Kategoriat
Peliarvostelut

Lands of Galzyr: Dreams & Mysteries

Avoimen maailman hiekkalaatikkopeli Lands of Galzyrin ensimmäinen lisäosa tuo tarinallista syvyyttä ja uudenlaisia pelielementtejä jo valmiiksi runsaaseen maailmaan.

EnnakkojuttuDreams & Mysteries oli elokuussa 2024 keräämässä rahoitusta Gamefoundissa loppuvuodesta 2025 tapahtuvaa julkaisua varten. Tämä on ennakkoversion pohjalta tehty arvio. Arvioitu versio pelistä ei välttämättä vastaan täydellisesti lopullista julkaistua peliä.

Tätä kirjoittaessani Lands of Galzyrin ensimmäisen lisäosan Dreams & Mysteries joukkorahoituskampanja on loppusuoralla. Kampanjan tavoitesumma saavutettiin vain 18 minuutissa, ja nyt se on ylitetty jo kymmenkertaisesti. Lands of Galzyrin pelaajat ovat ainakin ottamassa Dreams & Mysteriesin innolla vastaan.

Sami Laakso tekee joukkorahoituskampanjoitaan ihailtavan omistautuneella tavalla. Kirjoittaessani seuraan suorassa striimissä uuden hahmon luontia, jossa Sami seuraajien avustuksella piirtää dumplineita syövää pikkupandaa. Lähetyksen seuraajat saavat ehdotella, mihin suuntaan hahmoa ja sen kuvitusta veisi. Myös hahmon nimi mietitään yhdessä.

Arvioni perustuu prototyyppi-vaiheessa olevaan versioon Dreams & Mysteriesistä. Prototyyppiä pelatessa ei ole lainkaan selvää, mitä kaikkea lisäosa vielä peliin tuokaan. Sitä pelatessa paljastuu jo jonkin verran lisäosan tarjoamasta sisällöstä, mutta paljon jää vielä odotuttamaan valmistumistaan. Sinänsä lisäosan ennakkoversio onkin hienosti rakennettu: pelatessa saa lisäosan annista jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä kaikkea onkaan luvassa, mutta sen todellinen syvyys jätetään paljastamatta.

Jouduin arviota varten tarkistamaan pelin suunnittelija Sami Laaksolta, millaisia asioita pelistä on tarkalleen ottaen sopivaa valottaa. Tässä arviossa pelin sisältöä koskevat paljastukset ovat siis sellaisia, joita suunnittelijakin voisi siitä kertoa, pilaamatta yllätyksellisyyttä.

Moninpeli jättää toivomisen varaa

Lands of Galzyrin peruspelissä riittää tutkittavaa kymmeniksi pelikerroiksi. Onko lisäosa tarpeellinen jo valmiiksi rikkaaseen pelimaailmaan? Jo peruspelin joukkorahoituskampanjan aikaan oli kuitenkin selvää, että peliin on tulossa kaksi lisäosaa. Jos lisäosat toisivat vain lisää tarinoita ja lisää vastaavanlaista tutkittavaa tavalla, joka on tullut tutuksi peruspeliä pelanneille, ei lisäosille olisikaan kovin suuria perusteita. Ainakin Dreams & Mysteries näyttää tuovan peliin aivan uudenlaisia toteutustapoja ja mekaniikkoja, joten jos olet pelannut vain peruspeliä, et todellakaan ole nähnyt vielä läheskään kaikkea tämän pelin äärellä.

Dreams & Mysteries esittelee Galzyrin uuden seikkailijahahmoparin, Nokon ja Umin, jotka ovat yhdessä yksi uusi pelaajahahmo valittavaksi. Näin peli tulee mahdolliseksi jopa viidelle samanaikaiselle pelaajalle. En oikein näe viidennen pelaajan lisäämiselle perusteita. Mielestäni Lands of Galzyr ei ole moninpelinä toiminut tähänkään asti kovin mielekkäästi. Pelaan sitä mieluimmin soolopelinä, mutta enintään kahdella pelaajalla. Toisten pelaajien vuoroja ei loputtomasti jaksa seurata, ja kun yksi pelivuoro on aina monivaiheinen, sisältäen pitkiä kerronnallisia osia, on yksinpeli tuntunut mielekkäimmältä. Näin myöskään pelikerrat eivät veny kovin pitkiksi.

Tehtäviä voi kyllä ratkaista yhteistyönäkin toisten pelaajien kanssa, jos oma pelaajahahmo on samassa paikassa toisen kanssa. En kuitenkaan ole nähnyt sen juurikaan parantavan moninpelikokemusta. Yhteistyöpelimuotoon tulee Dreams & Mysteriesin myötä kyllä pienoinen sääntömuutos, jonka mukaan kaikki pelaajat voivat liikkua ensin, jonka jälkeen vasta kukin suorittaa tehtävänsä. Tämä muutosvaihtoehto antaa pelaajille enemmän mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä toisten pelaajien kanssa. Kilpailullisessa pelimuodossa on vieläkin vähemmän mieltä, kun jokainen tutkii Galzyrin maassa omia juttujaan. Tässä pelissä kun ei varsinaisesti pisteistä pelata. Jää nähtäväksi, toisiko toinen lisäosa moninpeliin vieläkin merkittävämpiä uusia mahdollisuuksia.

Ehkä toivoisin yhteistyöpeliin joitakin sellaisia tehtäviä, joissa tarina selkeästi etenee eri tavoin, kun tehtävän on suorittanut yhdessä. Yhteistyötä rajoittaa sekin, että aina pitää olla samassa sijainnissa toisen pelaajahahmon kanssa, kun aikoo suorittaa tehtävän yhdessä. Koskaan kun ei tiedä, millainen tehtävä lopulta on, ei ole tullut toisen pelaajan kanssa etukäteen sovittua, että “Tähän tehtävään tarvisin kaverin. Voisitko tulla jeesaamaan?” Quest-korteissa voisi tällöin olla merkintä, jos sen suorittamista suositellaan kaverin kanssa, tai yhteistyö on jopa suorittamisen edellytyksenä. Mukava lisä olisi nähdä sellaisiakin tehtäviä, joissa yksi saa tehtäväkseen lähteä suorittamaan yhtä tehtävän osaa toisaalle ja toisen tulee suorittaa joku muu tehtävän osa toisaalla.

Yllätyksellisiä toteutusratkaisuja

Noko & Umi on joka tapauksessa kiva lisä peliin. Kun jokaisella pelaajahahmolla on täysin oma historiansa ja tutkimista ihan omankin elämänsä ja persoonansa kannalta, on kiva saada lisää persoonallista tutkittavaa Lands of Galzyriin. Myöhemmin toinen lisäosa tuo sitten mukaan Yamej-nimisen sapelihammaskissan, jota varten tulee jo tässä lisäosassa kortteja ja tutkittavaa. Näin onkin varmistettu Dreams & Mysteriesin hankkivien tahtotila myös toisen lisäosan hankkimiseen.

Dreams & Mysteries tuo peliin aikaisempaa pidempiä ja syvällisempiä tarinaketjuja. Pelaajahahmoja viedään heidän omiin unimaisemiinsa, mutta myös Galzyrin maailmassa tapahtuu isoja asioita. Yhtenä isona kokonaisuutena on massahysteria, joka leviää leviämistään ympäri Galzyria. Sen myötä ilmoitustaululle alkaakin ilmestymään entistä enemmän täytettä. Aiemmin ilmoitustaululla on nähty pääsääntöisesti kolmea Quest-kortti-ilmoitusta, mutta massahysterian seurauksena korttien määrä herkästi kasvaa.

Lisäosan myötä tietenkin myös digitaaliseen tarinakirjaan ilmestyy uutta sisältöä, ja uusissa tarinoissa onkin luvassa jos jonkinlaista teknisesti hauskasti toteutettua juttua. Jos pelaajahahmo vaikkapa tulee tuijottaneeksi auringonpimennystä, hänen silmissään sumenee, jolloin seuraavaksi valittavat vaihtoehdot ruudulla näyttävät sumeilta. Tämänkaltaisia yllättäviä ja riemastuttavia elementtejä on Samin puheiden perusteella luvassa jos jonkinlaista, ja osa siitä on kaiketi vielä kehitteillä.

Minulle on kuitenkin näytetty jo riittävästi, jotta olen myyty hankkimaan Dreams & Mysteriesin. Se tuo Galzyrin maailmaan niin paljon uudenlaisia sävyjä ja aivan uusia yllätyksellisiä toteutustapoja, joita haluan lähteä ajan kanssa tutkimaan.

Faktat Lands of Galzyr: Dreams & Mysteriesistä

Suunnittelija: 

Julkaisija: Snowdale Design (2025)

Mutkikkuus: Lisäosa ei tuo pelin pelattavuuteen lisää mutkikkuutta. Suoraviivaista tarinoissa seikkailua tämä on edelleen.

Onnen vaikutus: Omat haasteensa pelaaja voi valita kykyjensä mukaan, mutta kyllä monessa kohtaa tuurilla on osansa.

Vuorovaikutus: Pelaajien välillä ei ole paljoa vuorovaikutusta. Yhdessä toisen pelaajan kanssa haasteita voi tehdä, mutta peliporukoissani emme nähneet sille kovin suurta arvoa.

Teema: Teema on vahva ja mielenkiintoinen. Pelimekaniikat tukevat hyvin teemaa.

Uudelleenpelattavuus: Lisäosan myötä Galzyrin maailmassa riittää taas aivan uudenlaisia tapahtumaketjuja, joissa eteneminen vaatii paljon pelikertoja.

Kieliriippuvuus: Peliin tarvitaan vahva englanninkielen taitaja, jotta sitä on mielekästä pelata. Yksi osaaja voi toki suomentaa muille tarinat, mutta se voi olla työlästä. Tekstiä jokaisessa pelissä on sen verran paljon.

Pelaajamäärä: 1–5. Parhaiten Lands of Galzyr toimii soolopelinä. Muiden pelaajien tarinoita ei aina tule kovin intensiivisesti seurattua, eikä yhteistyön arvo muiden pelaajien kanssa ole niin merkittävä, että se kannustaisi pelaamaan kuin korkeintaan kaksinpelinä.

Pituus: 60–150 minuuttia. Yksinpelinä kesto jää reilusti alle tuntiin, jolloin pelin jäädessä pöydälle, sen ääreen on helppo istahtaa hetkeksi taas yhtä peliä varten.

Yksi vastaus aiheeseen “Lands of Galzyr: Dreams & Mysteries”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *