Othello on suosittu ja tunnettu peli, jossa kaksi pelaajaa yrittää saada 8×8-kokoisen pelilaudan täyteen omia nappuloitaan. Pelin erikoisuus on kaksipuoliset nappulat, joita käännellään pelin kuluessa. Peli nousi suosioon 1970-luvulla ja sai lisäpotkua Windows-käyttöjärjestelmän mukana tulleesta Reversi-pelistä. Sen historia on kuitenkin yllättävän pitkä ja ulottuu 1800-luvun lopulle asti.
Kuten tammi, Othello näyttää melko yksinkertaiselta ja sopii lastenkin pelattavaksi, mutta pelissä riittää syvyyttä. Peliä ei ole toistaiseksi ratkaistu, mutta tähän mennessä analyysi viittaa siihen, että täydellisellä pelillä tuloksena on tasapeli. Tietokonepelaajia on kehitelty jo pitkään ja jo 1980-luvulla tietokoneet ohittivat ihmiset taidoissaan.
Othello-nimi tulee Shakespearen näytelmästä Othello – Venetsian mauri. Nimi juontaa juurensa Japaniin 1970-luvulla; Goro Hasegawa kehitti Othellon Reversistä muuttamalla hieman aloitusasetelmaa. Pelin historiasta löytyy lautapelaajille hauska kuriositeetti: se oli yksi saksalaisen Ravensburgerin ensimmäisistä lautapeleistä.
Kääntyvät nappulat
Pelin nappulat ovat mustavalkoisia: toiselta puolelta mustia, toiselta valkoisia. Nappuloita pelataan vuorotellen 8×8-kokoiselle pelilaudalle. Uusi nappula on pelattava siten, että sen ja jonkun aiemmin pelatun oman nappulan väliin jää suorassa linjassa suoraan tai vinottain toisen pelaajan nappuloita, jotka siirron jälkeen käännetään omalle puolelle.
Jos ei pysty tekemään sellaista siirtoa, jolla saa käännettyä vastapuolen nappuloita omikseen, ei saa pelata, vaan vuoro siirtyy suoraan seuraavalle pelaajalle. Peli päättyy, kun kumpikaan pelaajista ei pysty enää tekemään laillista siirtoa, tavallisesti silloin kun lauta on täynnä. Silloin lasketaan nappulat ja se voittaa, jonka nappuloita laudalla on enemmän.
Helppoa, mutta haastavaa
Othello on erinomainen abstrakti kaksinpeli: sen säännöt ovat erittäin yksinkertaiset, pelaaminen on helppoa, mutta strategioissa riittää pohdittavaa. Kovin kauan ei tarvitse pelata, ennen kuin oppii nurkkien tärkeyden ja sitä kautta varomaan niitä ruutuja, joihin pelaamalla antaa vastapuolelle mahdollisuuden päästä nurkkaan.
Koska peli on ollut kaupallinen menestys ja sitä on pelattu pitkään, Othelloa (tai Reversiä) on helppo päästä pelaamaan. Pelejä löytyy kaupoista ja netti on tulvillaan paikkoja, joissa voi pelata. Myös jotakuinkin jokaiselle tietokoneelle on olemassa Othello, joka todennäköisesti pelaa niin hyvin, että vastusta riittää pitkäksi aikaa, jos ei ikuisesti.
Myös strategia-artikkeleita löytyy paljon. Suomeksi niitä löytyy Othello Suomi -sivuilta, joilla on myös tietoa Suomessa järjestettävistä turnauksista. Turnaustoiminta näyttää kuitenkin hieman hiipuneen viime vuosina.
Faktat Othellosta
Suunnittelija: John W. Mollett, Lewis Waterman (ei täysin varmasti tiedossa)
Julkaisija: useita vuosien varrella (1880-luvulta eteenpäin)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat erittäin helpot ja pelaaminen vaivatonta, mutta pinnan alla on runsaasti strategista syvyyttä.
Onnen vaikutus: Sattumalla ei ole pelissä mitään sijaa.
Vuorovaikutus: Kaksinpelinä tiukkaa taistoa toista pelaajaa vastaan.
Teema: Täysin abstrakti.
Uudelleenpelattavuus: Löytynee paljon ihmisiä, jotka ovat pelanneet Othelloa tuhansia ja tuhansia kertoja. Syvyyttä pelissä riittää.
Kieliriippuvuus: Ei tekstiä.
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 30 min, helposti vähemmänkin. Turnauspeleissä tavallinen peliaika on 30 minuuttia pelaajaa kohden.
2 vastausta aiheeseen “Othello”
Moi,
Jarjestamme 27-28.6 pohjoismaiden mestaruuskilpailut ahvenanmaalla. Lisa infoa: https://www.facebook.com/events/946453928713060/
Tuohon edelliseen voisin viela lisata. Lisainfoa PM-kisoista myos http://www.othello.fi.