Maapallon mahtavimmat sankarit ottavat jälleen kerran mittaa toinen toistaan suuremmista uhista! Nyt selviää, miten Thor ja Spider-Man pärjäävät, kun Ultron on punonut koko maailmaa uhkaavan juonen. Vain yhteistyöllä ja supervoimillaan sankareiden pitää keskeyttää juonet ennen kuin on liian myöhäistä. Oikeanlaisella tiimillä uhka kuin uhka saadaan kukistettua!
Nähtyä teemaa ja lainattua mekanismia
Marvel D.A.G.G.E.R.:n teema näkyy jo nimessä. Tämä peli pääsee jo melko pitkään Marvel-teemaisten pelien listaan. Fantasy Flight Gamesiltakin tämä on jo kolmas Marvel-teemainen peli Marvel Championsin ja X-Men: Mutant Insurrectionin jälkeen. Täytyy kyllä myöntää, että kaikki nämä pelit ovat hyvin erilaisia keskenään.
Sen sijaan FFG:llä on selkeä tapa edetä teemojen suhteen. Marvel-pelit etenevät aivan samaan suuntaan kuin Cthulhu-pelit. Marvel Champions seuraa Arkham Horror: The Card Gamen jalanjälkiä, X-Men: Mutant Insurrection kierrätti Elder Signin toimivaa mekaniikkaa ja nyt D.A.G.G.E.R. ottaa ideoita Eldritch Horrorista. Suurempaa menestystä on saavutettu lovecraftiaanisilla aiheilla, mutta D.A.G.G.E.R. on sentään huomattavan paljon onnistuneempi peli kuin X-Men: Mutant Insurrection.
Marvel D.A.G.G.E.R.:ssa pelilautana toimii maailmankartta, jossa maanosat on jaettu alueisiin. Joka peliin valitaan neljästä mahdollisesta päävihollisesta yksi ja lisäksi apurit vihollisille. Jokainen pelaaja valitsee itselleen sankarin ja tälle tyylin. Erilaisia sankareita on 20 ja erilaisia tyylejä on kuusi. Valinnanvaraa siis löytyy ja tämä onkin pelin ehdottomia vahvuuksia. Noin isosta valikoimasta ei heti tule samoja komboja vastaan.
Mikä vielä parempaa, hahmot ovat myös oikeasti jonkin verran erilaisia keskenään. Sankareiden kyvyt ovat vähintäänkin jossain määrin temaattisia ja on oikeasti hauskaa ja mielenkiintoista pelata eri hahmoilla. Tyylit sen sijaan ovat kohtuullisen samankaltaisia, toki toisille hahmoille sopii toisenlainen tyyli paremmin. Tyylejä on aggressio, johtajuus, suojelu, oikeus, tarkkaavaisuus ja määrätietoisuus.
Tyylilaudalta kaikki sankarit saavat yhden tyylin oman kyvyn, joka voi olla toiminto tai vaikutus. Kaikissa tyyleissä on samat toiminnot tarjolla, mutta toiminnot eroavat hieman. Esimerkiksi liikkumistoiminto voi olla toisella tyylillä kolme askelta, kun taas toisella kaksi tai toisen tyylin kanssa on helpompi parantua kuin toisen. Kaiken kaikkiaan erilaisia komboja saa paljon ja niiden kokeileminen on mielestäni pelin paras puoli.
Toimintaa ja tapahtumia
Ensin pelissä tulee sankarien vaihe. Vuorollaan pelaajat käyttävät toimintotokeninsa joko sankarilaudallaan, tyylilaudallaan tai pelilaudalla. Toimintoja on aina liikkumisesta lepäämiseen ja sankareiden omiin toimintoihin. Yksi tokeneista on niin sanottu Boost-tokeni, joka parantaa tehtyä toimintoa, esimerkiksi antamalla lisänopan testiin tai enemmän vahinkoa hyökkäykseen.
Sankarivaiheessa tapahtuu suurin osa pelistä. Toiminnot usein johtavat testeihin, jotka ratkotaan nopilla. Pelissä voi tapahtua todella suuria swingejä suuntaan jos toiseenkin. Nopilla haetaan onnistumisia, ei mitään muuta. Nopan lisäksi swingejä aiheuttavat myös tapahtumakortit, toki niiden satunnaisuus on useimmiten pelin kannalta mielenkiintoista.
Sankarivaiheen jälkeen päästään nemesisvaiheeseen. Nemesisvaiheen alussa uhka nousee laudalla olevien vihollisten määrän ja päävihollisen mukaan. Sitten katsotaan, onko päätehtävä suoritettu. Viimeiseksi nostetaan tapahtumakortti, joka usein aktivoi viholliset ja tuo muuta ikävää sankareille.
Kaikki pääviholliset ovat erilaisia ja niitä on kiva kokeilla. Harmillista kuitenkin on se, että varsinainen pelaaminen on todella toisteista. Marvel D.A.G.G.E.R.:sta puuttuu suurimmalta osin kokonaan hahmonkehitys. Kaikilla sankareilla on oma tehtävänsä, jonka suorittamalla voi saada apurin tai taikaesineen käyttöönsä. Heti kun oma tehtävä on tehty, mitään kehitystä ei ole enää tarjolla. Tästä eteenpäin toistetaan samoja toimintoja; tuhotaan vihollisia tai vastustetaan pääjuonta.
Tapahtumakortit onneksi tuovat peliin joka vuoro pientä yllätysmomenttia. Usein tapahtumat ovat kuitenkin vain uusia vihollisia, sankareiden vahingoittamista tai juonen edistämistä. Pelin loppupuolella erityisesti kaipaisi mahdollisuutta kehittää omaa sankariaan vahvemmaksi. Tiimipeliradan nostamalla pystyy pelaamaan tiettyjä toimintoja useammin, mutta radan nostaminen ei esimerkiksi paranna toimintoja lainkaan.
Myös vihollisten juonet ovat kohtuullisen toisteisia. Niiden vastustaminen on pelin tylsin mekaniikka. Noppaa heitetään ja lasketaan onnistumiset; epäonnistumisesta ei rankaista, mutta myöskään onnistumisesta ei palkita ennen kuin juoni on täysin estetty.
Sankarit voittavat pelin, jos vihollinen saadaan kukistettua viimeisessä kohtaamisessa.
Sankareita liki satasella
Pelissä ehdottomana valttina toimii suuri hahmojen määrä, mutta lisäksi yllättävän vahva tematiikan ja mekaniikkojen liitto hahmosuunnittelussa. Hulk tuhoaa, muttei pysty estämään juonia. Dr. Strange on vahva taas nimenomaan juonien estämisessä. Tämä oli hienoa ja vähän ehkä yllättävää huomata. On erilaista pelata Spider-Manilla tai Adam Warlockilla.
Sen sijaan päävihollisten juonet tuntuvat monesti melko samankaltaisilta. FFG:n tietäen vaihtelua lienee kuitenkin luvassa tulevissa lisäosissa. Itse en kyllä näiden lisäosien kelkkaan lähde, vaikka näenkin mahdollisen potentiaalin. Erikoinen ratkaisu oli myös laittaa hahmojen taustaa käsittelevä vihkonen laatikkoon, sen sijaan että pelissä olisi vaikka apukortit tai lappuset pelaajille.
Marvel D.A.G.G.E.R. on iso, pitkä ja suhteellisen kallis peli. Todellisille Marvel-fanaatikoille D.A.G.G.E.R. saattaa olla hyvä ostos, mutta jos teema ei nappaa, niin lähtökohtaisesti kiertäisin kaukaa. 90 € hinta ja useimmiten neljän tunnin peliaika eivät ole kaikkien mieleen. Mutta ei Marvel D.A.G.G.E.R. missään nimessä huono peli ole.
Normaalisti 90 € peli tuo mukanaan joko muovia, kampanjan tai jotain muuta millä perustella hintalappu. Itse en tästä löydä mitään tuota hintaa perustelevaa. Samankaltaiset pelit, jotka sisältävät suunnilleen yhtä paljon tavaraa, maksavat useimmiten noin 60 € mikä on melko merkittävä ero.
Faktat Marvel Daggerista
Suunnittelija: Dane Beltrami
Julkaisija: Fantasy Flight Games (2023)
Mutkikkuus: Säännöt ja pelaaminen on yksinkertaista, kunhan selviää kehnosta sääntökirjasta eteenpäin. Pelin voittaminen ei aina ole niin helppoa, mikä johtuu peliin rakennetusta kiireestä. Pelin häviää useimmiten siihen, että aika loppuu kesken ja pitää alkaa tehdä epäoptimaalisia siirtoja.
Onnen vaikutus: Tapahtumakortit ja nopat ovat isossa osassa, joten tuuria on mukana melko paljon. Yhteistyöpeleissä näin on toki lähes aina, eikä tuurin määrä tässä pelissä ole mitenkään epänormaali tai häiritsevä.
Vuorovaikutus: Yhteistyöpeleissä on aina mukana yhteinen keskustelu ja suunnittelu, eikä tämä peli ole poikkeus siinä. Marvel D.A.G.G.E.R.:ssa on kuitenkin mahdollisuus kaatua yhteen yhteistyöpelien ikävimmistä piirteistä, yhden pelaajan komenteluun. Mahdollisuuksia on usein niin rajallisesti, että joku pelaajista voi koittaa ohjata koko peliä. Jos peliporukka on kunnossa, tämä ikävä mahdollisuus ei haittaa ja vuorovaikutusta on
Teema: Marvel-teema on vahva ja näkyy selkeästi. Erityisesti sankarit on hyvin tehty teemaa silmälläpitäen. Viholliset sen sijaan voisivat olla temaattisempiakin. Pelin mukana tuli myös vihkonen, jossa on hahmojen taustat kerrottu.
Uudelleenpelattavuus: Ainakin kaikki pääviholliset kannattaa kokeilla läpi ja sankareissakin riittää testattavaa. Peli alkaa kuitenkin toistamaan itseään melko nopeasti, enkä näe, että tämä peli nousee pöydälle enää monta kertaa kaikkien vihollisten testaamisen jälkeen.
Kieliriippuvuus: Jokaisen sankarin kyvyt ja kortit ovat englanniksi; melko hankalaa on pelata, jos ei kieli taivu. Sanoisin, että tätä pelatakseen täytyy olla englanninkielen taito, ei riitä että pöydässä yksi pelaajista osaa englantia.
Pelaajamäärä: 1–5. En pelaisi viidellä, pelin kesto kasvaa liiaksi. Neljälläkin peli on todella pitkä. Soolopelinä Marvel D.A.G.G.E.R. oli ihan kiva, mutta peli on parhaimmillaan kahdella tai kolmella.
Kesto: 3–4 tuntia, mikä pitää paikkansa, jos pelaajia on alle neljä. Neljällä tai viidellä pelatessa peli kestää ennemmin 4–5 tuntia.