Hasbron nykyään omistaman Avalon Hillin julkaisema Nexus Ops edustaa modernia amerikkalaista pelisuunnittelua. Näyttävät ja runsaat muovikomponentit — jotka loistavat ultraviolettivalossa — yhdistettynä teemavetoiseen nopanheittoon perustuvaan pelimekaniikkaan ovat vanhan amerikkalaisen koulukunnan peruskauraa, joka tuo mieleen Axis & Alliesin kaltaiset pelit.
Uudet eurovaikutteet näkyvät kuitenkin, erityisesti tiiviissä peliajassa. Peli loppuu vääjäämättä noin tunnissa, toisin kuin entisaikojen tuntikausia kestäneet pelit. Nexus Ops onkin kerännyt yllättävänkin paljon kiitosta muun muassa BoardGameGeekissä.
Pelin idea
Pelaajat edustavat yrityksiä, jotka taistelevat kuun ja sen rikkaiden mineraalivarojen omistuksesta. Vuoroillaan pelaajat ostavat uusia yksiköitä, liikkuvat joukoillaan, taistelevat mikäli osuvat yhteen vihollisten kanssa ja keräävät lopuksi tulot kaivoksistaan. Pelaajilla on salaisia tehtäviä; voittopisteitä kerätään suorittamalla tehtäviä ja voittamalla taisteluita.
Peli on nopeatempoinen, jännittävä ja kannustaa aggressiivisuuteen — kyhjöttämällä nurkassa hyvissä puolustusasemissa ei pärjää. Kaikki tehtävät eivät edes liity taistelemiseen, joten menestyä voi, vaikka taisteluissa tulisi takkiin. Taisteleminen itsessään on yksinkertaista ja perustuu yksiköiden ominaisuuksiin ja nopanheittoihin. Parhaat yksiköt hyökkävät ensin, mutta vastapuoli päättää, mikä yksikkö tuhoutuu.
Maukasta kevytsotaa
Nexus Ops on mainiota kevytsotaa. Säännöt ovat helpot, peli taktisesti kiinnostava ja nopeatempoinen ja komponentit erittäin näyttävät. Europelielementeistään huolimatta pelin vetovoima on teemassa ja leppoisassa tunnelmassa, peli sopii paremmin aiheesta kuin pelimekaniikasta kiinnostuneille. Mikä parasta, peli toimii hienosti kaikilla pelaajamäärillä.
Suunnittelija: Charlie Catino
Julkaisija: Avalon Hill (Hasbro)
Ilmestymisvuosi: 2005
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 60 min