Erilaisia kotona pelattavia pakohuonepelejä on markkinoilla jo hyvin paljon. On hauska nähdä jonkun tekevän vaihteeksi jotain ihan uutta. Medical Mysteries -sarjassa ei toisteta pakohuoneiden perinteisiä juonikuvioita, vaan pelaajat heitetään sairaalan akuuttiosastolle vastaamaan hengenhädässä olevista potilaista. Peleillä on jotain yhteistä pakohuonepelien kanssa, mutta samalla ne ovat aivan oma juttunsa.
Sarjan takana ovat pitkän linjan pelisuunnittelijat Rebecca Bleau ja Nicholas Cravotta, jotka ovat tehneet paljon erilaisia lisenssipelejä, mutta myös pakohuonepelejä Escape the Room -sarjaan. Tähän mennessä sarjassa on ilmestynyt kaksi osaa, New York Akuuttiyksikkö ja Miami Akuuttiyksikkö, joista kummassakin pääsee hoitamaan neljää potilasta. Olen testannut ensin ilmestynyttä New York -versiota.
Pidä potilaasi hengissä
Pelit koostuvat neljästä skenaariosta. Jokainen skenaario on kirjekuori, josta löytyy potilaan tulohaastattelu, perustiedot ja oma korttipakka. Lisäksi tarvitaan yleiset ohjelaput, joissa on kerrottu kaikki oleellinen akuuttisairaanhoidosta. Opeteltavaa riittää. Itse pelin säännöt ovat onneksi helpot. Ne voi lukea lyhyestä sääntövihosta tai harjoitella opetusskenaarion avulla, jossa hoitajan ohjeilla hoidetaan potilas. Opetusskenaario on hyvä, mutta pitelee vähän liikaakin kädestä.
Pelaaminen on joka tapauksessa helppoa. Yön aikana potilaalle voi tehdä erilaisia tutkimuksia ja hoitotoimenpiteitä. Yö on jaettu kahden tunnin jaksoihin. Jokaisen jakson aikana saa tehdä kolme asiaa. Mahdolliset toimenpiteet on listattu potilaan statuskortissa, joten kaikkia mahdollisia asioita ei onneksi tarvitse harkita. Jokaiseen tehtävään asiaan liittyy kolmikirjaiminen koodi, joka tarkistetaan koodivihosta. Vihko voi kertoa suoraan, mitä tapahtuu, mutta tavallisesti ohjeistetaan etsimään potilaan korttipakasta tietty kortti.
Kun kolme asiaa on suoritettu, potilaan tila voi muuttua. Potilaan statuskortista tarkistetaan kellonaikaa vastaava koodi. Jos potilasta on hoitanut hyvin, status voi vaihtua paremmaksi, mutta jos potilaan tilaa ei ole helpottanut, tilanne kääntyy ajan kuluessa pahemmaksi. Jos ei hoida potilasta hyvin, ennen pitkää käsissä on kuollut potilas. Ensimmäinen tavoite onkin saada pidettyä potilas yön yli hengissä.
Periaatteessa aikaa on kahdeksan tuntia eli 12 toimenpiteen verran. Yliajallekin saa mennä, mutta siitä seuraa miinuspisteitä. Lopulta peli päättyy joko potilaan kuolemaan tai siihen, että hoito on saatettu päätökseen. Joskus potilas voi itsekin poistua sairaalasta, jolloin ei voi enää jatkaa. Lopuksi laaditaan loppuarvio: mitä oireita potilaalla oli, mitä niiden taustalla oli, miten potilasta hoidettiin ja mikä on suositus jatkohoidosta. Tämän loppuarvion jälkeen on aika lukea epilogi, jossa kerrotaan, mistä oli kyse ja arvioidaan pelaajien menestys. Mitä paremmin onnistuu keksimään potilaan oireille selitykset ja mitä taitavammin hoitaa, sitä lähemmäs sataa pistettä pääsee.
Jännittävä lääkärileikki
Valitettavasti nämäkin lääkärimysteerit ovat kertakäyttöisiä siinä missä pakohuonepelitkin. Jos on lukenut epilogin, ei samaa potilasta voi enää hoitaa uudestaan. Kuollutta potilasta voi sentään yrittää hoitaa uudestaan ja pyrkiä olemaan tekemättä samoja virheitä. Mitään kuluvaa pelissä ei ole, eli eri pelaajat voivat pelata samoja skenaarioita. Medical Mysteries onkin oivallinen peli isommalla porukalla jaettavaksi. Pisteytyksen ansiosta on myös mahdollista kilpailla porukoiden kesken ja katsoa, kuka hoitaa potilaat parhaiten.
Olisi hauska kuulla, miten pelin kokee lääkäri tai sairaanhoitaja. Kaikki on totta kai peliä varten suoraviivaistettua ja yksinkertaistettua, mutta pelatessa joutuu kyllä pohtimaan monia asioita, joita oikeita potilaita hoitaessa pitää miettiä. Lääkkeitä määrätessä on esimerkiksi syytä olla tarkkana, että antaa tilanteeseen sopivaa antibioottia.
Joissain tilanteissa oikea sairaanhoito-osaaminen auttaisi: me emme esimerkiksi osanneet hoitaa kouristelevaa potilasta oikein. Mitään ei tietenkään tarvitse tietää etukäteen, kaikki tarvittava tieto lukee pelin perinpohjaisissa ohjelappusissa, mutta kun tilanne on päällä, kello tikittää ja paniikki iskee, tiedon omaksuminen lappusista ei ole ihan helppoa. Sairaanhoitaja olisi luultavasti tiennyt, miten toimia. Peli on täysin suomennettu, mutta sitä ei ole lokalisoitu, eli osa hoitokäytännöistä on luultavasti erilaisia kuin Suomessa.
Medical Mysteries on kyllä kaikkea muuta kuin helppo peli. Kun hoitaa potilaita ajatuksella ja lukee ohjeita hyvin, väittäisin että potilaat saa kyllä pidettyä hengissä suhtkoht helposti, mutta täydellisen suorituksen tekeminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Jokaisen yksityiskohdan bongaaminen pelin aikana on vaikeaa.
Pelejä suositellaan 1–4 pelaajalle. Pelaajamäärällä ei sinänsä ole merkitystä. Omaksuttavaa tietoa on sen verran paljon, että useammallekin pelaajalle on varmasti tekemistä. Isommilla porukoilla jako useampaan pieneen peliporukkaan on kuitenkin parempi idea, jotta kaikille riittää tekemistä. Paketin kyljessä kestoksi on ilmoitettu tunti; me pelasimme skenaariot 20–30 minuutissa, mutta koska mitään aikarajaa ei ole, näihin voi käyttää käytännössä niin paljon aikaa kuin huvittaa. Toisaalta asioita ei voi tehdä rajattomasti, joten pelin pituus riippuu ennen kaikkea siitä, kuinka nopeasti pystytte tietoa omaksumaan ja kuinka pitkään pohditte siirtojanne.
Medical Mysteries tuli minulle vähän puskista, mutta kun Pelaajien valinta -raadin jutuissa peli nousi esiin ja pääsi lopulta finalistilistalle, kiinnostuin ja pyysin arvostelukappaleen. Peli oli todella iloinen yllätys: pakohuonepelit eivät ole Unlock!-sarjaa lukuunottamatta viime aikoina erityisemmin innostaneet, mutta Medical Mysteries oli raikas kokemus. Pöydällä-kollektiivin puolelta kuului kommenttia, että tämä olisi iskenyt sellaisiinkin pelaajiin, jotka eivät tavallisista pakohuonepeleistä välitä, ja se on kyllä helppo ymmärtää. Sairaalateema on sen verran paljon todellisempi kuin monesti varsin keinotekoiset pakohuonerakennelmat.
Faktat Medical Mysteries -peleistä
Suunnittelija: Nicholas Cravotta, Rebecca Bleau
Julkaisija: Identity Games (2024), Toyrock (2024)
Mutkikkuus: Säännöt ovat hyvin yksinkertaiset. Potilaan hoito on helppoa koodien tarkastelua koodivihosta. Kunhan noudattaa ohjeita tarkasti, pelaaminen sujuu hyvin. Opetusskenaario on perinpohjainen.
Onnen vaikutus: Pelissä ei ole lainkaan tuurielementtejä.
Vuorovaikutus: Useampi hoitaja auttaa keksimään, mikä potilaita vaivaa, mutta käytännössä peli on jaettu yksinpeli. Mikään ei siis ohjaa pelaajia jakamaan vastuuta, se on täysin pelaajista lähtöisin.
Teema: Akuuttiosastoteema on viimeisen päälle houkutteleva. Taustatyö on tehty hyvin ja pelatessa tulee oppineeksi jotain lääketieteellisiä juttuja ja hoitokäytäntöjä.
Uudelleenpelattavuus: Pelissä on neljä skenaariota. Jos skenaarion epilogin lukee, sitä ei voi enää pelata uudestaan. Jos hinta tuntuu sisältöön nähden kalliilta, peli sopii erinomaisesti myös lainattavaksi tai jaettavaksi.
Saavutettavuus: Menestyksekäs pelaaminen vaatii kykyä omaksua paljon informaatiota. Luettavaa on paljon, mutta kaikki on käännetty suomeksi.
Pelaajamäärä: 1–4.
Pituus: 30–60 minuuttia.