Pelaajilla on, syystä tai toisesta, harrastuksenaan eläinten kerääminen arkkeihin. Sehän on leppoisaa puuhaa, mutta eräs Nooa on saanut itselleen yksinoikeuden lastata arkkiinsa eläimiä pareittain. Niinpä pelaajien on tyytyminen yksittäisiin eläimiin ja toisaalta kahta suurempiin ryhmiin samanlaisia eläimiä.
Tavoitteena on yhtä kaikki saada omaan arkkiin pelin loputtua mahdollisimman arvokas katras eläimiä. Se tapahtuu jakamalla ja valikoimalla eläimiä. Noa, alkuperäiseltä nimeltään Animals on Board, on leppoisa Spiel des Jahres -suosituksella palkittu perhepeli eläinten keräämisestä.
Arkit valmiiksi ja eläimet jakoon
Kierroksen aluksi tarjolla on pelaajien määrästä riippuen 9–13 eläintä, kaikki yhtenä ryhmänä. Tätä ryhmää käydään sitten pilkkomaan. Ensimmäinen pelaaja jakaa ryhmän kahteen osaan haluamallaan tavalla ja ottaa itselleen yhden ruokalaatikon. Seuraava pelaaja jakaa toisen ryhmistä kahteen osaan ja niin edelleen.
Aina kun jakaa eläinryhmän kahtia, saa ruokalaatikon. Kun haluaa ottaa eläimiä, täytyy valita joku eläinryhmä ja maksaa yksi ruokalaatikko jokaista eläintä kohden. Kolmen eläimen ryhmän noukkiminen maksaisi siis kolme laatikkoa.
Kun pelaaja ottaa eläimiä, hän jää pois kierrokselta. Kun kaikki ovat valmiit, tarkistetaan, päättyikö peli: onko jollain pelaajalla vähintään kymmenen eläintä arkissaan? Jos peli jatkuu, pöydälle jääneet eläimet kootaan taas yhdeksi ryhmäksi ja täydennetään nostopakasta uusilla eläimillä.
Nooa vie parit
Kun viimeinen kierros on pelattu ja peli päättyy, lasketaan pisteet. Ensin kuitenkin Nooa vie pelaajilta kaikki eläinparit. Jos arkissa on kaksi samanlaista eläintä, ne täytyy antaa pois. Nooa ei kuitenkaan ole kiinnostunut kuin tasan kahden eläimen seteistä ja jättää rauhaan vaikkapa neljän samanlaisen eläimen setit.
Nooan jälkeen pelaajat tarkistavat, että arkeissa on korkeintaan kymmenen eläintä. Enempää ei mukaan mahdu, eli ylimääräiset on heitettävä pois. Sitten lasketaan pisteet. Yksittäiset eläimet ovat laattansa numeron mukaisesti 1–5 pisteen arvoisia, mutta vähintään kolmen samanlaisen eläimen ryhmissä eläimet ovat kaikki viiden pisteen arvoisia. Yli jääneistä ruokalaatikoista saa vielä bonuspisteitä.
Helppo ja hauska perhepeli
Noa on mainio perhepeli, jossa on erottuva peruspelimekaniikka. Tällaiseen jakamiseen perustuvia pelejä on jonkin verran nähty, mutta kyse on silti aika harvinaisesta pelimekaniikasta. Se saa Noan erottumaan edukseen.
Kaksinpeli tuntuu hivenen löysältä. Jos ajattelee, että peli on taitopeli, on hieman lannistavaa saada ensimmäisellä yrityksellä täydet pisteet. Useammalla pelaajalla täydellisen arkin kokoaminen tuntuisi hivenen vaikeammalta ja peli kiinnostavammalta.
Ulkoinen toteutus on toimiva: kuvitus on viehättävää ja pelaajien laattatelineinä toimivat suurikokoiset arkit ovat toimivat – kunhan pelaajat muistavat täyttää arkkejaan alarivistä alkaen, jotta muut pelaajat näkevät helposti, kuinka monta eläintä arkissa jo on. Arkit ovat hivenen isoja pelin laatikkoa varten, pelin pakkaaminen siististi takaisin laatikkoon vaatii vähän sommittelua.
Boksin sisältö
Faktat Noasta
Suunnittelijat: Ralf zur Linde, Wolfgang Sentker
Julkaisija: Eggertspiele, Lautapelit.fi (2016)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset ja pelin opettaminen käy nopeasti.
Onnen vaikutus: Noa on kevyt ja tuuripitoinen peli, mutta ei sentään mitkään arpajaiset.
Vuorovaikutus: Eläinryhmien pilkkomisessa voi yrittää arvioida, mitä muut pelaajat haluavat ja tehdä sitä kautta haittaa, mutta suoraa negatiivista vuorovaikutusta pelaajien kesken pelissä ei ole.
Teema: Raamatullisista aiheista Nooan arkki on niitä käytetyimpiä. Tässä se toimii ihan hyvin, joskin Nooan käsitykset matematiikasta ja eläinten hyödyntämisestä ovat mielenkiintoisia.
Uudelleenpelattavuus: Perhepelinä Noa toimii, pidemmällä aikavälillä uudelleenpeluuarvo on vielä vähän mysteeri. Eiköhän tästä kuitenkin hinnan edestä saa pelattavaa.
Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole lainkaan tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4, enemmän on parempi.
Pituus: 15–30 minuuttia, Noa ei ole pitkä peli.