Kategoriat
Peliarvostelut

German Railways

German Railways on samaa historiallisten junapelien sarjaa kuin Chicago Express. Peleillä on jonkin verran yhteistä, mutta pelit ovat kuitenkin aivan omanlaisiaan. German Railwaysiä on luonnehdittu sarjan saksalaiseksi perhepeliksi. Nimitys on toisaalta huvittava, toisaalta tavallaan varsin osuva.

Peli ilmestyi alunperin Winsome Gamesin tavanomaisen karuna julkaisuna 2008 nimellä Preußische Ostbahn. Queen Gamesin fiinimpi laitos ilmestyi vuonna 2011.

German Railwaysin kansi

Pelin idea

Kyseessä on siis junapeli, jossa tavalliseen tapaan ostellaan osakkeita, rakennetaan rataa ja yritetään rikastua. Pelissä kahdeksan rautatieyhtiötä aloittavat toimintansa eri puolilla Saksaa. Yhtiöillä on omat erityispiirteensä, osa on rajoittuneempia ja osa tehokkaampia. Peli alkaa sillä, että jokaiselta yhtiöltä myydään huutokaupalla yksi kolmesta osakkeesta.

Sen jälkeen päästään ensimmäistä kertaa ratkaisemaan vuorojärjestystä erikoisella tavalla, jossa piilee German Railwaysin varsinainen juju. Pelaajat saavat tuloa osakkeistaan, firmoilla ja sitä kautta osakkeilla on joku arvo ja pelaajan tulotaso on kaikkien omistettujen osakkeiden arvojen summa. Johdossa oleva pelaaja saa yhden kuution, kakkosena oleva kaksi, kolmas kolme ja niin edelleen. Kuutiot laitetaan kuppiin tai pussiin, josta nostetaan sokkona pelaajien määrän verran kuutiota, jotka näyttävät, ketkä saavat vuoroja ja missä järjestyksessä.

Mitä paremmin menestyy, sitä vähemmän voi odottaa saavansa vuoroja, siis, ja vaikutus korostuu, mitä enemmän pelissä on pelaajia. Viisinpelissä johdossa olevalla pelaajalla on vain yksi kuutio muiden 14 kuutiota vastaan! Johdossa oleminen tuloissa ei siis ole viisasta, ellei ole varautunut pärjäämään ilman vuoroja.

Vuoroilla voi joko rakentaa rataa firmalla, josta omistaa vähintään yhden osakkeen tai laittaa osakkeen myyntiin avoimella huutokaupalla. Radanrakentaminen on yksinkertaista kuutioiden latomista kartalle yhtiön kassasta nostetuilla rahoilla. Sekä rahaa että kuutioita on varsin rajallisesti. Tavoitteena on ajaa ratoja kaupunkeihin, joista saa lisätuloja firmalle ja sitä kautta itselle, mutta vielä tärkeämpää on yhtiöiden törmäyttäminen.

Aina kun kahden rautatieyhtiön radat kohtaavat ensimmäisen kerran, seuraa osingonjako. Kaikki yhtiöt maksavat arvonsa verran osinkoa osakkeenomistajille ja mikä tärkeintä, törmäyksen aiheuttanut yhtiö maksaa tuplaosingot. Koska pelin voittaa se, jolla on eniten rahaa siinä vaiheessa kun rautatiet ovat törmäilleet toisiinsa tarpeeksi (kaikki ovat yhdistyneet vähintään kahteen muuhun rautatiehen), tuplaosinkojen keräily on luonnollisesti iloinen asia.

Vetureita. Kuva: Henk Rolleman / BGG
Queen Gamesin laitos korvasi neutraalit kuutiot söpöillä pikkuvetureilla. Kuva: Henk Rolleman / BGG

Asemointia ja tarkkaa peliä

German Railwaysissä pitää huolehtia pääasiassa parista asiasta: pitää pärjätä, vaikka ei saisikaan vuoroja ja toisaalta kun saa vuoroja, pitää huolehtia, että itselle edulliset yhtiöt maksavat tuplaosinkoja. Ensimmäinen hoituu hankkimalla osakekaupoilla hyviä liittolaisia mieluiten vuorojärjestyksen toisesta päästä ja jälkimmäinen vaatii vähän taktikointia ja puhujatoimintoja.

Vuorojärjestysmekaniikka on pelin sielu. Toiset kokevat sen epäreiluksi ja ongelmalliseksi, mutta jos sitä muuttaa, ei enää pelaa German Railwaysiä. Sitä paitsi, vuorojen saaminen ei takaa menestystä. Sekin on nähty, että vähiten vuoroja pelannut voitti ja eniten vuoroja saanut hävisi. Aivan alkuvaiheessa pitkällinen vuorotta jääminen voi tuoda haasteita, varsinkin jos käteistä on vähän eikä lisäosakkeiden saaminen onnistu, mutta yleensä pelin häviäminen edellyttää ihan omatoimista sössimistä.

Chicago Expressiin verrattuna German Railways on vähän erityylinen peli. Kummassakin pelissä on tärkeää saada sopivat osakkeet toisten pelaajien osakesalkkuihin nähden, mutta siihenpä yhteydet pääasiassa jäävät. German Railways on jotenkin hauskempi ja rennompi peli kuin aika vakavahenkinen Chicago Express. Jos osakkeiden arvojen liudentuminen ärsyttää, siitä ei German Railwaysissä tarvitse kärsiä ollenkaan. Radanrakennus on myös asteen verran kiinnostavampaa ja taktisempaa, kun tavoitteet ovat Chicagoon puskemista monipuolisempia. Chicago Express on hieno peli, mutta itse nautin German Railwaysin pelaamisesta enemmän.

Kuva Preußische Ostbahnin pelilaudasta
Alkuperäinen Preußische Ostbahn on selkeän asiallinen peli, mutta ei todellakaan mikään suuri ilo silmälle. Kuva: Benjamin Keightley / BGG

Faktat German Railwaysistä

Suunnittelija:

Julkaisija: Queen Games (2011), Winsome Games (2008)

Mutkikkuus: Melko yksinkertainen, pääasiassa huutokauppaa ja helppoa radanrakentamista. Pelin opettamisessa työläintä on kahdeksan eri firman erikoisominaisuuksien selittäminen.

Onnen vaikutus: Näennäisesti valtava, mutta vuorojärjestyksessä on mukana vähemmän tuuria kuin miltä ensialkuun vaikuttaa.

Vuorovaikutus: On ratkaisevan tärkeää, kuka osakkeet ostaa ja minne ratoja rakennetaan. Puhujatoiminnoille on tässä pelissä käyttöä.

Teema: Saksan rautateiden historia on pelin taustalla ja eri yhtiöiden ominaisuudet perustuvat niiden historiallisiin piirteisiin, mutta mikään simulaatio peli ei ole. Pelissä on kuitenkin sen verran junapelien piirteitä, että se junapelifaniin vetoaa.

Uudelleenpelattavuus: Pelissä on monenlaisia lähestymistapoja ja peli voi kehittyä eri tavoin pelaajien toimista riippuen. Pelkästään pelin hienouksien oppimiseen menee useita kertoja.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.

Pelaajamäärä: 3–5. Peli toimii hyvin eri pelaajamäärillä.

Pituus: 75–120 min.

Jutun kansikuva: Gary James / BGG. CC BY-SA 3.0.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

4 vastausta aiheeseen “German Railways”

Aivan loistava peli, jossa pitää todellakin tehdä itsensä tarpeelliseksi kaikille ja pitää huoli siitä, että raha virtaa riippumatta siitä, saako vuoroja vai ei. Ja jos saa, on sitä rahaa virrattava sitten oikein kunnolla. Jokainen päätös pelissä on tärkeä.

Mielenkiintoisen oloinen vuorojärjestyssysteemi. Toisaalta se luo peliin tarvittavaa satunnaisuutta, mutta toisaalta se voi joskus olla aika ilkeähkö elementti. Oikein huonolla säkällä viimeisenäkään ei saa yhtään vuoroja, mikä saattaa lievästi tympäistä. Tällainen tosin lienee melko harvinaista. (Tai noh, on sitä huonoa säkää ennenkin nähty, nimim. Catan) Ulkoasusta tulee kuvan perusteella hieman mieleen Manhattan, joka sekin oli silmää hivelevän kaunis peli.

Ostbahn on kyllä Manhattaniin verrattuna todellinen kaunotar.

Kyllä se tänään taas nähtiin: yksi pelaajista sai 10 vuoroa, toinen 14 ja kolmas 15. Arvatkaa kuka voitti? Tietysti se, joka sai vähiten, ja eniten vuoroja pelannut hävisi.

Olikin todella mielenkiintoinen peli, sillä heti alussa kolmas pelaaja jäi pahasti jälkeen ja oli parhaimmillaan jonkun sata taalaa jäljessä käteisvaroissa. Niin vain ahkera osakkeidenosto (ja johdossa olevien pelaajien tyriminen, sorruin taas vanhoihin tuttuihin virheisiin) vei lopulta jättituloihin (yli 50, siinä missä muut saavuttivat noin 30-35) ja lopulta 10 taalan päähän voitosta. Yksi osingonjako enemmän ja voitto olisi ollut siinä.

Fantastinen peli, nostanen oman reittaukseni Geekissä kymppiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *