Kategoriat
Peliarvostelut

Kultainen kompassi

Philip Pullmanin suosittu Universumien tomu -trilogia on viime vuosien menestyksekkäimpiä fantasiakirjoja. Yhtä lailla nuoriin ja aikuisiin vetoava ihmeellinen ja filosofinen tarina on maaginen ja kiehtova. Trilogia sai alkunsa jo 1995, mutta nyt se on entistäkin ajankohtaisempi, kiitos jouluna 2007 alkaneen elokuvatrilogian. Ei siis yllätä, että kirja kääntyi myös lautapeliksi. Tämä lautapeli perustuu nimenomaan kirjalisenssiin, ei elokuvaan.

Trilogian ensimmäinen osa, Kultainen kompassi, kertoo nuoren Lyran matkasta Oxfordin yliopistosta kaukaiseen pohjoiseen. Matkalla Lyra kohtaa monenlaisia haasteita, mutta myös uusia ystäviä. Apunaan Lyralla on muotoa muuttava Pantalaimon-daimoni, eläinhahmoinen olento, joka on tavallaan Lyran sielu.

Pelin idea

Kultainen kompassi on kilpajuoksua. Pelaajat matkustavat laudan halki, tavoitteenaan ehtiä ensimmäisenä Oxfordista pohjoiseen ja toiseen maailmaan. Matkan varrella pelaajat keräävät kokemusta eri aiheista: pohjoinen, jääkarhut, noidat ja mystinen Tomu tulevat pelaajille tutuiksi.

Vuoron alussa pelaajat saavat lisää liikkumiseen käytettäviä Lyra-kortteja. Hännillä olevat pelaajat saavat enemmän kortteja, mikä tasoittaa peliä ja lisää haasteita, sillä aina ei kannata olla johdossa. Pelilaudan ruuduilla on erilaisia vaikutuksia, tärkeimpiä ovat ruudut, jotka lisäävät pelaajien kokemusta jollain osa-alueella.

Pelaajat kohtaavat kirjasta tuttuja tapahtumia, joiden suorittaminen vaatii tietyn määrän kokemusta. Palkkioksi pelaajat saavat hyödyllisiä kortteja, joiden oikea-aikainen käyttäminen edistää etenemistä huomattavasti. Myös pelin aikana kertyvillä Pantalaimon-korteilla pystyy auttamaan menestystään.

Kultainen kompassi

Kiivasta kilpajuoksua

Kultainen kompassi on vauhdikas peli, jossa nopeus ja tehokkuus on valttia. Koska peli auttaa perässä tulevia pelaajia monin eri tavoin, nokkela pelaaja roikkuu toisinaan taaempana keräämässä voimia. Tärkeintä on kerätä riittävästi kokemusta ja pysyä niin lähellä johdossa olevaa pelaajaa, että pystyy pääsemään maaliin samalla kierroksella kuin tämä.

Kultainen kompassi ei ole vaikea peli, joten se sopii mainiosti koko perheen peliksi. Peliharrastajalle siitä ei juuri iloa olekaan. Erilaiset tasoitusmekanismit huolehtivat siitä, että voittaja ei ole tiedossa ennen kuin peli on ohi.? Täten pelin jännitys säilyy hyvin loppuun asti.

Korttienkäyttösäännön vuoksi peli on parhaimmillaan, kun pelaajia on neljä, tosin silloin peli voi venyä sisältönsä kepeyteen nähden vähän turhankin pitkäksi.

Pieni huomautus ohjeista

Mainittakoon vielä pieni käännöskömmähdys: ohjekirjassa Fens on suomennettu Suoalueiksi, vaan kääntäessänipä en tiennyt, että pelilautaa ei käännetäkään. Suoalueet tarkoittavat siis Fensiä. Onneksi asia tulee ilmi ohjekirjan esimerkistä.

Suunnittelija:
Julkaisija: Kosmos, Marektoy
Ilmestymisvuosi: 2007
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 60 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

2 vastausta aiheeseen “Kultainen kompassi”

Hi,

I got this finnish language game and i know finnish i am 10 years old, but i still don’t know how to play it. This didn’t help me. Please send me real instructions on my mail and explain me how to play with my brother.
Thank you
Mario

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *