Nationsista ei ehkä tule Eclipsen kaltaista jättipottia, mutta eiköhän suurin osa pelin hankkineista ota tämänkin tyytyväisenä vastaan.
Pelisarja sai sittemmin jatkoa Nations: The Dice Gamen muodossa.
Valtakunnat ja aikakaudet
Pelissä johdatetaan omaa valtakuntaa neljän aikakauden läpi pyrkien keräämään pisteitä rakentamalla ihmeitä, hankkimalla siirtomaita ja kehittämällä valtakunnan infrastruktuuria sekä sivistystasoa. Valtakunta on pidettävä toimintakykyisenä joko sotavoimiin tai yhteiskunnan vakauteen panostamalla. Pelissä on paljon huomioonotettavia asioita, mutta perusluonteeltaan se on seuraajien asettelupeli, jossa tärkeintä on pitää huolta kaikkien resurssien tasaisesta tuotosta.
Peli jakautuu neljään aikakauteen, joita jokaista pelataan kaksi kierrosta. Aikakaudet ovat antiikki, keskiaika, renessanssi ja teollistumisen aikakausi. Jokainen kierros käynnistyy tarjolla olevien kehityskorttien paljastamisella. Korttien määrä vaihtelee pelaajamäärän mukaan. Esimerkiksi kahdella pelaajalla tarjolla on joka kierroksella 12 korttia, joista neljä halvinta maksavat yhden rahan, neljä seuraavaa kaksi ja kalleimmat kolme rahaa.
Kehityskorttien paljastuksen jälkeen pelaajat saavat täydentää varastojaan joko ruoalla, hiilellä tai rahalla. Vaihtoehtoisesti saa myös ottaa valtakuntaansa yhden uuden ihmisen, mutta se joko lisää ruokamenoja tai heikentää yhteiskunnan vakautta.
Ennen toimintavaiheen alkua käännetään esiin tapahtumakortti, joka kertoo vuorolla käytettävissä olevien arkkitehtien määrän, sen miten paljon tällä kierroksella menee ruokaa yhteiskunnan ravitsemiseen sekä mahdolliset haitat tai hyödyt, jotka pelaajia kohtaavat kierroksen lopussa. Yleensä tapahtumat antavat etuja vakaimmille yhteiskunnille tai voimakkaimmille sotajoukoille. Vastavuoroisesti heikoimmat yhteiskunnat kärsivät monista tapahtumista.
Toimintavaihe
Toimintavaiheessa pelaajalla on käytettävissä vain muutama eri toimintavaihtoehto, joita kutakin saa kierroksella käyttää rajattoman määrän. Pelaajat suorittavat vuorotellen yhden toiminnon. Tätä jatketaan kunnes kaikki pelaajat ovat passanneet, jolloin siirrytään kierroksen ratkaisuvaiheeseen.
Toimintavaihtoehtoina on joko ostaa kehityskortti, asettaa seuraaja jollekin kortille, tai palkata arkkitehti. Pelaajien toimintavuorot määräytyvät sotavoimien vahvuuden mukaan. Varhainen toimintavuoro antaa useimmilla kierroksilla merkittävän edun, koska arkkitehteja ei ole vuorossa käytössä kovin montaa ja kehityskorttien hyödyllisyys vaihtelee suuresti.
Kun kaikki pelaajat ovat passanneet, kerää jokainen pelaaja tuotot omilta kehityskorteiltaan. Tämän jälkeen tarkastetaan mahdollisen sotakortin seuraukset sekä suoritetaan tapahtumakortin tapahtumat. Aikakauden jälkimmäisen kierroksen jälkeen on myös pisteytyskierros, jossa jokainen pelaaja saa voittopisteitä sen mukaan, kuinka monta pelaajaa hänen takanaan on sivilisaation sivistystä kuvaavalla kirjaradalla.
Resurssit
Pelin resursseja ovat raha, ruoka, hiili ja kirjat. Näistä rahaa käytetään kehityskorttien ostamiseen. Hiiltä tarvitaan ihmeiden rakentamiseen ja seuraajien lisäämiseen korteille. Ruoalla ravitaan omaa kansaa. Kaikkia näitä voi myös joutua maksamaan sotaväen ylläpitokustannuksina. Kirjat eroavat muista resursseista siinä, että ne eivät ole yhteiskunnan pyörittämisen kannalta välttämättömiä, mutta niistä voi hyötyä pisteytysvaiheissa sekä monien tapahtuma- ja kehityskorttien kohdalla.
Kehityskortteja on montaa sorttia. Keskeisimpiä niistä ovat rakennuskortit, jotka tuottavat pelaajille resursseja sekä sotavoimakortit, joilla kehitetään armeijaa. Kaikki rakennuskortit antavat pelaajalle jonkin määrän kahta eri resurssia tai lisäävät yhteiskunnan vakautta. Sotavoimakortit nostavat armeijan tasoa kortissa kuvatun luvun verran. Lähes kaikilla sotavoimakorteilla on myös ylläpitokustannus, joka voi olla rahaa, hiiltä tai ruokaa. Jotkut sotavoimakortit laskevat yhteiskunnan vakautta.
Kaikille rakennus- ja sotavoimakorteille voi asettaa useamman seuraajan ja jokainen seuraaja lisää kortin tuottoa tai voimaa saman verran. Kortit parantuvat aikakausien edetessä, mutta myös niiden käyttökustannukset kasvavat. Antiikin ajan kortille seuraajan asettaminen maksaa vain yhden hiilen, mutta teollistumisen aikana kustannus on jo neljä hiiltä seuraajalta. Kerran asetetusta seuraajasta ei tarvitse maksaa enää kuluja ellei sitä siirrä, joten seuraajien sijoittelussa on oltava tarkkana, jotta kustannuksen pysyisivät kurissa.
Näiden peruskorttien lisäksi kehityskorteissa on neuvonantajia, joita valtakunnalla voi tavallisesti olla vain yksi kerrallaan käytössä. Kukin neuvonantaja antaa jonkin yksittäisen edun pelaajalle. Edut vaihtelevat suuresti ja voivat koskea melkein mitä tahansa peliin liittyvää toimintaa.
Lopussa pisteitä tuottavia kehityskortteja ovat siirtomaat ja ihmeet. Siirtomaiden ostamiseen tarvitaan aina kortissa ilmaistu sotaväen vahvuus. Siirtomaata ei menetä, vaikka sotaväen vahvuus kortin ostamisen jälkeen laskisi. Kaikki siirtomaat tuottavat haltijalleen jotakin resurssia.
Ihmeitä rakennetaan arkkitehtien avulla. Valmistuttuaan ihmeet antavat pisteiden lisäksi haltijalleen jonkin edun, joka voi olla resurssituotantoa tai rinnastettavissa neuvonantajien mukanaan tuomiin etuihin. Edellä mainittujen korttien lisäksi kehityskortteihin kuuluu taistelukortteja ja kultakausikortteja, jotka ovat kertakäyttöisiä ja tuovat ostajalleen lisää resursseja.
Kehityskorteista ainoat, jotka eivät suoranaisesti tuo etua ostajalleen ovat sotakortit. Ostettu sotakortti koskee kaikkia pelaajia. Kun pelaaja ostaa sotakortin, asetetaan sotamerkki sille kohdalle sotavoimien vahvuutta merkkaavaa rataa, missä sen ostaneen pelaajan sotavoimamerkki sillä hetkellä on. Kierroksen lopussa kaikki pelaajat, joiden sotavoimien vahvuus on tätä heikompi, kärsivät sotakortissa näytetyn sanktion. Yhteiskunnan vakaus vähentää sanktioita, mutta kaikki sodan hävinneet pelaajat menettävät vähintäänkin yhden voittopistemerkin. Voittopisteiden lisäksi sodassa voi menettää sodasta riippuen mitä tahansa pelin resursseista.
Pidä huoli resursseista
Nations on siinä mielessä tyypillinen resurssienhallintapeli, että resurssien tasaisesta tuotannosta on pidettävä huolta, tai pelinsä voi pilata jo aikaisessa vaiheessa. Joskus peli voi kaatua varhain myös itsestä riippumattomista seikoista johtuen. Pari itselle epäsuotuisaa tapahtumakorttia peräkkäin voi koitua turmioksi etenkin kaksinpelissä.
Resurssien tasapuolinen hankkiminen ei aina ole helppoa. Etenkin ensimmäisillä aikakausilla pelaaminen on niukkaa ja negatiiviset tapahtumat muuttavat pelin helposti enemmän reikien paikkailuksi kuin suunnitelmalliseksi yhteiskunnan kehittämiseksi.
Tämän voi nähdä realistisenakin piirteenä. Sodat, nälänhädät ja muut yllättävät tapahtumat haittaavat yhteiskunnan kehitystä ja seesteisinä aikoina kehityksessä voi tapahtua harppauksia.
Kehityskortit ohjaavat peliä
Tarjolle tulevat kehityskortit ohjaavat peliä voimakkaasti varsinkin, jos peliin ottaa mukaan kaikki kortit. Toisinaan tarjolle ei välttämättä tule ollenkaan rakennuksia ja joskus ihmeitä ja siirtomaita saa odotella. Tätä satunnaisuutta voi säännellä rajaamalla pakkaa, mutta silloin yllätyksellisyys kärsii.
Kehityskortteja on valtavasti, mikä lisää pelin uudelleenpeluuarvoa huomattavasti. Yksinkertaisimmat kortit ovat selkeitä, mutta varsinkin teollistumisvaiheessa on kortteja, jotka aiheuttavat yllättäviäkin komboja.
Teema, pisteytys ja pelaajamäärä
Teeman toimiminen riippuu hieman pelaajan omasta mielikuvituksesta. Jotkut tuntuvat näkevän pelin täysin abstraktina ja toisille teema toimii mainiosti. Minulle peli näyttäytyi ensin mekaanisena seuraajien asetteluna ja teema alkoi hahmottua selkeämmin pelin tultua tutummaksi. Pelin kortit ovat hyvin suunniteltuja ja ne nostavat teemaa esiin niin ulkonäöllään kuin toiminnoillaankin.
Pelin pisteytys on toteutettu hyvin, Lopussa saa pisteittä pelin aikana kertyneiden pistemerkkien lisäksi ihmeistä, siirtomaista ja korteille asetetuista seuraajista. Lisäksi lasketaan yhteen kaikki resurssit ja sotavoimien vahvuus ja jaetaan tämä luku kymmenellä. Pisteitä on pakko kerätä useammalla tavalla tai voi olla varma, ettei taistele voitosta.
Vaikka kaikki pelaajat puuhaavat omalla laudallaan, on pelissä kuitenkin mukavasti interaktiota. Tapahtumakorttien palkkiot ja rangaistukset pakottavat seuraamaan muiden peliä. Kehityskortit ja arkkitehdit ovat kaikkien saatavilla. Lisäksi ostamalla sodan sopivassa paikassa saa mukavasti vipinää muihin pelaajiin.
Nations on suunniteltu usealle pelaajalle sopivaksi, mutta se toimii hyvin kaksinpelinäkin. Kaksinpelissä kaikki tapahtumat vaikuttavat molempiin, mikä tekee pelistä raakaa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole huono asia, vaan sopii esimerkiksi minun makuuni oikein hyvin. Yksinpelinä Nations ei oikein toimi, vaikka siihenkin on oma variantti. Yksinpeluumuotoa voikin suunnitella lähinnä mekaniikan opetteluun.
Kannattaa kokeilla
Oma mielipiteeni Nationsista on, että pelin mekaniikka on huolellisesti suunniteltu ja peli tarjoaa kivasti päänvaivaa olematta monimutkainen. Pidän itse kaikilla tapahtumakorteilla pelaamisesta, jolloin pelissä voi tulla varsin yllätyksellisiä kierroksia. Kaikkien valtakuntien toisistaan eroavat ominaisuudet tuovat peliin mukavaa vaihtelua enkä usko kyllästyväni Nationsiin ihan heti.
Aivan ässäpelinä en Nationsia pidä sen tietynlaisen temaattisen kuivuuden vuoksi, mutta ehdottomasti suositeltava peli se on.
Faktat Nationsista
Suunnittelijat: Einar Rosen, Nina Håkansson, Robert Rosen, Rustan Håkansson
Julkaisija: Lautapelit.fi (2013)
Mutkikkuus: Peliharrastajille tämä ei ole vaikea opeteltava ja eiköhän tätä pysty pelaamaan satunnaisempien pelaajienkin kanssa. Hyvin pelaaminen sen sijaan vaatii aikaa ja useampia pelikertoja.
Onnen vaikutus: Aloittelijat häviävät kokeneemmille, vaikka peli mahdollistaa tasoituksen antamisen resurssien jaossa. Onni vaikuttaa nostettujen kehitys- ja tapahtumakorttien kautta.
Vuorovaikutus: Muiden peliä on seurattava, tai häviää varmasti. Kaikki pelaajat taistelevat samoista korteista ja tapahtumakorteista hyötyäkseen on oltava selvillä kaikkien tilanteista.
Teema: Kun pelin mekaniikka alkaa olla tuttu, hahmottuu pelin teema varsin hyvin.
Uudelleenpelattavuus: Kehityskorttien suuri määrä ja valtakuntien toisistaan eroavat ominaisuudet pitävät huolen siitä, että vaihtelua on tarpeeksi runsaaseenkin pelaamiseen.
Kieliriippuvuus: Joissakin korteissa on vähän tekstiä. Peli on englanninkielinen.
Pelaajamäärä: 1–5
Pelin kesto: Valmistajan ilmoitus on 40 minuuttia pelaajalta. Hitaammilla tämä ei toteudu, mutta nopeat pääsevät jopa vähän alle.
Jutun kansikuva: S. Tim Park / BGG. CC BY.
6 vastausta aiheeseen “Nations”
Onko Nations parempi kuin Through the ages?
Minä en voi ottaa siihen kantaa, koska pelisivistyksessäni on aukko Throught the agesin kohdalla.
Miten tulkitsette ”Potala Palace” korttia? Kyseessähän on ihme, jossa lukee:
”Scoring: +1 vp per Advisor”.
Tarkoittaako tuo mielestänne, että pelin lopussa saa yhden voittopisteen jokaista Advisoria kohti, joka pelaajalla on ollut pelin aikana? Eli jos hänellä on ollut pelin aikana käytössä esim. 3 advisoria, niin hän saa kolme voittopistettä.
Saxi, ei tarkoita. Sinulla on vain ne aktiiviset kortit, mitään vanhaa ja mennyttä ei enää ole. Niitä ei siis lasketa. Asialle löytyy vahvistus tästä BGG-ketjusta.
Kiitos vastauksesta Mikko. Mietinkin, että tuo Potala palace vaatii varsin vähän kiveä rakentamiseen, jos siitä voi saada useista johtajista voittopisteitä. Sellaista kysyisin myös, että onko Nationsista digiversiota esim. tabletille?
Mabiwebissä on nettiversio, appiversiota ei tietääkseni ole olemassa.