Paleo on 1–4 pelaajan yhteistyöpeli, jossa pelaajat toimivat yhdessä heimona keräten ruokaa ja väistellen kivikauden eteensä tuomia vaaroja.
Ennen peliä pitää valita millaisen seikkailun haluaa suorittaa. Esimerkiksi suositeltu aloitusskenaario ”Uusi maailma” tuo skenaariokorttien lisäksi tehtävät ”runsas saalis” ja ”uusi maailma”. Jokaisessa skenaariossa on omat tehtävänsä ja korttinsa. Valmiiksi rakennettuja skenaarioita pelistä löytyy seitsemän, mutta pelin kymmenestä moduulista pystyy muodostamaan monta omaa skenaariota.
Peli voitti Kennerspiel des Jahres -palkinnon vuonna 2021. Peli ilmestyi suomeksi kesällä 2022.
Päivä kerrallaan
Kun skenaario on rakennettu päästään pelaamaan. Kaikki skenaarion kortit jaetaan pelaajien kesken tasan katsomatta korteista mitään tietoja. Jokaiselle pelaajalle arvotaan kaksi heimolaista, joilla on eri kyvyt, varusteet ja elämäpisteet. Varusteet kerätään omiin pinoihin ja yhteiset resurssit eli ruoat, puut ja kivet laitetaan yhteiseen pinoon. Pelin voittaa, kun luolamaalaus on valmis.
Peli etenee vuorokausi kerrallaan, niin että vuorokausi on jaettu päivään ja yöhön. Päivällä pelaajat käyvät pakkansa läpi, nostaen samanaikaisesti kolme korttia omista pinoistaan katsoen vain korttien taustat. Taustojen kuvien perusteella pelaajat valitsevat samanaikaisesti korteistaan yhden ja palauttavat muut samassa järjestyksessä takaisin pakan päälle.
Taustoista saa vinkkiä mitä korteista voi löytyä. Esimerkiksi metsätaustaisista korteista voi löytyä puuta tai riistaa, kun taas vuoritaustaisista kiviä tai riistaa. Nuotiopaikkakortti antaa mahdollisuuden joko lisäjäsenten hankkimiseen tai varusteiden rakentamiseen.
Korttipakassa on kuitenkin mukana myös vaarakortteja. Vaarakortteja ei käytännössä koskaan haluta valita käännettäväksi, vaan niitä vältellään niin pitkään kuin mahdollista. Vaarakorteistakin saa niiden onnistuessa isoja palkintoja, mutta epäonnistumisesta tulee myös isoja haittavaikutuksia. Vaarakortit ovat myös usein vaikeampia suorittaa kuin peruskortit.
Yhteistyöllä voittoon
Kun kortit ovat valittu ne käännetään ja aletaan suunnittelemaan päivän seuraavaa toimintoa. Monissa korteissa on kaksi tai useampi vaihtoehtoa, joista voi valita. Esimerkiksi joku pelaajista on saattanut kääntää itselleen mammutin metsästyksen. Mammutin metsästykseen tarvitaan kuitenkin paljon metsästäjiä ja aseita. Suurimmassa osassa korteista on mahdollisuus toisten auttamiseen.
Jos pelaaja päättää auttaa toista pelaajaa, lasketaan tällöin pelaajien kyvyt ja varusteet yhteen. Monet isoimmista tehtävistä onnistuvat paljon todennäköisemmin useammalla jäsenellä, joka tekee auttamisesta yhden pelin tärkeimmistä mekaniikoista.
Kun yhdessä on päätetty, kuka tekee mitäkin ja ketä auttaa kutakin, tehtävät suoritetaan halutussa järjestyksessä. Usein saadaan suoritettua korteista noin puolet, eli kaksinpelissä yksi ja nelinpelissä kaksi. Korttien suorittamiseksi tarvitsee kykyjen lisäksi aina välillä työkaluja ja usein kortin valinneen pelaajan pitää heittää pois kortteja pakkansa päältä.
Tässä kohtaa vaikuttavat myös valitsemattomat vaarat. Jos joudut heittämään vaaroja pois, ottaa joku heimosi jäsenistä automaattisesti haavan. Jos haavoja kertyy jäsenen elämäpisteiden verran, hän kuolee ja heimo kärsii tappiomerkin. Kun tappiomerkit täyttyvät pelaajat häviävät pelin. Haavoja kärsitään myös, kun vaarakortin suorittaminen epäonnistuu. Epäonnistuminen tuottaa siis useimmiten haavoja, kun taas onnistuminen tuottaa joko resursseja, uusia kortteja tai voittopisteitä. Tehtävät, vaaroja lukuun ottamatta, saa jättää tekemättä ilman rangaistusta, jos tehtävää ei pysty suorittamaan.
Yön vaarat
Yöhön siirrytään, kun kaikkien pakat ovat loppuneet, tai kun kaikki ovat päättäneet mennä nukkumaan. Yöllä kaikkien heimon jäsenten pitää syödä ja lisäksi pitää pystyä täyttämään skenaariokohtaisten tehtävien vaatimukset. Jokaista ruokkimatta jäänyttä kohden kärsitään tappiomerkki. Myös epäonnistuneista skenaariotehtävistä tulee tappiomerkki.
Yöstä pitää selvitä kunnialla tai häviö on varma! Käytännössä koko päivä valmistaudutaan yöhön ja toivotaan, että siinä sivussa saadaan voittopisteitä.
Ruokkiminen on yksinkertaista, yksi ruoka jokaiselle heimolaiselle. Tehtävät sen sijaan vaihtelevat. Jossain skenaariossa pitää olla leiri suojassa tai toisessa pitää olla ekstraruoka jokaiselle. Meidän peleissämme häviöt tulivat aina yöllä. Vaikka tehtävät ovat aina näkyvissä, varautuminen ei vain onnistu; onneksi kuitenkin harvemmin käy niin.
Sama kaava toistuu: yön jälkeen korttien poistopakat yhdistetään, sekoitetaan ja jaetaan uudestaan kaikkien kesken. Peliä jatketaan, kunnes joko kaikki voittomerkit tai tappiomerkit on kerätty.
Kenelle Paleo sopii?
Paleo on oikein onnistunut yhteistyöpeli. Teema on saatu hyvin mukaan, mielessään on helppo rakentaa päivän kulku kortteja kääntäessä. Ensin mennään joelle kalaan, sieltä vuorille etsimään isoa riistaa ja kotiin palatessa poimitaan metsästä marjoja. Aina kuitenkin vaaroja väistellen.
Paleo on myös nopea pelata ja helppo oppia. Ensimmäiset kaksi peliä hävittiin selkeästi ja sen jälkeen voitettiin neljä viidestä. Oppimiskäyrä on melko lyhyt, mutta peli ei kuitenkaan tunnu niin sanotusti ratkaistulta. Jokainen moduuli, josta skenaariot rakentuvat, on kuitenkin aina erilainen. Tästä riittää pelattavaa moneksi pelikerraksi.
Erityisen hyvä hankinta Paleo onkin peliporukoille, joissa pidetään yhteistyöpeleistä, jotka eivät ole mahdottoman pitkiä tai raskaita. Peli sopii hyvin myös perheelle, jossa lapset ovat jo vähän kokeneempia pelaajia. Paleo on muihin kevyempiin yhteistyöpeleihin verrattuna tarpeeksi omaperäinen ja halpa, jotta sen hankintaa voi suositella käytännössä kenelle vain.
Faktat Paleosta
Suunnittelija: Peter Rustemeyer
Julkaisija: Hans im Glück (2020), Lautapelit.fi (2022)
Mutkikkuus: Soveltuu mahdollisesti perhepeliksikin, jos perheessä on pelailtu jonkin verran pelejä. Säännöt ovat helpot sisäistää, joskin aina välillä joutuu tarkistamaan pieniä nyansseja. Symbolit ynnä muut ovat selkeitä ja helppotulkintaisia.
Onnen vaikutus: Joka vuorolla valitaan kortti pelkän kortin taustan perusteella. Taustan perusteella voi vähän arvuutella mitä korteista tulee, mutta joka kerta saattaa myös tulla yllätys. Onnella on osansa.
Vuorovaikutus: Melkein jokainen vuoro pitää sisällään mahdollisuuden auttaa muita pelaajia esimerkiksi mammutin metsästyksessä. Yhdessä suunnitellaan ja selviydytään.
Teema: Kivikautinen teema on saatu peliin hyvin mukaan. Mammuttien metsästämistä, kivistä ja kepeistä aseiden rakentamista, soihduilla petojen karkottamista ja niin edelleen.
Uudelleenpelattavuus: Paleo sisältää kymmenen moduulia, joista on rakennettu seitsemän valmista skenaariota. Moduuleja voi kuitenkin yhdistää halutessaan miten vain, joten vaihtelua riittää!
Kieliriippuvuus: Lautapelit.fi:n painos on suomenkielinen, mutta pelissä ei muutenkaan juurikaan kielitaitoa tarvittaisi.
Pelaajamäärä: 1–4. Paleo toimii mielestämme parhaiten 1–3 pelaajalla. Yksin pelatessa tarvitsee pelata kahta ryhmittymää, eli sooloversio on käytännössä kaksinpeli. Neljällä peli menee sekavaksi.
Pituus: 45–60 min. Peli meni meillä aina juuri alle tuntiin. Kaksinpelin saattaa saada puskettua puoleen tuntiinkin, mutta se vaatii jo kovaa työtä.
3 vastausta aiheeseen “Paleo”
Kuulostaa paljolti samalta kuin Robinson Crusoe, paitsi yksinkertaisempana. Voiko näitä kahta verrata?
Tämä on meillä mainio perhepeli, koska korttien toimintoja tehdään yhdessä ja toimintojen suorittaminen sujuu 7- ja 8-vuotiailta hyvin. Tällaisia pelejä ei ole liikaa, missä tuntee pelaavansa itsekin, eikä vähän niinku ole koko ajan pikkasen avittamassa vastustajia 7- ja 8-vuotiasta. Aikuistakin mielestäni tarvitaan, koska skenaarioiden läpäiseminen vaatii taktikointia, eivätkä mielestäni kaikki skenaariot ole todellakaan helppoja. Eivät ainakaan lasten kanssa. Pelin kesto voi olla rajottavin tekijä perhepeli kategoriassa. Päätöksenteko lapsilla voi kestää kauemmin. Pitää löytyä myös rohkeutta osallistua yhteiseen päätöksentekoon, ettei ole liiaksi muiden mielipiteiden varassa. Toki voi olla kasvattavaki kokemus.
Mun mielestä teema sopii tosi hyvin mekaniikkaan. Riippuu varmaan tiimistä, millä määrällä tää toimii. Hyvä kysymys on, tuleeko kaikkien aivot hyödynnettyä ja mielipiteet huomioitua peliporukan päätöksissä, jos pelaajia on neljä. Voi olla myös, et kun peli on tuttu, niin neljälläkin pelaajalla voi olla helppo pelata ja lisähaaste voi kuulua pelin henkeen. Neljäs pelaaja tuo lisää kykyjä käytettäväksi, mutta yö tulee myös nopeammin ja ruokittavia on enemmän.
Paleo on aivan loistava peli. Olen pelannut sekä yksinäni että kaksinpelinä, ja mielesätni kumpikin toimii. Toki pelaan yksinpeliä niin, että käytössä on kaksi eri heimoa, ja niiden puolesta teen päätökset ilman että joudun keskustelemaan toisen kanssa. Todella mukava ja kohtuullisen helppo peli tilanteisiin, kun haluaa vähän ajatella, muttei polttaa aivojaan. Ja tätä voi siis pelata myös lasten kanssa, sillä kyse on yhteistyöpelistä.