Kategoriat
Peliarvostelut

Mexica

Mexica on kolmas ja kevyin osa Wolfgang Kramerin ja Michael Kieslingin naamiotrilogiaa, jonka muodostavat Mexican lisäksi Java ja Tikal.

Toimintapisteet ovat vahvassa osassa myös tässä pelissä, samoin näyttävä ulkoasu, joka vain paranee pelin edetessä kun aluksi tyhjä pelilauta kehittyy kukoistavaksi kaupungiksi. Jopa alkuun hieman räikeiltä näyttävät muovipyramidit antaa anteeksi kun näkee, miten tyylikäs kokonaisuus pelilaudalle syntyy.

Mexican kansi

Pelin idea

Pelin alussa lauta on tyhjä. Pelaajien on jaettava pelilauta vesikanavilla pienemmiksi alueiksi, joiden omistuksesta käydään kamppailua rakentamalla niiden sisälle pyramidejä. Alueiden pilkkominen edellyttää tarkkuutta, sillä niistä on tehtävä tietyn kokoisia, jotta ne saa merkittyä rakennuskäyttöön. Pyramidit pisteytetään pelin kuluessa kahdesti, jolloin eniten pyramidejä omistava pelaaja saa parhaat voittopisteet muiden jäädessä rippeille.

Kuten alue-enemmistöpeleissä yleensä, menestykseen riittää kuitenkin joukko toisia sijoja ja juuttuminen taistelemaan isonkin alueen hallinnasta on usein tuhoisaa. Mexicassa on lisäksi vahva tehokkuuselementti, sillä mitä tehokkaammin eri alueita kiertää merkitsemässä itselleen, sen paremmin pelissä menestyy.

Kiivasta kamppailua

Kamppailu alueista on kiivasta. Ensin taistellaan siitä, kuka ehtii ensin rakentamaan isoimmat alueet, sen jälkeen siitä, kuka ne omistaa. Pelissä on paljon mahdollisuuksia luoville – ja ilkeille – siirroille, toisaalta kuuden toimintapisteen käyttäminen sujuu nopeasti – Mexica on selvästi Tikalia ja Javaa nopeatempoisempi ja kevyempi, vaikka pelissä ei ole ollenkaan satunnaiselementtejä.

Trilogian parhaana pelinä pidetään yleensä ottaen Tikalia. Mexica on hieman lapsipuolen asemassa, mutta suotta. Peli on ehkä kevyempi, mutta analyysihalvauksesta kärsiville Tikal ja Java ovat jo turhankin raskaita ja analyyttisiä. Vauhdikkaampi Mexica on kiehtova peli, jossa tehokkuus ja tarkka peli palkitaan.

Mexicat ja pyramidit. Kuva: Gary James / BGG
Mexicat ja pyramidit. Kuva: Gary James / BGG

Suunnittelija: ,
Julkaisija: Ravensburger, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 2002
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 90 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *