Kategoriat
Peliarvostelut

Level 7 [Omega Protocol]

Taktista toimintakauhua synkässä tulevaisuudessa. Pelaajat ohjastavat kommandoita, jotka taistelevat yhden pelaajan ohjastamia pahuuden joukkoja vastaan. Omega-protokollan tehtävänä on hävittää kaikki todistusaineisto hallituksen epäonnistuneista geenikokeiluista. Onnistuuko se?

Kevyttä yhteistyötaktikointia tulevaisuuden kauhutunnelmissa tuo pelattavaksi Level 7 [Omega Protocol], joka on juonellista jatkoa sarjan aikaisemmille peleille Level 7 [Escape] ja Level 7 [Escape]: Lockdown. Peli on teemansa suhteen lainannut paljon tietokonepeleistä kuten System Shock ja Alien Breed.

Pelin idea

Level 7 [Omega Protocol]:n kansiPelaajien ohjastamien erikoisjoukkojen sotilaiden on suoritettava tehtäviä yhden pelaajan yrittäessä Overseerin saappaissa pistää kapuloita rattaisiin.

Pelin alussa valitaan pelattava tehtävä useista eri vaihtoehdoista. Tehtävä määrittelee pelattavan kartan, Overseerin käytössä olevat muukalaiset, huonekohtaiset kohtaamiset ja tavoitteen. Karttaan Overseer laittaa paikoilleen ovet ja mahdolliset muut pelaajilta salassa pidettävät elementit.

Overseer koostaa huonekohtaiset pakat tehtävän mukaisesti. Muut pelaajat valmistelevat omat erikoisjoukkojen sotilaansa. Pelaajilla on käytössään pisteitä, joilla he ostavat hahmoilleen tavaroita. Oikeiden tavaroiden valinta on tärkeää tehtävän etenemisen kannalta, sillä huonosti varustettu ja huonosti toisiaan tukeva joukko ei välttämättä pääse pitkälle. Jokainen sotilas on erikoistunut eri alueeseen. Erikoistumisalueet vaihtelevat asespesialistista hakkeriin.

Vuoropohjaista pelaamista

Alkuasettelun jälkeen peliä pelataan vuoroissa. Ennen pelaajien vuoroja siirretään kierroslaskuria eteenpäin ja Overseer saa kommandoilta pelissä tärkeää adrenaliinia. Kommandot kasvattavat adrenaliinin määrää kullakin hahmolla liikkuessaan, ampuessaan tai tutkiessaan paikkoja, kun taas Overseer käyttää adrenaliinia kloonien hyökkäyksiin ja omien voimiensa aktivoimiseen. Kommandojen adrenaliinin käytöllä on turvaraja, jonka jälkeen käytetyt adrenaliinit aiheuttavat kommandolle vahinkoa, lisäksi kaikki viholliset saavat bonuksen adrenaliinimaksimissa olevaa kommandoa vastaan. Adrenaliini on pelin pelaamisessa ja taktiikoiden suunnittelussa tärkeässä roolissa, lisäksi se lisää pelin taktista ulottuvuutta.

Kommandot voivat valita jokaisella vuorolla etenemistavan. Näitä on jokaisella kommandolla kolme erilaista. Etenemistapa määrittelee ampuma-aseita ja lähitaistelua vastaan olevan puolustusarvon sekä kyseisen kommandon liikkumisnopeuden ja käytössä olevan erikoiskyvyn.

Kommandot etenevät ennen kierrosta määritellyssä järjestyksessä. Kommandot voivat liikkumisen lisäksi esimerkiksi ampua, käyttää erikoiskykyjään, avata ovia tai tutkia. Overseer voi halutessaan käyttää joitakin voimiaan estääkseen kommandojen etenemistä.

Kommandojen mennessä huoneeseen katsotaan Overseerin tekemä huonekohtainen pakka läpi. Pakassa on tyypillisesti kortteja 3–5 kappaletta. Korteissa voi olla esimerkiksi hyökkäyksiä, kartan muuttamista tai pelin voittamiseen tarvittavia löytöjä.

Level 7 [Omega Protocol] -peli. Kuva: Tero Oksala
Level 7 [Omega Protocol] -peli käynnissä toisella kierroksella. Kommandot ovat tainneet avata liikaa ovia… Kuva: Tero Oksala.

Pahisten vuoro

Kun kommandot ovat tehneet toimensa, on Overseerin vuoro. Overseer käyttää saamiaan adrenaliinejä vihollisten aktivointiin ja omien voimiensa käyttämiseen. Voimien käytöllä on kuitenkin rajoituksensa ja niitä on syytä käyttää harkiten. Jokainen voima maksaa adrenaliinia, joka vaihtelee kahden ja kymmenen pisteen välillä.

Voimat palautuvat käyttöön palautumisarvoa noudattaen. Palautumisarvo vähentää Overseerin voimaan käytettyä adrenaliinimäärää kierroksittain. Jos Overseer päättää esimerkiksi käyttää Cave In -voimansa ja maksaa siitä 10 adrenaliinia, sen palautumisarvo on 5 pistettä, joten voimalla menee kaksi kierrosta palautua käyttöön.

Overseerin pelattua vuoronsa, siirtyy vuoro taas kommandoille. Tätä jatketaan kunnes kommandot ovat suorittaneet tehtävän tai Overseer onnistuu tuhoamaan kommandot. Jokaisessa tehtävässä on myöskin olemassa kriisipiste. Esimerkiksi ensimmäisessä tehtävässä se on kierroksen numero kahdeksan kohdalla. Kun kierroslaskuri tulee kriisipisteen kohdalle, Overseer saa joitakin skenaariokohtaisia bonuksia ja kommandojen olosta tulee tukalampaa.

Pelissä on myös säännöt kahteen erilaiseen kampanjapeliin, jos peruspelissä mukana tulevat skenaariot haluaa suorittaa järjestyksessä ja niiden haluaa vaikuttavat toisiinsa jollakin tapaa.

Kauhua, taktikointia ja muukalaisia

Ensimmäinen skenaario on harjoittelua varten ja antaa väärän kuvan pelin helppoudesta. Toisesta skenaariosta eteenpäin kauhutunnelma saa tilaa ja peli käy vaikeammaksi. Yhteen pelaaminen on avain voittoon, sen unohtaminen koituu lopulta koko porukan turmioksi. Peliä pelatessa tuli mieleen ensimmäiset pelit Space Hulkia, mutta myös tuoreempia mielikuvia Descentin kakkoslaitoksesta.

Pelissä Overseerin pelaaminen on vähiten palkitsevaa, tavoite on periaatteessa jokaisessa tehtävässä sama: tuhoa tunkeutujat. Fantasy Flight Games huomasi Descentin ensimmäisessä versiossa tämän ja uudisti Overlordin tavoitteet mukailemaan pelaajien tavoitteita. Tällainen lähestymistapa toisi eri tehtäviin enemmän vaihtelua. Toisaalta Level 7 [Omega Protocol] antaa Overseerille mahdollisuuden suunnitella huoneiden sisältöä hieman enemmän kuin Descent.

Komponentit ovat laadukkaita, tosin ihan Descentin kakkoslaitoksen tasolle ei ylletä. Taide on hyvää, joskin siinä on hieman samoja piirteitä kuin aiemmin arvostelemassani Gears of War -lautapelissä. Tosin teematkin ovat jokseenkin lähellä toisiaan.

Level 7 [Omega Protocol]. Kuva: Tero Oksala
Pelin alkuvalmistelut alkavat olla valmiit. Tässä on noin puolet pelilaatikon sisällöstä. Kuva: Tero Oksala.

Vaihtelua ja jännitystä säällisessä ajassa

Tehtävää varten rakennettavan pelilauta on hyvä asia tällaiselle pelille. Sen ehdoton etu tulee uudelleenpeluuarvon lisäämisestä ja pelin mahdollisesta myöhemmästä laajennettavuudesta. Haittana taas on pitkähkö pelin asetusaika, Level 7 [Omega Protocol] ei kuitenkaan ole pisimmästä päästä. Parissakymmenessä minuutissa saadaan alkuvalmistelut tehtyä, kunhan pelaajat tietävät mitä tekevät.

Hyvä asia on monia kilpailijoita lyhyempi peliaika. Gears of War on kolmen tunnin peliajallaan pisimmästä päästä ja Descent 2nd Edition tunnin peliajalla on lyhyimpiä. Level 7 [Omega Protocol] on taas osassa karttoja jopa alle tunnin, toisissa taas enemmän.

Pelin adrenaliiniin pohjautuva mekaniikka on erittäin toimiva ja se antaa pelille uuden ulottuvuuden. Tämä mahdollistaa molemmin puolista taktikointia. Kun adrenaliini on yhdistetty kierroslaskuriin, pakottaa se etenemään jokaisella kierroksella.

Pelissä on monia asioita toteutettu esimerkillisesti ja kokonaisuutena siitä ei ole pahaa sanottavaa. Pelaaminen on helppoa ja sujuvaa, sääntöjä on kohtuullisesti ja poikkeuksia on vähän.

Peli toimii erittäin hyvin kaksinpelinä, mutta miksipä se ei toimisi useammallakin pelaajalla. Pelaajien määrän mukaan valitaan kommandojen määrä, jonka täytyy kuitenkin olla vähintään kolme.

Pelin saatavuus on jopa ulkomailta heikohkoa arvostelun kirjoittamisen hetkellä. Sääli sinänsä, sillä peli on todella hyvä. Jokainen saa itse päättää, onko se yli 80 euron arvoinen.

Level 7 [Omega Protocol]

Suunnittelija:

Julkaisija: Privateer Press (2013)

Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat selkeät. Ensimmäisen pelikerran jälkeen ne on helppo muistaa.

Onnen vaikutus: Onnea osumanoppien heittelyn muodossa, onnen vaikutus ei kuitenkaan merkittävässä osassa.

Vuorovaikutus: Peli vaatii pelaajilta tiukkaa yhteistyötä.

Teema: Taktinen toimintakauhu toimii, pelissä riittää jännitystä ja tunnelmaa.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä.

Kieliriippuvuus: Säännöt ovat englanniksi ja korteissa on paljon englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–6

Pituus: 60–120 minuuttia (riippuu tehtävästä)

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *