Panda Splashissa nepataan puukiekkopandaa ”vesiliukumäkeä alas” ja neppauksen tuloksen perusteella käännetään muistipelilaattoja. Sopivan armolliset säännöt antavat motorisesti vähemmän taitaville mahdollisuuden pärjätä ja hyvä muisti on tärkeämpää kuin sorminäppäryys.
Näinkin yksinkertaiseksi peliksi Panda Splashissa on tehty paljon oikein. Pelin komponentit ovat nättejä, idea oikein mainio ja myös toimiva, vaikeustaso oikein sopiva ja peliaika kohderymälle soveltuvan nopea. Jopa pandan liu’uttaminen on kivaa, eikä ollenkaan itsestäänselvän helppoa. Aikuiselle on tietysti kivaa, että pelissä voi tehdä myös valintoja.
Peli on julkaistu muilla markkinoilla nimellä Turtle Splash!, mutta eri versioilla ei ole muuta eroa kuin pelinappulassa kuvattu eläin.
Helppo perhepeli
Kunnon perhepelin tyylillä pelin säännöt on selitetty sääntökirjassa yhdellä sivulla (ja hyvin!) ja oikeastaan ne voi tiivistää pariin lauseeseen:
- Neppaa pandaa
– jos pääset järven keskelle, käännä 3 laattaa
– jos pääset järveen, käännä 2 laattaa
– jos et pääse järveen, käännä 1 laatta - Etsi laatoista omalla laudallasi olevia eläimiä järjestyksessä. Saat edetä millä tahansa kolmesta rivistä. Jos et pääse yhdelläkään eteenpäin, saat pelastusrenkaan, jolla saat myöhemmin avata yhden ylimääräisen laatan.
- Jos sait kaikki rivit loppuun, voitit pelin.
Niin yksinkertaista, niin nerokasta.
Perinteisestä muistipelistä Panda Splash eroaa siis paitsi näppäryyselementin lisäksi siinä, että laattoja ei poisteta laudalta, vaan kaikki laatat käännetään aina takaisin väärin päin. Koska kaikkien laudoilla eläimet ovat eri järjestyksessä, yleensä etsitään eri eläimiä, ja tietysti omatkin etsittävät vaihtuvat aina kun saa osumia ja jonot etenevät.
Kun yksi tai kaksi jonoa on saatu valmiiksi, on luonnollisesti vähemmän oikeita vaihtoehtoja jäljellä, joten peli tavallaan tasoittaa tilannetta automaattisesti, joten harvoin kukaan karkaa aivan täysin.
Eskarilaisen peli
Panda Splash! on nappiosuma eskari-ikäiselle ja toimii oikein hyvin vähän pienemmälle ja isommallekin. Pelkästään aikuisten kesken peli on vähän turhankin yksinkertainen, mutta lasten kanssa pelattavaksi erinomainen, koska muistipeleissä lapset tunnetusti ovat aikuisia parempia. Aikuisten pelatessa vaikeustasoa voi aavistuksen nostaa poistamalla ”liukumäen” kaiteet.
Aikuisillekin peli sopii siis satunnaiseen pelailuun, mutta ehkä uudelleenpelattavuutta ei loputtomasti ole. Peli on kuitenkin pohjimmiltaan samanlainen joka kerta, vaikka tietenkin muistiosuus ei ihan sama aina olekaan.
Meillä 3- ja 7-vuotiaat tykkäävät pelistä paljon, joskin kolmivuotiaalle pitää vielä muistuttaa, että mitä eläimiä laatoista pitäisi nostaa milloinkin. Muistihan pelaa jo hyvin ja eläimet kyllä löytyvät.
Faktat Panda Splashista
Suunnittelija: Joel Escalante, Rafael Escalante
Julkaisija: Lautapelit.fi (2022), Gigamic (2021)
Mutkikkuus: Sopivasti tekemistä, mutta säännöt ovat helpot.
Onnen vaikutus: Onnella on varsin vähän vaikutusta.
Vuorovaikutus: Ei suoraa vuorovaikutusta.
Teema: Teema on yhdentekevä, mutta eläimet toimivat aina.
Uudelleenpelattavuus: Sama kuin tavallisessa muistipelissä.
Kieliriippuvuus: Ei sisällä tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: 10 minuuttia.