Kategoriat
Peliarvostelut

Kirjainkiista

Kirjainkiistassa kaksi tiimiä kilpailee siitä, kuka keksii näppärimpiä sanoja ja voittaa kirjaimet itselleen. Luvassa on tiukkaa köydenvetoa kirjainten herruudesta!

Kirjainkiista on suomenkielinen versio vanhasta Word on the Street -pelistä. Itse tutustuin alkuperäiseen peliin jo vuosia sitten, ja jo silloin ihmettelin miksi sitä ei ole käännetty suomeksi. Peli kun vaatii sopivasti sanallista näppäryyttä, se on säännöiltään helppo ja pelaajamäärältään joustava, joten se voisi sopia muillekin kuin Scrabble-fanaatikoille.

En siis yhtään ihmettele, että peli ylsi vuonna 2021 Vuoden perhepeli -kilpailussa finaaliin saakka, mikä on sanapelille kelpo suoritus. Jos unohdettava nimi ja tylsä graafinen ilme sivuutetaan, on taustalla oikein mainio sanapeli, joka toimii perhepelinä ainakin vanhempien lasten kanssa.

Kirjainkiistan kansi

Kirjaimet riviin

Kaikki aakkoset (paitsi tietyt vierasperäiset kirjaimet) laitetaan jonoon laudan keskelle ja tiimit istuvat vastakkain jonon molemmin puolin. Vuorotellen nostetaan aihekortti ja käännetään tiimalasi. Tiimillä on nyt 20 sekuntia aikaa keksiä sopiva sana ja liikuttaa sanaa vastaavia kirjaimia laudalla omaa tiimiä kohti.

Demonstroidaan esimerkillä: jos aihe on “linnut” ja tiimi keksii sanan “kakadu”, tiimiläiset siirtävät k- ja a-kirjaimia kaksi pykälää kohti omaa laudanreunaa ja d- ja u-kirjaimia yhden pykälän. Mitä pidempi sana on, sitä enemmän kirjaimia saa liikuttaa.

Jos kirjain siirtyy kokonaan pois laudalta, tiimi kerää sen itselleen. Tiimi voittaa, kun se on kerännyt kaikkiaan kahdeksan kirjainta.

Pelilauta, josta suurin osa kirjaimista on jo voitettu.
Peli alkaa lähestyä loppua, mutta samalla kirjaimet hupenevat kovaa vauhtia. Kuva: Sampsa Ritvanen

Kinkkinen köydenveto

Kirjainkiista on siis klassista köydenvetoa, jossa kirjaimet siirtyvät pelin edetessä puolin ja toisin. Tämä tekee aiheiden keksimisestä myös sopivan tuoretta. Ei riitä, että keksii kategoriaan sopivan sanan vaan samalla on mietittävä, mitkä kirjaimet voisi voittaa ja mitkä pelastaa lähemmäksi omaa puolta.

Mitä pidemmälle peli etenee, sitä herkullisemmaksi se muuttuu. Kun kaikista ilmeisimmät kirjaimet on napattu, pitää keksiä yhä kummallisempia sanoja. Eikä sanan pituudella ole enää samanlaista merkitystä, koska yleensä suurin osa sanan kirjaimista on jo hävinnyt laudalta.

Toki mitä omituisempia sanoja keksitään, sitä enemmän sääntörajoja koetellaan. Eriskummallisissa sanoissa  kun vastapuolen pitää päättää, onko sana sopiva vai ei, mikä on aina vähän vaivaannuttavaa.

Pelin korttiteline ja kaksi mallikorttia
Aihekorteissa on kaksi puolta – violettivihreät ovat vaikeampia aiheita, keltaoranssit helpompia. Kuva: Sampsa Ritvanen

Aikapaineen alla

20 sekunnin aikaraja mutkistaa peliä huomattavasti – se on lyhyt aika keksiä sana ja siirrellä oikeita kirjaimia. Tämä on sekä hyvä että huono asia. Hyvä siinä mielessä, että peli pysyy näin sopivan letkeänä perheitä ajatellen – aikapaine tuo mukanaan enemmän seurapelimäisyyttä ja hektistä sekoilua.

Huonoa taas on se, ettei sanoilla ehdi suuremmin briljeeraamaan. Vaikka pelaaja keksisi pitkän ja monipuolisen sanan, voi kirjainten liikuttaminen jäädä puolitiehen. Sanasepoille ja -sirkoille suosittelenkin edelleen Scrabblea tai Alfapetia.

Vaan eipä peliä ole tarkoitus ottaa kovin vakavamielisesti, kun kohderyhmänä ovat enemmänkin hauskaa sanapeliä etsivät aikuiset ja perheet.

Pelin aakkoslaatat
Pelin aakkoset (C, Q, W, X, Z ja Å eivät ole mukana). Kuva: Sampsa Ritvanen

Haasteet pienten kanssa

Suurimmat ongelmat nousevat esiin lasten kanssa pelatessa. Pelissä ikäsuositus on 8+, mutta olen tämän suhteen vähän epäileväinen. Eri-ikäisten seurassa nuorimmat pelaajat saattavat jäädä vanhempien lasten ja aikuisten jyrättäväksi.

Lähikuva pelilaudasta, jossa kirjaimia on siirrelty pois keskilinjalta.
P-kirjain on jo napattu, mutta voittoon tarvitaan vielä seitsemän muuta kirjainta. Kuva: Sampsa Ritvanen

On totta, että tiimeinä pelatessa sanoja vähemmän keksivä voi toisilla kierroksilla vain peesata mukana ja loistaa taas toisilla. Silti suosittelisin peliä ennemmin 10-vuotiaista ylöspäin, mikäli lapsella ei ole erityisen vahva sanavarasto.

Tiimien taito- ja ikäeroja voidaan kuitenkin tasoittaa parilla keinolla. Aihekortit on värikoodattu niin, että kortit sisältävät sekä helpommat että vaikeammat aiheet. Erot syntyvät siitä, että vaikeat aiheet vaativat spesifimpää tietoa tai abstraktimpaa ajattelua, mikä ei välttämättä lapsilta luonnistu.

Ohjeissa myös muun muassa neuvotaan, että aikaa voi lisätä nuorempien pelaajien pelatessa 30 sekuntiin, mikä on erittäin suositeltavaa. Välillä olen itse pelannut perheen kesken niin, että jätimme tiimalasin kokonaan pois. Tällöin peli menettää ison osan sähäkkyydestään, mutta samalla lapsilla on parempi mahdollisuus loistaa.

Toimiva sanapeli

Viimeinen kritiikki koskee jo alussa mainittua ulkoista habitusta. Kauneus on aina katsojan silmässä, mutta minusta peli on huonolla tavalla retroa ja nimeltäänkin se hukkuu tusinasanapelien joukkoon. Värikkäämpi ulkoasu ja nimi olisivat pelille eduksi.

Tämän ei kuitenkaan kannata antaa häiritä, mikäli seurapelimäiset sanapelit kiinnostavat. Siinä kontekstissa Kirjainkiista toimii ja tiimipeliaspekti hektisine hetkineen viihdyttää mukavasti.

Faktat Kirjainkiistasta:

Suunnittelija:

Julkaisija: Out of the Box (2009), Amo (2021)

Mutkikkuus: Peli on säännöiltään todella helppo ja sitä voi pelata melkein kenen kanssa vaan. Toki erot aikuisten ja lasten välillä voivat olla suuret, erityisesti jos aikuiset pelaavat tosissaan.

Onnen vaikutus: Aiheet vaihtelevat suuresti, muuten laaja sanavarasto ja yleistietämys on onnea tärkeämpää.

Vuorovaikutus: Kunhan uskaltaa heittää ideoita ja toimia aikapaineen alla, vuorovaikutusta on runsaasti tiedossa.

Teema: Peli on selkeä ja hyvin luettava, mutta ulkoasu ei hirveästi houkuttele pelaamaan.

Uudelleenpelattavuus: Aiheita on 400, joten ihan heti samoja aiheita ei tarvitse katsella.

Kieliriippuvuus: Suomennettu versio on melkein pakollinen, muissa versioissa aihekorttien lisäksi aakkosten jakauma on hullunkurinen.

Pelaajamäärä: 2–10, mutta peli toimii parhaiten pelaajamäärän yläpäässä.

Pituus: 20–30 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

2 vastausta aiheeseen “Kirjainkiista”

Saako laudalta poistettuja kirjaimia kuitenkin vielä käyttää sanoissa?

Aquarian: Saa toki, ne kirjaimet eivät vain ole enää kaapattavissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *