Kategoriat
Peliarvostelut

Legacy: The Testament of Duke de Crecy

Portal Gamesin Legacy: The Testament of Duke de Crecy on 1700-luvun Ranskaan sijoittuva aatelissuvun kehittämispeli, jossa suku kasvaa ja laajenee.

Herttua de Crecy oli mies, joka ei onnistunut korottamaan nimeään laajasta keskinkertaisuuden merestä ja unohduksesta. Viimeisissä sanoissaan hän kehottaa sinua, arvon lordi, olemaan toistamatta virheitään ja luomaan mahtava perhedynastia. Jätä siis maailmalle perintö jokaisen vuosisadan myötä voimistuvan suvun muodossa.

Legacy: The Testament of Duke de Crecy on pelimekaniikaltaan työläisten asettelua. Peli sijoittuu 1700-luvun Ranskaan ja pelaajat ovat aristokratian edustajia tavoitteenaan kerätä varallisuutta ja vaikutusvaltaa järjestämällä avioliittoja, saamalla jälkeläisiä, hankkimalla titteleitä ja kartanoita sekä vaikuttamalla yhteiskunnassa. Peli kestää kolme sukupolvea, minkä jälkeen eniten kunniapisteitä kerännyt perhe voittaa.

Legacy: The Testament of Duke de Crecyn kansi

Sukukronikka alkaa perheen päästä ja tukijasta

Pelaajat saavat alkuun tukijakortin, joka antaa oman salaisen tavan lisäpisteisiin pelin lopussa, sekä perheen pää -kortin, joka kertoo alkuresurssit rahan, ystävien, tulojen ja lisätoiminnon muodossa. Perheen pään saa valita patriarkan ja matriarkan välillä, erona miehellä on enemmän tuloja ja naisella varallisuutta.

Ensimmäisen sukupolven aikana on kaksi pelikierrosta, toisen aikana kolme ja kolmannen sukupolven aikana neljä. Kullakin pelikierroksella pelaajilla on kaksi toimintoa sekä mahdollisesti joitakin lisätoimintomahdollisuuksia.

Perheiden omat toiminnot

Pelaajalaudoilla on neljä toimintokohdetta ja saman toiminnon voi halutessaan tehdä kahdesti.

Avioliitto solmitaan tai järjestetään jonkin kädestä pelattavan ystävän ja perheenjäsenen välillä, jotka ovat vastakkaista sukupuolta. Puoliso tuo mukanaan hyötyjä. Naisista saa (yleensä) myötäjäisiä ja he tuovat mukanaan ystäviä. Miehille vastaavasti pitää maksaa myötäjäisiä, mutta he tuovat tuloja rahan ja arvovallan muodossa. Lisäksi puolisolla on ammattityyppi, kansallisuus ja jokin muu erikoiskyky. Avioliiton myötä parille syntyy lapsi. Kuitenkin jos avioliitto järjestettiin lapselle, suvun lisäys ja puolison hyödyt realisoituvat vasta lapsen aikuistuttua.

Toinen vaihtoehto on hankkia lisää jälkikasvua. Tällöin valittu sukupolven pari saa sattumanvaraisesti lapsen, jos sille on tilaa; suvun edustaja voi tässä pelissä lähtökohtaisesti saada vain kolme lasta. Lapsen sukupuolen voi päättää etukäteen, mutta se maksaa kunniapisteen, sillä enemmän tai vähemmän hedelmällisyydestä ymmärtävien tohtorien luona käyminen saattaa perheen hyvään nimeen särön. Lapsi ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys vaan synnytyksessä saattaa tapahtua komplikaatio, jolloin joutuu valitsemaan äidin ja lapsen väliltä. Sukupolvessa perhettä kohden voi tapahtua silti vain yksi komplikaatio.

Ystävät auttavat toisiaan ja pelissä heiltä voi pyytää rahaa. Sen voi tehdä eri tehokkuudella. Jos kysyy maltillisesti, saa kaksi rahaa. Jos vähän hanakammin, saa kolmannenkin rahan, mutta kunnian kustannuksella, sillä avunpyynnöstä tullaan puhumaan selän takana. Jos sekään ei ole tarpeeksi, voi saada neljä rahaa, mutta tällöin menettää kunnian lisäksi ystävän, koska kukaanhan ei halua tulla yhdistetyksi kerjäläiseen.

Enemmän ystäviä voi saada sosiaalisoitumisella. Viikoittainen visiitti ravintolassa ei maksa oleellisesti mitään, mutta tuottaa suhteita yhden ystäväkortin muodossa. Illallisten järjestäminen maksaa rahan, mutta tällöin saa kaksi ystäväkorttia. Vieläkin näyttävämpi itsensä esille tuonti kaupungin tanssiaisessa kullattujen kärryjen sekä saattajien ympäröimänä maksaa kaksi rahaa ja tuo kolme uutta ystävää. Ystäviä on tarjolla enintään viisi pääpelilaudan alla, eikä tarjontaa täydennetä, ennen kuin kaikki on otettu. Jos kuitenkin ystävien saamisen jälkeen tarjolle jää vain yksi ystävä, pitää se ottaa mukaan ilmaiseksi.

Suku
Pelaajan oma pelilauta ja omaa sukua. Kuva: Heikki Laakkonen

Yhteiset vaihtoehdot

Pääpelilaudalla on viisi toimintoa. Toisin kuin pelaajien omilla pelaajalaudoilla kunkin päälaudan toiminnon voi tehdä vain yksi pelaaja. Pelilaudalla voi myös mahdollisesti käyttää ylimääräisiä toimintonappuloita vastaavan väriseen toimintoon.

Keltaisilla toiminnoilla voi hankkia tittelin jollekin lapselle tai parille tai olla osallisena seurapiireissä. Tittelit maksavat rahaa ja ystäviä, mutta tuottavat arvovaltaa. Seurapiiritapahtumat maksavat paljon ja antavat ystäviä, arvovaltaa ja/tai kunniaa.

Vaaleansinisellä toiminnolla eli hedelmällisyystohtorin avulla pariskunta voi saada kaksi lasta kerralla, mutta se maksaa rahaa ja ystävän.
Vihreän toiminnon kartanot ovat kuten tittelit: maksavat rahaa ja ystäviä mutta tuottavat arvovaltaa.

Oranssi liiketoiminta maksaa kunniaa ja ystäviä, mutta vastineeksi saa lisätulon.

Punaisesta tehtävätoiminnosta voi kahden ensimmäisen sukupolven aikana hakea jotain tavoiteltavaksi, esimerkiksi saada sukuun taiteilijoita. Tehtävä valitaan kahden nostetun kortin väliltä ja valittu kortti jää näkyville myös muille pelaajille. Tavoitteen ehtojen täyttyessä tehtävän palkinnon voi lunastaa. Viimeisen sukupolven aikana tehtävätoiminnon avulla voi avata lisäpisteytysvaihtoehtoja tukijakortista.

Yhteinen pelilauta
Pelaajien yhteinen pelilauta. Kuva: Heikki Laakkonen

Tuloja ja kunniaa

Pelikierroksen jälkeen saa rahaa tulojen verran ja palautetaan pelaajille toimintonappulat ja tarjontaan käytetyt lisätoiminnot.

Sukupolven päättyessä perheet saavat kunniaa arvovaltansa ja sukupolven aikana syntyneiden lastensa verran, minkä jälkeen käyttämättömät lisätoiminnot palautetaan tarjolle.

Toisen ja kolmannen sukupolven alussa pelaajat saavat jonkin lisätoiminnon, lapset varttuvat ja tittelit ja seurapiiritapahtumat korvataan kyseisen sukupolven korteilla.

Suuruuteen vai unohdukseen?

Legacy: The Testament of Duke de Crecy on viihdyttävä peli, oman suvun luominen on hauskaa puuhaa. Taustalla on melko yksinkertainen työläistenasettelu-mekaniikka. Peli on europeli, mutta teema tukee peliä mainiosti.

Muutama roso pelissä toki on. Päälaudan toiminnot eivät ole yhtä hyviä. Lisätoiminnot ovat mukavia, mutta jos arvonta antaa oransseja (eli liiketoimintaa), on voittaminen hankalampaa. Ensimmäisen sukupolven aikana onnella on myös isompi merkitys, esimerkiksi komplikaatio haittaa silloin tavallista enemmän.

Legacy: The Testament of Duke de Crecy on tietystä yksinkertaisuudestaan ja muutamista vioistaan huolimatta peli, joka on säilyttänyt paikkansa miellyttävänä suvunrakennuspelinä vuosien saatossa. Voin suositella, jos suvunrakennus kiinnostaa.

Sukua koolla
Kuva: Heikki Laakkonen

Five Families

Five Families on modulaarinen lisäosa, mutta moduulit eivät ole sisällöltään samankokoisia.

Five Families -moduuli on lisäosan pääsisältö tehden pelaajien perheistä uniikkeja, mutta epäsuorasti. Pelaajat saavat yhden viidestä perheestä ja vastaavan pakan ja suosiotokenit. Perhepakasta löytyy kaikkea kivaa: serkkuja, jotka ovat vähän kuin ystäviä, kertakäyttöisiä hyötyjä ja mahdollisesti toimintoparannuksia. Näitä kykyjä voivat muut perheet kuitenkin päästä valitsemaan ensin.

Legacy: Five Familiesin kansi

Pelikierroksen ja tulojen saannin jälkeen aloittavasta pelaajasta lähtien pelaajat nostavat pakasta kolme korttia ja valitsevat niistä yhden. Tätä korttia tarjotaan kuitenkin jollekulle toiselle pelaajalle, jolla on mahdollisuus hyväksyä tai hylätä tarjous. Jos sen hyväksyy, täytyy maksaa kortin ilmoittama määrä, eli 1–3, oman perheen suosiotokeneita. Jos tarjous hylätään, se tehdään jollekulle muista pelaajista. Vain jos kaikki muut perheet hylkäävät kortin, saa sen pitää itse.

Hyväksytyistä tarjouksista saatavia muiden perheiden suosiotokeneita voi käyttää oman tavallisen pelivuoron aikana suosiolaudalla. Suosiolaudalla on kuusi paikkaa jaettuna yhden, kahden ja kolmen suosion paikkoihin. Esimerkiksi yhdellä tokenilla voii pyytää rahan tai ystävän suosiotokenin antaneelta perheeltä; kolmella suosiolla voikin saada kokonaisen lisätoiminnon. Peruspelin päälaudan tapaan vain yksi pelaaja voi tehdä kunkin suosiotoiminnon.

Syntymätapahtumat korvaavat peruspelin komplikaatiot. Tapahtumissa on sekä positiivisia että negatiivisia tapahtumia, yleensä jonkinlaisen valinnan muodossa, mutta niitä ei tule ensimmäisen sukupolven aikana. Komplikaatioista poiketen lapsipakasta näkee, jos seuraava korttia on tapahtuma, minkä voi ottaa huomioon toimintoaan pohtiessaan. Syntymätapahtumat ovat mielenkiintoinen lisä ja parannus, ja otan ne jokaiseen peliin mukaan.

Kolmas moduuli on lisää tukijoita. Ei siis mitään ihmeellistä ja ne ovat helposti lisättävissä peliin. Peruspelin painoksesta riippuen korttien tausta voi kuitenkin olla erivärinen. Ohjekirjassakin tämä mainitaan, mutta pelaamisen kannalta sillä ei ole juurikaan vaikutusta, toisen tukijakortin laatu ei ole kovinkaan oleellinen tieto.

Neljäs moduuli on soolovariantti, joka tekee yksinpelaamisesta peruspeliä mielenkiintoisempaa.

Lisäosa ei ole mitenkään välttämätön. Käytännössä valinta on, pelatako viidellä perheellä vai ei. Se lisää jonkin verran peliaikaa, mutta toisaalta tarjoaa lisää valintoja. Kelpaa minulle.

Five Families -lisäosan sisältöä
Five Families -lisäosan sisältöä. Kuva: Heikki Laakkonen

Faktat Legacy: The Testament of Duke de Crecystä

Suunnittelija:

Julkaisija: Portal Games (2013)

Mutkikkuus: Peli on melko yksinkertaista työläistenasettelua eikä toimintoja pelikierrosta kohden ole hirveästi.

Onnen vaikutus: Suurinta alussa ensimmäisen sukupolven aikana, mutta kokonaisuutena pienehkö.

Vuorovaikutus: Europeleistä tuttua epäsuoraa vuorovaikutusta toimintopaikan tai kortin viemisen muodossa. Muutamissa kertaluontoisissa tapauksissa myös suorempaa toisen rahan tai ystäväkortin vientiä.

Teema: Teema istuu peliin mainiosti ja tukee pelimekaniikkaa.

Uudelleenpelattavuus: Kohtalainen. Kun peliä ei pelaa liian usein, on sen pariin ollut mukava palata.

Kieliriippuvuus: Korteissa on jonkin verran oleellista tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–4

Pituus: 60–120 min

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *