Tohtori Livingstonen tutkimusretket mustassa Afrikassa ovat kiehtoneet ihmismieliä useiden sukupolvien ajan. Siksi onkin suoranainen ihme, että pelisuunnittelijat ennen Benjamin Lierschiä eivät ole tarttuneet aiheeseen ja tuoneet laudalle tätä tutkimusmatkailun kultakautta kuvaavaa aikakautta. Livingstone korjaa kuitenkin tämän puutteen eikä lainkaan hullummalla tavalla.
Pelin kulku
Livingstone on peli, joka teemastaan huolimatta, on suhteellisen suoraviivainen saksalaissuuntauksen perhepeli. Pelissä on mukana noppia, rahaa, timantteja, erikoiskortteja ja telttoja ja näitä resursseja yhdistelemällä pelaajat pyrkivät keräämään mahdollisimman paljon pisteitä sekä lahjoittamaan kuningattarelle Englantiin riittävän määrän rahaa.
Omalla vuorollaan pelaaja heittää ensin noppia, joita on kaksi kutakin pelaajaa kohden. Tämän jälkeen nopat asetellaan silmälukujensa mukaiseen suuruusjärjestykseen ja pelaaja valitsee yhden nopan ja toteuttaa yhden neljästä toiminnosta: nostaa erikoiskortin, ottaa itselleen nopan silmäluvun verran rahaa pankista, nostaa timantteja pussista silmäluvun verran tai rakentaa teltan pelilaudan sarakkeeseen, jossa peli on menossa nopan silmälukua kuvaavalle riville.
Pelaajan tehtyä toimintonsa on seuraavan pelaajan vuoro ottaa noppa ja toteuttaa toiminto. Pelaaja voi saada useamman toiminnon kierroksen aikana, jos hän pystyy nostamaan pöydältä seuraavalla vuorollaan uuden suurempilukuisen nopan kuin se, jonka hän ensimmäisenä nosti. Kierros päättyy, kun kaikki nopat on käytetty tai pelaaja ei pysty enää nostamaan noppaa, koska tarjolla ei ole suurempaa silmälukua kuin hänen aiemmin nostamissaan nopissa on.
Toiminnoista pisteytyksen kannalta tärkein on telttojen asettaminen laudalle. Pelaaja laittaa yhden teltan nopan silmäluvun mukaiselle riville ja kierroksen lopussa nopan silmäluvun mukaisen määrän pisteitä itselleen. Teltan sijoittaminen maksaa myös rahaa, mistä johtuen pelaajan on käytävä timanttipussilla aarteita etsimässä ja myytävä ne tai otettava pankista rahaa riippuen siitä, kuinka riskejä kaihtava pelaaja on. Timanttien kaivaminen saattaa huonolla tuurilla tuottaa vähemmän kuin rahan ottaminen suoraan pankista, mutta toisaalta hyvällä tuurilla timanteilla voi tienata pienen omaisuuden.
Pelin erikoiskortit rikkovat pelin normaaleja sääntöjä ja tarjoavat pelaajalle mahdollisuuden esimerkiksi sijoittaa telttoja ilmaiseksi tai myydä timantteja siten, että niistä saa rahan lisäksi myös pisteitä.
Pelaaja voi milloin tahansa omalla vuorollaan tehdä kuningattarelle lahjoituksen eli laittaa jokaiselle pelaajalle kuuluvaan kirstuun rahaa piiloon. Pelin lopussa toteutetaan vielä loppupisteytys, jossa pelilaudan rivit tuottavat telttaenemmistön omaavalle pelaajalle lisäpisteitä ja pelaajat paljastavat kädessään mahdollisesti olevat pistekortit. Tämän jälkeen pelaajien loppupisteet ovat selvillä ja pelaajat laskevat kuningattarelle lahjoittamansa rahan määrän. Pelaaja, joka on lahjoittanut vähiten rahaa, häviää automaattisesti pelin ja muut sijat jaetaan kerättyjen pisteiden mukaan.
Tohtori Livingstone, oletan…
Livingstone on näppärä perhepeli. Komponentit ovat koreat ja houkuttelevat pelaamaan, pelissä on noppia ja timantteja, jotka myös maistuvat perhepelaajille eikä pelissä mekaanisestikaan ole mitään suurempaa valittamista. Pelissä on myös sopivassa määrin mahdollista vaikuttaa muiden pelaajien peliin ilman, että peli kuitenkaan mahdollistaa liian suoraviivaista toisen pelaajien torppaamista.
Pelin ongelma lautapeliharrastajan näkökulmasta on, että pelissä on varsin suuri tuurielementti eikä hyvälläkään pelillä aina pärjää. Erityinen ongelma on, jos pelaaja nostaa timantteja todella huonosti pussista, sillä rahaa tarvitaan pisteiden tuottamiseen ja huono tuuri saattaa myös merkitä pienintä lahjoitusmäärää ja automaattista häviötä.
Lisäksi Livingstone kierrättää monesta muusta aiemmin julkaistusta pelistä tuttuja mekaniikkoja eikä oikeastaan tarjoa kokeneemmalle pelaajalle mitään uutta ja ihmeellistä, joka houkuttelisi peliä pelaamaan. Pelin suomennos jätti myös hieman toivomisen varaa ja erityisesti timanttipussista löytyvän valkoisen kiven merkitys jäi sääntöjä lukemalla epäselväksi.
Sääntöepäselvyyksien ratkaiseminen vaati käynnin BoardGameGeekin foorumilla, jossa samaa käännösongelmaa oli ihmetelty myös englanninkielisen sääntökäännöksen kohdalla. Vastaus on löydetty pelin alkuperäisistä saksalaisista säännöistä, jossa kiven nostamiseen liittyvät erityispiirteet on selitetty erittäin yksityiskohtaisesti (kierroksella, jolla pelaaja nostaa valkoisen kiven, hän saa myydä nostamansa kivet ja vasta tämän jälkeen kaikki nostetut kivet laitetaan takaisin pussiin).
Faktat Livingstonesta
Suunnittelija: Benjamin Liersch
Julkaisija: Schmidt Spiele, Lautapelit.fi (2009)
Mutkikkuus: Peli ei ole tavattoman vaikea ja pelattavista perheen kesken, mutta pelin sääntökirjan suomennos jättää jonkin verran toivomisen varaa ja muutamien sääntöjen kohdalla pelin pelaaminen oikein saattaa vaatia useamman pelin ja oivaltavan mielen.
Onnen vaikutus: Tuurilla on merkittävä rooli pelissä, koska erikoiskortit ovat ratkaisevassa asemassa ja nousevat satunnaisesti ja rahan saaminen timanttikaivoksilta on puhdasta tuuripeliä. Timantteja ei tietenkään ole pakko kaivaa ja rahaa voi saada muillakin keinoin, mutta toisaalta pelaaja, joka onnistuu rahaa paljon keräämään on pelissä vahvoilla.
Vuorovaikutus: Vuorovaikutus pelaajien välillä on vähäistä, mutta toisinaan kaverilta voi viedä juuri sen nopan, jota hän havittelee tulevalla vuorollaan.
Teema: Komponentit ja pelin ulkoasu tukevat teemaa, mutta itse peli ei kyllä ole temaattisesti kovin suuri elämys.
Uudelleenpelattavuus: Tarjoaa mukavasti haasteita perhepelien ystäville säännöllisempäänkin pelailuun.
Kieliriippuvuus: Komponentit ovat kielivapaat.
Pelaajamäärä: 2-5
Pituus: 30-45 min (joskin etenkin isommalla pelaajamäärällä peli saattaa kyllä viedä huomattavasti kauemmin)