Nitro Dice kuulostaa nimensä puolesta peliltä, jossa vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei puutu. Nimi on kuitenkin melko harhaanjohtava, sillä vaikka pelaajat ovat kilpa-autoilijoita, pelaaminen on suhteellisen hidasta ja vaatii pelaajilta aivojen rassaamista. Peli ei myöskään ole noppapeli, joskin autojen tilalla käytetään noppia.
Pelin idea
Pelin alussa pelaajat saavat 9 käsikorttia, joilla on tarkoitus liikuttaa omaa autoa, lisätä sen nopeutta ja vaikeuttaa muiden peliä. Käsikortit vaihtelevat suorista teistä mutkiin, osassa voi olla myös esteitä. Samoilla korteilla rakennetaan myös pelattava rata. Lisäksi pelaajat saavat kaksi nitroa, joilla nopeutta voi nostaa hetkellisesti.
Ensin pelaajat, aloittaen johdossa olevasta pelaajasta, lisäävät tai vähentävät autonsa nopeutta. Tämän jälkeen nopeimmin kulkeva pelaaja aloittaa ja liikuttaa noppa-autoaan sen nopeuden verran. Pelaajan liikkuessa hänen on lisäksi poistettava kortteja, kun hän siirtyy uudelle tiekortille tai vaihtaa kaistaa. Siirtyessään uudelle tiekortille pelaaja poistaa kyseistä tiekorttia vastaava käsikortin tai kolme mitä tahansa käsikorttia, kaistaa vaihtaessaan hän poistaa yhden käsikortin. Pelaaja voi myös vaikeuttaa muiden peliä korvaamalla radalla olevan tyhjän tiekortin omalla estekortilla.
Kaikkien liikuttua pelaajat saavat sijoituksesta riippuen tietyn määrän kortteja. Kortteja saa olla kädessä maksimissaan 9, mutta jos auto vaurioituu, korttien määrä sekä auton maksiminopeus laskevat yhdellä per osuma. Auto vaurioituu törmäyksistä ja siirryttäessä uudelle tiekortille ilman kortin poistoa. Vaurioita voi onneksi korjata varikolla ja se kannattaa — muuten matkasta voi tulla melko tuskaista.
Hyviä ideoita…
Nitro Dice on monella tapaa mielenkiintoinen peli. Rata tehdään samoilla käsikorteilla joilla peliä pelataan, joten radan voi muokata helposti mieleisekseen. Oman korttikäden hallinta on pelissä avainasemassa, sillä kaukana kärjessä ajaminen voi kostautua, jos sopivat kortit loppuvat kesken ja autoa joutuu vaurioittamaan. Ensimmäisenä ajava saa lisäksi vähiten kortteja, joten yleensä on parempi pysyä joukon mukana imua hyödyntäen.
Kuvitus on sarjakuvamainen ja tyylikäs, vaikka naishahmoille olisi voitu antaa enemmänkin vaatetta. Peli on suhteellisen yksinkertainen, opettamista mutkistavat vain lukuisat ajotavat. Autoilla voi kaistanvaihtojen lisäksi tehdä sivuluisuja, kulkea imussa ja kiilata, jopa törmäysten vahingot vaihtelevat törmäyssuunnan mukaan. Onneksi teema helpottaa mekaniikkojen opettamista.
…mutta hidasta kaahailua
Vaikka sääntöjen opettaminen teeman kautta toimii, teema ei muuten oikein sovi peliin. Pelaaminen on auttamattoman hidasta ja kuivaa, sillä pelaajien on kyettävä katsomaan pitkälle tulevaisuuteen ja hallittava käsikorttejaan oikein. Huomioon on otettava lukuisat kortinpoistot ja samoja kortteja tulisi myös hyödyntää esteiden asettamiseen. Analyysihalvauksen vaara on siis ilmeinen. Peliä voi toki pelata kevyempänä korttiläiskintänä, mutta samalla pelistä katoaa maku.
Nopeasti pelaaminen ei ole muutenkaan kovin helppoa. Estekortteja on vaikea hahmottaa nopeasti muista korteista ja nopeuden kasvaessa pelaajat ylittävät yhä enemmän tiekortteja, jolloin käsikortteja poistetaan jatkuvasti. Lisäksi muiden pelaajien osallisuus tekee pelistä sen verran ennalta-arvaamattoman, että etukäteissuunnittelu on suhteellisen vaikeaa. Hitaus harmittaa, sillä mielenkiintoisimmat tilanteet koettaisiin luultavasti juuri 5–6 pelaajan peleissä. Nyt jo nelinpeli tuntuu pelaajamäärän ylärajan hipomiselta.
Nitro Dicessa on monia hienoja ideoita ja se voi sopia niille, jotka etsivät erilaista kilpa-ajopeliä ja joita pelin kesto tai abstraktimainen luonne ei haittaa. Nopeampaa kaahailua kaipaavien kannattaa kääntyä toisaalle.
Faktat Nitro Dicestä
Suunnittelija: David E. Whitcher
Julkaisija: Minion Games (2011)
Mutkikkuus: Peli ei ole kovinkaan mutkikas, mutta perhepeliksi en sitä suosittelisi.
Onnen vaikutus: Jos jaksaa suunnitella peliään todella pitkälle, tuurin osuus jää pelkästään korteista kiinni.
Vuorovaikutus: Toisen peliin pyritään vaikuttamaan hyvin asetetuilla esteillä ja oman auton sijoittamisella.
Teema: Helpottaa sääntöjen opettamista, vaikka pelaaminen ei tunnu vauhdikkaalta kaahailulta.
Uudelleenpelattavuus: Ratojen suunnittelussa on vain mielikuvitus rajana, joten vaihtelua piisaa.
Kieliriippuvuus: Peli on kieliriippumaton
Pelaajamäärä: 2–6, mutta kaksinpeli on todella tympeää.
Pituus: 60 minuuttia, joskus jopa ylikin.