Tehtävässä on vain monta mutkaa, omituisesti kaareutuvista, Villa Paletista muistuttavista tasolaatoista ja arvaamattomista vaatimuksista lähtien.
Menara on saksalaisen Zochin julkaisema. Zoch tunnetaan erityisesti hyvistä koko perheen peleistä, viimeistellystä ulkoasusta ja laadukkaista puuosista. Menara ei näiltä osin poikkea linjasta.
Pilareita ja tasoja
Aluksi pelaajille arvotaan valikoima pilareita pelaajamäärän mukaisesti. Pöydälle asetetaan tornin perusta, sekoitettu tasolaattapino ja tasokortit, jotka kertovat, kuinka monta kerrosta tornissa tulee olla pelin päätyttyä. Peli päättyy joko tornin sorruttua tai kun pilarit, tasolaatat tai tehtävät loppuvat kesken. Voittoon ei siis riitä, että tietty korkeus saavutetaan.
Sitten pelaajan on nostettava sokkona yksi tehtäväkortti. Tehtäviä on kolmessa pinossa, ja ne jakautuvat sinisiin, keltaisiin ja punaisiin tehtäviin. Tehtävien määrä ja pääasiassa myös vaikeusaste nousevat väristä seuraavaan.
Siniset tehtäväkortit ovat helppoja: näissä lisätään yksi tai pari pilaria mille tahansa vapaalle sopivan väriselle kohdalle. Vähän vaikeammissa keltaisissa tehtävissä pilareita tulee lisätä kerralla enemmän, usein samalle laatalle. Punaisia tehtäväkortteja on eniten. Näiden joukossa on kaikkein vaikeimpia tehtäviä, joissa pelaajan tulee siirtää tornissa olevia pilareita alhaalta ylös tai jopa vaihtaa jo aiemmin rakennetun tason paikkaa, pilareineen kaikkineen.
Vuoronsa lopuksi pelaaja nostaa pussista itselleen uusia pilareita torniin asetettujen tilalle. Tämän jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.
Haastetta kerrokseen
Aina kun jonkin tasolaatan paikat täyttyvät, torniin lisätään välittömästi uusi tasolaatta. Keskeneräinen tehtävä suoritetaan tämän jälkeen loppuun asti. Mikäli tehtävä epäonnistuu tai tasolaatalla laajennetaankin turvallisesti pohjakerrosta, tällöin tehtäväkortti lisätään tasokorttiriviin ja tornista tulee tehdä yhtä kerrosta korkeampi.
Tehtäväkorttien lisäksi myös pilareiden värijakauma on epätasainen. Keltaisia pilareita on eniten, jopa riesaksi asti, kun taas varsinkin sinisiä ja valkoisia nousee pussista harvemmin. Pelaaja voi onneksi vuoronsa alussa, ennen tehtäväkortin nostoa, tehdä vaihtoja omien ja leirialustan pilareiden välillä.
Tämä onkin tarpeen, sillä näin autetaan välillisesti myös muita, myöhemmin vuorossa olevia pelaajia, joilla ei välttämättä ole tarvittavia pilareita tulevien vaikeuksien varalle. Pelaajat voivat myös yhteistuumin vaihtaa kaikki leirin pilarit epäonnistuneen tehtävän jälkeen, jos näin haluavat.
Tasolaatat ovat kaksipuolisia, ja näiden puoli määräytyy käynnissä olevan tehtävän mukaan. Koska tasot ovat uniikkeja, hyvinkin erikoisia kiemuroita, ja koska pilareiden paikat riippuvat siitä, kumpi puoli tasosta pelataan, voi olla, ettei tornin painopistettä saada hyvistä aikomuksista huolimatta pidettyä toivotunlaisena.
Menarassa näkee monesti myös huterasti rakennettuja yläkerroksia, vain koska tasolaatat uhkaavat muuten loppua ennen tavoitekorkeuden saavuttamista.
Menarasta on moneksi
Suunnittelijan mukaan vahingossa kaatuneen pilarin tai tipahtaneen laatan voi nostaa takaisin paikalleen, mikäli enempää vahinkoa ei ole aiheutunut. Tämä ratkaisu on perhepelissä hyvä, sillä näin itse rakentaminen ja samalla jännityskin jatkuu pidempään. Harrastajat voivat suoraan jättää tällaiset helpotukset peleistään pois. Menara toimii kummallakin tavalla mainiosti. Peli ei joka tapauksessa ole mikään läpihuutojuttu helpoimmallakaan vaikeustasolla.
Zoch tekee tunnetusti laadukkaita perhepelejä, eikä Menara ole tässä poikkeus. Menara on oikein onnistunut näppäryyspeli, joka yllättää olemalla kaikessa yksinkertaisuudessaan myös yhteistyöpelien valioita.
Faktat Menarasta
Suunnittelija: Oliver Richtberg
Julkaisija: Zoch (2018)
Mutkikkuus: Pilarin asettaminen paikalleen vaatii hieman sorminäppäryyttä, mutta muuten peliä voi pelata kuka tahansa. Ikäsuositus on 8+, tätä nuoremmatkin pärjäävät hyvin vanhempien avustuksella.
Onnen vaikutus: Tehtäväkorttien ja tasolaattojen järjestys vaikuttavat pelin etenemiseen, samoin pilareiden nosto pussista. Näiden tuomia haasteita voi kuitenkin ennakoida jonkin verran.
Vuorovaikutus: Menara on yhteistyöpeli, jossa keskustelua herää pilareiden vaihdosta, tehtävän valinnasta ja muista eteen tulevista vaikeuksista. Muut pelaajat on otettava huomioon.
Teema: Thai-aiheinen teema näkyy lähinnä Sébastien Caiveaun hienossa kuvituksessa. Tähän ei kuitenkaan kiinnitä pelin aikana juuri huomiota.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Vaikeustason nostaminen onnistuu vähentämällä pelaajien pilareiden ja samalla lisäämällä tasokorttien määrää yhdellä–kahdella, kuten säännöissä mainitaan.
Kieliriippuvuus: Pelin komponenteissa ei ole tekstiä. Riittää, että joku pelaajista osaa säännöt.
Pelaajamäärä: 1–4, toimii hyvin kaikilla pelaajamäärillä.
Pituus: 45 minuuttia. Jos torni sortuu kesken kaiken, Menarasta ottaa helposti uuden erän.
Yksi vastaus aiheeseen “Menara”
BoardGameGeekissä on mainio designer diary, josta käy ilmi, että Menaran tie ideasta julkaisuksi kesti 23 vuotta.