten palannut boardgamegeekin paalupaikalle.
Loistava peli. Vaatii kuitenkin muutamia pelejä alle, ennen kuin tähän pääsee oikeasti sisälle. Eri rakennusten merkityksen kun sisäistää, voi oikeasti sanoa pelaavansa eikä vain roikkuvansa mukana.
Piti vielä sanoa, että toimii tosi hyvin iPad-versiona.
Englannin kielisestä Wikipediasta löytyi tähän peliin pari korjausta pelin tasapainoittamiseen(Game balance fixes):
http://en.wikipedia.org/wiki/Puerto_Rico_%28board_game%29#Game_balance_fixes
Mitäs mieltä täällä olaan sääntöjen tasapainoisuudesta?
Onko suositeltavaa käyttää noita wikissä mainittuja sääntömuutoksia, vai pelaatteko alkuperäisillä säännöillä?
Toimii se minusta hyvin ilmankin. Kieltämättä Universityn ja Factoryn hintojen vaihtamisessa on järkeä, mutta ei se välttämätön muutos ole.
Pelaakos kukaan BSW:ssä tai Board Game arenalla PR:ää? Kotimainen peliseura maistuisi kernaasti ja olisi mukava tietää suomalaista tasoa pelissä.
Mä jossain jo joskus tätä kysyinkin, mutta en muista enää vastausta. Eli ohjeissa puhutaan dublooneista, mitä ne on?
Heli, dublooni on pelin rahayksikkö, eli kolikoista on kyse.