Onko sinusta merten tutkijaksi? Merellä on mukava syödä eväitä ja katsella mereneläviä, mutta mustekaloja on varottava. Isä-kraken varsinkin on vaarallinen tapaus, sillä hän saattaa innostua ja vimmastua niin, että laivanne keikkaa aivan täysin kumoon.
Octopus on palkittu lastenpeli, joka on voittanut Deutscher Spiele Preisin lastensarjan ja Ranskan As d’Or -kisan parhaan lastenpelin palkinnon. Tämä peli hurmaa välittömästi komponenteillaan: laudan keskeltä kohoaa korkea pylväs, jonka nokassa keikkuu iso kuminen mustekala ja siiman päässä pyörivä pallo, joka uhkaa laudalla kiikkuvaa laivaa.
Pelin idea
Octopus on pohjimmiltaan muisti- ja onnenkoetuspeli. Pelaajat ohjastavat vuorollaan laivaa laudalla, joka on jaettu neljään alueeseen. Kullakin alueella on merilaattoja, jotka on käännetty kuvapuoli alaspäin. Pelaajilla on laattapidike, jossa näkyy muutama eläinlaatta.
Laivan on liikuttava eteenpäin ja sen jälkeen pelaajan on käännettävä auki vähintään yksi merilaatta. Jos siinä on eläin, joka löytyy laattapidikkeestä, pelaaja saa eläinlaatan palkinnoksi. Tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon eläinlaattoja.
Pelissä on tietysti vähän haastettakin mukana. Merilaatoista voi löytyä myös aaltoja, jotka heittävät seuraavalle alueelle ja mustekaloja, jotka liikuttavat pientä Kauno-mustekalaa. Näissä on oma vaaransa, sillä mikäli laiva ja pikku-Kauno ovat samalla alueella, tulee kalmarivaroitus: mustekalaisä innostuu ja pallo pistetään pyörimään. Mikäli pallo kippaa laivan kumoon, pelaaja menettää yhden eväspaketin. Kun kaikki kolme eväspakettia on mennyt, peli on ohi.
Muuten peli päättyy siihen kun tietty, pelaajamäärästä riippuva määrä eläinlaattoja on kerätty. Määrää säätämällä voi vaihdella pelin pituutta tai vaikka antaa tasoitusta.
Vauhdikas meriseikkailu
Octopus on hauska peli, jossa on tuuria ja yllätyksiä. Kun peli etenee, pelaajat oppivat muistamaan missä kohdassa mikäkin eläin on, jolloin taitava pelaaja pystyy pyörittämään pitkän vuoron ja keräämään runsaasti eläimiä — jos vain muistaa kaikki eläimet oikein. Peli voi mennä jopa hieman tylsäksi, mihin auttaa säännöistä löytyvä muunnelma, jossa merilaatat sekoitetaan aina kalmarivaroituksen jälkeen.
Hienot komponentit tekevät pelistä vetävän — tätä peliä on pakko kokeilla. Ihan lastenpelien parasta A-sarjaa se ei ole, mutta itse olen nyt pelannut noin kymmenen peliä, enkä ole ihmeemmin kyllästynyt. Palkinnot eivät ole osuneet kohdalle aivan turhaan. Peli toimii hyvin niin kahdella, kolmella kuin neljälläkin pelaajalla.
Faktat Octopuksesta
Suunnittelija: Oliver Igelhault
Julkaisija: Kosmos (2010), Competo (2011)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat melko helpot ja nopeat opettaa. Alkuun tarvitaan aikuista avuksi.
Onnen vaikutus: Muistamalla laattojen paikat voi pienentää tuurin merkitystä huomattavasti.
Vuorovaikutus: Vuorot ovat käytännössä yksinpeliä, jossa yritetään ratkaista ongelma mahdollisimman tehokkaasti. Toisen mokatessa pääsee sentään pyöräyttämään kuulaa.
Teema: Hassu teema toimii. Pelin vetovoima on pitkälti ulkoasussa. Se toimii — peliä tekee heti mieli kokeilla. Peli näyttää todella hyvältä.
Uudelleenpelattavuus: Loputtomasti pelaamista Octopus ei kestä, mutta sen verran kyllä, että rahoilleen saa riittävästi vastinetta.
Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.
Pelaajamäärä: 2–4
Pituus: 10–20 minuuttia.