Vuonna 2009 Fantasy Flight Games julkaisi J.R.R. Tolkienin Keskimaahan sijoittuvan lautapelin Middle-Earth Questin.
Pelin tapahtumat sijoittuvat aikaan ennen Frodo Reppulin lähtöä Konnusta ja onnistuessaan hahmot saavat tietoa sormuksesta Gandalfille, joka sen seurauksena aloittaa Taru sormusten herrasta -kirjasta tutut tapahtumat. Peli eroaa tältä osin muista markkinoilla olevista Keskimaahan sijoittuvista peleistä, jotka sijoittuvat tavallisesti Sormusten sotaan.
Pelin kulku
Pelin alussa pelaajat valitsevat sankarinsa viidestä käytettävissä olevasta hahmosta. Kaksinpelissä sankareita on yhdellä pelaajalla käytössään useampi. Toinen pelaajista pelaa Sauronia, joka yrittää pelin aikana laajentaa omaa vaikutusvaltaansa laajemmalle.
Ensimmäisenä on vuorossa Sauronin pelaaja, jonka jälkeen jokainen hahmoista toimii vuorollaan. Sauronin pelaaja pelaa juoni- ja toimintokortteja, kasvattaa vaikutusvaltaansa, liikuttaa kätyreitään ja hirviöitään, sekä yrittää estää kaikin tavoin hahmoja etenemästä ja suorittamasta tehtäviään, samalla kun edistää omaa toimintaansa ja yrittää suorittaa omaa tehtäväänsä.
Hahmot taas liikkuvat kartalla suorittaen omia tehtäviään. Pelin alussa molemmille puolille arvotaan tavoitekortti, joka määrittelee voittoon tarvittavan asian. Kumpikaan osapuoli ei paljasta tätä toiselle ennen loppua.
Kortteja ja kädenhallintaa
Jokaisella hahmolla on oma korttipakka, joka on hahmojen toiminnan ydin, sillä sitä käytetään taisteluun, liikkumiseen, väsymyksen tason määrittelyyn ja hahmojen saaman vahingon mittaamiseen. Sauronilla taas on hirviöille taistelukortit, mutta vahingoittuminen ei poista hirviöiltä kortteja.
Pelin aikana hahmot voivat kouluttaa itseään, jolloin hahmopakkaan saa uusia kortteja. Hahmot voivat myös parantaan ominaisuuksiaan, joilla taas on vaikutusta korttien pelaamiseen ja nostamiseen liittyvissä rajoituksissa.
Pelissä käytetään epätavallista vahinkomallinnusta. Kun hahmo kärsii taisteluissa tai muissa tapahtumissa vahinkoa, hän heittää kortteja pois kädestään tai nostopakastaan. Vahinkona poistettuja kortteja saa takaisin nostopakkaansa vain parantamalla vammoja. Jos pakasta ja kädestä loppuvat kortit pelin aikana, hahmo poistuu pelistä.
Hahmot voivat kerätä vaikutusvaltaa, jolla saa poistettua Sauronin pelaamia kortteja ja jolla voi estää joitakin tapahtumia.
Sauron taas kerää itselleen Shadow Pooliin lisää ”pimeyttä”, jolloin mahtavampien korttien pelaaminen on mahdollista.
Jotta peli ei hidastuisi, on pelilaudassa Story Track, jossa Sauronin ja hahmojen merkit etenevät. Jos Sauronin tai hahmojen merkki pääsee loppuun, paljastetaan tehtäväkortit ja kortin voittotavoitteen täytyttyä johtava osapuoli voittaa. Jos voittotavoite ei täyty, alkaa lopputaistelu. Lopputaistelussa pelaajat valitsevat yhden hahmoistaan sankariksi, joka taistelee Sormusaaveita vastaan. Jos Sormusaaveet tuhoutuvat, hahmot voittavat, muuten Sauron voittaa.
Uudenlaisia ideoita
Peli on uutta ja virkistävää pelattavaa. Noppien puuttuminen on mukavaa vaihtelua. Pelin pelimekaniikka tuo peliin omanlaisen tunnelmansa ja systeeminä korttien käyttö tällä tavalla on erittäin toimivaa.
Pelin sääntökirja on paksuhko, noin 40 sivua, mutta sääntöjä on havainnollistettu hyvin esimerkein. Komponentit ovat perinteisen laadukkaita ja taide on sopivan synkkää ja hienon näköistä, eikä karkkimaisempaa kukkien ja vihreiden sävyjen loistoa. Pelilauta on todella massiivinen ja kokonaisuudessaan peli vie todella paljon tilaa.
Teema on perinteistä Keskimaata, mutta hyvä puoli on ehdottomasti se että peli sijoittuu sellaiseen aikaan, jota on vähemmän käsitelty missään peleissä tai kirjoissa. Lisää ajatusta peliin tuo ”tarinan” etenemistä seuraavat merkit. Merkeistä yksi on hahmojen ja kolme Sauronin. Yksi merkeistä kertoo kuinka lähellä Sauron on sormuksen sijainnin löytämistä ja Gandalfin juonien paljastamista, toinen kertoo kuinka Sauronin armeija kasvaa ja kolmas kertoo siitä kuinka Sauron korruptoi Keskimaan vapaita ihmisiä. Sankarien merkki taas kertoo kuinka hyvin vapaat kansat pitävät puolensa Sauronia vastaan. Jonkun merkin päästyä loppuun, alkaa aiemmin mainittu lopputaistelu sankarin ja Sormusaaveiden kesken tai jos pelin voittotavoite täyttyy loppuu peli tähän.
Pelin asetteluun menee melko paljon aikaa ja pelin pelaaminen on melko hidasta, vaikka ei olekaan monimutkaista. Peli alkaa sujua juohevasti vasta useamman pelin jälkeen. Neljällä pelaajalla peli on hidas ja suosittelenkin pelaamista korkeintaan kolmella pelaajalla, ellei kärsivällisyyttä tai muuta oheistekemistä ole. Sauronilla on varmasti kädet täynnä töitä, mutta hahmojen pelaajilla on vähemmän tekemistä. Kokenein pelaaja onkin varmin valinta Sauroniksi, jotta peli kulkee hyvin eteenpäin.
Faktat Middle-Earth Questista
Suunnittelija: Christian T. Petersen, Corey Konieczka, Tim Uren
Julkaisija: Fantasy Flight Games (2009)
Mutkikkuus: Pelissä on paljon sääntöjä, mutta ne ovat selkeitä. Pelin kunnolliseen oppimiseen menee kuitenkin muutama pelikerta.
Onnen vaikutus: Pelissä on tuuria mukana, mutta ei häiritsevän paljon.
Vuorovaikutus: Middle-Earth Quest on vahvasti vuorovaikutteinen lautapeli.
Teema: Taru sormusten herrasta -teema on pelissä vahvasti mukana.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä kaksinpelinä, suuremmalla porukalla vielä parempi.
Kieliriippuvuus: Englannin osaaminen on välttämätöntä. Sääntökirja on paksuhko ja korteissa on paljon tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: 180 minuuttia