Mykerinos on faarao Men-Kau-Ren kreikankielinen nimi. Miksi peli on nimetty kreikankielisen nimen mukaan? Siksi, jotta nimeen saataisiin y, jota seuraa s — sama nimeämissääntö pätee kaikkiin Ystarin julkaisemiin peleihin säännön rikkoneeseen Syllaan asti.
Mykerinoksen aiheena on arkeologiset kaivaukset Egyptissä, tai oikeastaan arkeologiaan liittyvä suosiontavoittelu ja keplottelu näyttelyiden järjestelyissä. Arkeologiasta viis — tärkeintä on mesenaattien suosio!
Pelin idea
Pelilauta koostuu autiomaa-alueista, jotka on jaettu ruutuihin. Jokainen alue liittyy tiettyyn mesenaattiin. Pelaajat latovat kuutioita laudalle enemmistöjä tavoitellen.
Tärkeää on myös toisten pelaajien etenemismahdollisuuksien blokkaaminen, sillä kuutioita saa nopeammin laudalle pelaamalla niitä yhtenäisiksi ketjuiksi.
Kun kuutiot on pelattu laudalle, alueet pisteytetään. Kaksi eniten kuutioita pelannutta pelaajaa voi joko ottaa aluekortin — jokainen alue koostuu kahdesta kortista — tai sijoittaa kuutionsa museoon. Muut saavat aluekortin, mikäli niitä jää.
Pelin lopputulos riippuu sekä korteista että pelaajan kuutioiden sijainnista museossa. Mesenaattikorttien (joilla on hyödyllisiä erikoisominaisuuksia pelin aikana) arvo riippuu siitä, miten pelaaja saa kuutionsa sijoitettua museon arvokkaimpiin siipiin.
Monitasoista kilvoittelua
Mykerinos on varsin maukasta kevyttä alue-enemmistöjen tavoittelua. Kiire varata hyviä tiloja museosta ja sen kontrasti varsinaisia pisteitä tuottavien mesenaattien keräämisen kanssa tekee pelistä kiinnostavan. Alle tunnissa pelattava peli pakkaa yhteen tiiviin annoksen päätöksentekoa.
Rüdiger Dornin Louis XIV on ilmeinen vertauskohta Mykerinokselle. Näistä kahdesta Mykerinos on lyhyempi, nopeampi ja suomenkielisenä kaikinpuolin mainio valinta. Vaativimpia pelaajia Louis XIV miellyttänee enemmän yllätyksellisyytensä ja monipuolisuutensa vuoksi.
Suunnittelija: Nicolas Oury
Julkaisija: Ystari, Lautapelit.fi
Ilmestymisvuosi: 2006
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 50 min
Yksi vastaus aiheeseen “Mykerinos”
Pohjimmiltaan Mykerinoksessa on kyse abstraktista aluehallintapelistä, jossa teema on enemmän tai vähemmän päälleliimattu. Itseäni se ei haittaa — kyse on oivallisesta kevyehköstä pelistä, joka skaalautuu hyvin kaikille pelaajamäärille. Ehkä parhaiten kolmelle pelaajalle. Uudelleenpelaamistakin tämä kestää varsin hyvin, ainakin minun mielestäni.