Älä nyt vaan sano, että joku on mennyt taas suunnittelemaan keskiraskaan europelin ja lätkäissyt eurooppalaisen kaupungin nimen pelin kanteen antamaan näennäistä teemaa? Anna kun arvaan, sattuisiko peli sijoittumaan keskiajalle? No niinpä tietysti. Eikö näitä ole nähty jo ihan tarpeeksi?
Ai kuka? Vladimír Suchý? Tehnyt pelin kotikaupungistaan? Zajímavý!
Praha – Kuningaskunnan pääkaupunki
Praga Caput Regnin teemana on Tšekin pääkaupunki Praha ja se sijoittuu ajallisesti Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan hallitsijan, Kaarle IV:n, hallitsijakaudelle (1316–1378). Kaarle siirsi kaudellaan keisarikunnan pääkaupungin Prahaan, jota hän kehitti määrätietoisesti tehden siitä johtavan sivistyskaupungin, perustaen muun muassa Prahan yliopiston vuonna 1348. Vähemmän yllättäen pelaajat edustavat kaupungin rikasta eliittiä, jotka yrittävät päästä kuninkaan suosioon auttamalla kaupungin rakentamisessa ja uudistamisessa.
Pelistä huokuu ylpeys ja rakkaus kotikaupunkia kohtaan – pelilauta on valtavan kokoinen, kuvitus on värikästä ja pahvi on paksua. Eritoten syvennetyt, kaksikerroksiset pelilaudat ovat todella vakuuttavan oloisia. Pelilaudan kruunaavat laudalle pystytettävät kolmiulotteiset Nälkämuuri ja Kaarlen yliopisto.
Kolmiulotteisuus jo muutenkin kookkaalla laudalla ei ehkä ole kaikkein käytännöllisinta pelin seuraamista tai pisteenlaskua ajatellen, mutta ovathan nämä rakennelmat kerrassaan näyttäviä ja on pakko nostaa hattua idealle. Itse pidän näistä näyttävistä turhakkeista, mutta tiedän jo valmiiksi, että olen peliporukassani yksin tämän mielipiteen kanssa. Onneksi rakennelmat voi myös jättää laatikkoon, sillä pelilautaan on painettu samat ruudut.
Praha maailmaa pyörittää
Se silmänkarkista, mennäänpä itse peliin. Praga Caput Regni kestää tasan kuusitoista kierrosta, joiden aikana jokainen pelaaja valitsee vuorollaan yhden kuudesta erilaisesta toiminnosta. Tällä kertaa toiminnot valitaan eräänlaiselta pyörivältä toimintorattaalta, joka määrittää sekä itse päätoiminnon että bonuksen. Vuoron jälkeen ratasta pyöräytetään yksi askel eteenpäin ja valittu palanen laitetaan rattaan alkupäähän. Juuri valituista paloista joutuu maksamaan kultaa ja vähiten käytetyistä puolestaan saa suoraan voittopisteitä.
Jokaisessa rattaanpalasessa on valittavana kaksi eri päätoimintoa, joista tehdään vain toinen, jonka lisäksi rattaan sisäosan bonuksen saa ottaa joko ennen tai jälkeen päätoiminnon. Bonusten joukossa on saatavina muun muassa erikoislaattoja, voittopisteitä, kultaa, kiveä, ikkunoita ja kananmunia.
Kananmunilla on vahva temaattinen kytkös Kaarlensiltaan, sillä legendan mukaan sen muurauslaastiin on sekoitettu kananmunankeltuaisia vahvistamaan sillan rakennetta. Ikkunoilla puolestaan saa lisävuoroja, mutta temaattista yhteyttä Prahan defenestraatioihin ei hyvän maun puitteissa onneksi ole eikä ikkunoista ole mainintaa ohjekirjan historiikissa (suosittelen tutustumaan aiheeseen, oli mielenkiintoista luettavaa arvostelua tehdessä).
Toiminnot ovat hyvinkin perinteisiä europelin toimintoja. Valittavana on toimintojen päivittämisen ohella muurin, kaivoksien, sillan tai rakennuksien rakentamista erilaisia resursseja vastaan. Kaikkia kuutta perustoimintoa voi päivittää latomalla pelaajalaudan päälle parempia versioita toiminnoista. Vltava-joen molemmin puolin rakennetaan taloja torien ympärille tavoitteena voittaa torien aluehallintabonuksia.
Muilla toiminnoilla edetään sekä sillalla, katedraalissa että nälkämuurilla kuin myös kahdella erilaisella teknologiaradalla. Voittopisteitä ropisee vähän kaikesta tasaiseen tahtiin, mutta ehdottomasti suurin osa voittopisteistä tulee vasta pelin lopussa. Usean radan lopulla häämöttää punainen sinetti, jolla saa lukittua erilaisia henkilökohtaisia loppupisteytysmahdollisuuksia.
Hyvässä ja Prahassa
Tehtävää siis riittää eikä aika riitä millään kaikkeen. Heti alusta lähtien pelaajan pitäisi keskittyä muutamaan osa-alueeseen, sillä peli suosii erikoistumista – kuten aiemmin mainitsin, eri ratojen lopussa olevat sinetit tuovat rutkasti voittopisteitä. Hukkavuoroihin ei yksinkertaisesti ole varaa ja peli tuntuu aina loppuvan ennen aikojaan, vaikka kuusitoista kierrosta kuulostaakin paljolta. Onneksi peli on hyvin vapaamuotoinen, sillä ylimääräisiä toimintoja on rutkasti ja niiden ajoittaminen on myös hyvin vapaata. Toimintojen päivityksen bonuksia voi saada jopa retroaktiivisesti, kunhan toiminto on suoritettu saman vuoron aikana.
Kyseinen vapaus tuo mukanaan myös älyttömän määrän potentiaalia analyysiparalyysiin ja vuoron aikana on todella helppoa unohtaa ottaa bonus jos toinenkin tai muuten vaan herpaantua. Praga Caput Regni ei ole tässä mielessä järin aloittelijaystävällinen peli, vaan peli on selkeästi suunnattu kokeneemmalle pelaajakunnalle. Jos joku sanoisi, että pelissä on liian monta minipeliä tai mekanismia, en välttämättä väittäisi vastaan.
Prahattomalla on matti kukkarossa
Vaikka pelikokemukseni on valitettavasti jäänyt vallitsevan maailmantilanteen vuoksi soolopeleihin, ei se ole haitannut yleiskuvan saamista pelistä. Uskoisin pelin loistavan kolmella tai neljällä pelaajalla, jolloin torien aluehallinta ja sineteistä kilpailu pääsee oikeuksiinsa. Toki mitä enemmän pelaajia, sitä pidempään peli kestää, mutta ei tämän lyhkäinen peli kuulukaan olla.
Useamman pelaajan pelissä valittavat laatat kiertävät myös tehokkaammin. Pelissä voi kerran kierroksessa vaihtaa kaksi laattaa haluamastaan rakennuslajista rahaa vastaan, mikä helpottaa varianssia etenkin pienemmällä pelaajamäärällä.
Toimintoratas on oikein toimiva mekanismi ja vasta myöhemmillä pelikerroilla tajusin, että sisemmän radan bonukset ovat yhtä tärkeitä, elleivät jopa tärkeämpiä, kuin itse päätoiminto. Etenkin sisäradalta saatavat kananmunat ja ikkunat ovat harvinaisempia resursseja, ellet ole osannut ketjuttaa omaa pelilautaasi tehokkaasti.
Uudelleenpeluuarvoa on pelissä rutkasti, sillä pelin mukana tulee melkoinen määrä vaihtoehtoisia laattoja ja levyjä, joita voi vaihtaa pelistä toiseen mielensä mukaan. Rattaalta poimittavat toimintolaatat ovat myös kaksipuoleisia, jolloin jokaiseen peliin otetaan joko A- tai B-puolen laatat. Itse pidin B-laattojen tuomasta vaihtelusta, niitä käyttämällä jokainen palanen on täysin erilainen, kun taas A-puolen kuusi laattaa koostuvat kolmesta erilaisesta laatasta, joita jokaista on kaksi kappaletta.
Tšekit on loppu, lähettäkää prahaa
Kirjoittamassaan BoardGameGeekin blogikirjoituksessa Suchý kertoi halunneensa tehdä kotikaupungistaan lautapelin jo pitkän aikaa ja lopulta tilaisuus koitti Underwater Citiesin ja sen lisäosan valmistuttua. Jos en tietäisi Praga Caput Regnin olevan Suchýn suunnittelema peli, olisin olettanut, että peli olisi ollut Daniele Tascinin tai Simone Lucianin (Teotihuacan, Tzolk’in: The Mayan Calendar) käsialaa. Tästä johtuen voin vahvasti suositella Pragaa kyseisten pelien ja suunnittelijoiden faneille, sillä tässä riittää pähkäiltävää ja valinnanvaraa. Toimintoja joutuu pohtimaan pitkällä tähtäimellä, resursseista on aina pulaa eikä virheisiin ole juuri varaa.
Vaikka peli on hyvä, se ei silti syrjäytä Underwater Citiesia Suchýn parhaimpana pelinä. Toimitus- ja tuotantovaikeuksista (?) johtuen peli on ollut myös pitkään loppuunmyytynä kaikkialta, jonka vuoksi sitä ei ole myöskään näkynyt monen lautapeliharrastajan ”vuoden peli” -listoillakaan. Vaikka peli ei välttämättä tule ikinä saamaan ansaitsemaansa huomiota ja vaikka se jää Suchýn aiemman tuotannon varjoon, tästä huolimatta se on malliesimerkki siitä, miten tehdään oikeasti hyvä, temaattinen ja raskas europeli.
Jahka peliä saadaan taas markkinoille, tulee se löytämään varmasti paikkansa monen kokeneemman lautapeliharrastajan kokoelmasta ennen pitkää.
Faktat Praga Caput Regnista
Suunnittelija: Vladimír Suchý
Julkaisija: Delicious Games (2020)
Mutkikkuus: Praga Caput Regni on keskiraskas tai raskas europeli. Valinnanvapautta on pelin aikana rutkasti.
Onnen vaikutus: Melko vähäinen. Nostopinosta tulee uusia laattoja markkinoille ja osa bonuslaatoista on piilossa, kunnes pelaaja etenee tarpeeksi pitkälle eri radoilla. Pelin voittaa parhaiten pelannut.
Vuorovaikutus: Pelaajat valitsevat toimintoja yhteiseltä isolta rattaalta. Tämän lisäksi kaupungin rakentamiseen liittyy pientä aluehallintaa. Sinettien ja sillan osalta nopeimmat syövät hitaat.
Teema: Prahan rakentamista Kaarle IV:n hallintokaudella 1300-luvulla. En ole itse Prahassa käynyt, mutta kyllä tässä on teema todella vahvasti mukana. Paikalliset nähtävyydet kuten Prahan uusikaupunki (Nové Město), Nälkämuuri, Kaarlensilta, Kaarlen yliopisto (Univerzita Karlova v Praze) sekä Prahan linna ovat vahvasti laudalla, etenkin kaksi jälkimmäistä isoina 3D-pahvirakennuksina.
Uudelleenpelattavuus: Kyllä tässä pelattavaa riittää useiksi kerroiksi ja tapoja voittaa peli on lukuisia. Peli ei pelaamalla kulu.
Kieliriippuvuus: Komponenteissa ei ole tekstiä, mutta sääntökirjan sisältöä tulee tavattua etenkin erilaisten rakennusten ja bonuslaattojen symbolien vuoksi.
Pelaajamäärä: 1–4, BGG:n äänestyksen mukaan peli toimii kaikilla pelaajamäärillä, mutta on parhaimmillaan kolmella. Pelin mukana tulee hyvin yksinkertainen soolomoodi, mutta julkaisijan verkkosivuilta on ladattavissa parempi soolopeli (josta eräs BGG:n käyttäjä on jo koodannut sovelluksen).
Pituus: 30–120 min. Aika nopea saa olla, jos tämän sooloilee puoleen tuntiin. Neljällä uudella pelaajalla voi aika venyä kolmeenkin tuntiin pelaajista riippuen.