Suunnittelijalegenda Reiner Knizian Auf Heller und Pfennig ilmesty alunperin vuonna 1994 Hans im Glückin julkaisemana. Fantasy Flight Games julkaisi englanninkielisen laitoksen Kingdoms vuonna 2002 ja uuden laitoksen vuonna 2011 – kohta 20 vuotta vanha peli on siis yhä voimissaan.
Pelaajat yrittävät pelissä pystyttävät linnoja vaarallisessa fantasiamaailmassa, jota asuttavat lohikäärmet, peikot ja monet muut fantasiasta tutut möröt.
Pelin kulku
Pelin tarkoituksena on kerätä kultaa. Kultaa kerätään pelin kolmen kierroksen aikana. Kolmannen kierroksen jälkeen pelin voittaa pelaaja, jolla on eniten kultaa. Kuulostaa helpolta.
Pelilauta on kooltaan 5 × 6 ruutua. Pelaajat ottavat alussa yhden sattumanvaraisen pelilaatan ja laittavat sen eteensä kuvapuoli alaspäin. Tämän palan voi asettaa omalla vuorollaan pelilaudalle.
Pelaajat asettelevat laudalle vuorotellen joko maasto- tai linnalaattoja. Maastopalat otetaan sattumanvaraisesti erillisestä kasasta. Jos pelaaja ei halua nostaa maastolaattaa, hän voi pelata linnan pelilaudalle. Kun palat loppuvat, on aika laskea kulta ja siirtyä seuraavalle kierrokselle. Kuulostaa vieläkin helpolta.
Matematiikkaa
Tästä alkaa se haastava osuus. Jokainen linna, joka asetetaan pelilaudalle antaa pisteet siltä pysty- ja vaakalinjalta, jolla se on. Pistelaskussa lasketaan yhteen maastopalojen antamat luvut, jotka voivat olla positiivisia tai negatiivisia. Maastopalojen arvot vaihtelevat -6 ja +6 välillä. Nämä pisteet kerrotaan linnapalassa olevalla kertoimella, joka on 1, 2, 3 tai 4. Linnat, joiden kerroin on kaksi tai enemmän, ovat kertakäyttöisiä.
Pisteidenlasku käy päässälaskuharjoituksesta. Jos esimerkiksi rivillä on +5 maastolaatta, -2 maastolaatta, punaisen linnalaatta 2, sinisen linnalaatta 3 ja kultakaivos, tulisivat punaiselle pisteitä ((5-2) × 2) × 2)= 12. Sininen taas saisi 18 pistettä.
Lisähaasteena pelissä on lohikäärmeitä, jotka tekevät samalla rivillä olevista positiivisista laatoista arvottomia. Vuoret taas katkaisevat rivin kahteen eri osaan ja kaivokset tuplaavat kaikkien rivillä olevien palojen arvon.
Ristiriitaiset ajatukset
Peli ei siis ole armeijoiden siirtelyä, luolastoissa seikkailua tai tuntemattomien maailmoiden tutkimista, vaan puhdasta matematiikkaa. Yhteen-, vähennys- ja kertolaskua siis, josta jokainen ala-asteen käynyt selviää varmasti.
Pelissä teema tuntuu hieman päälleliimatulta eikä peli ei edes vaatisi minkäänlaista teemaa. Toki peliä on mukavampi pelata ja asioille voi antaa jonkinlaiset konkreettiset nimet teeman kautta. Peli onkin pohjimmiltaan abstrakti.
Vuorovaikutus on vahvaa, sillä peliä pelataan samalla pienellä pelilaudalla. Ihan puhdasta numeronmurskausta peli ei kuitenkaan ole, vaikka laskeminen on yksi pelin pääasioista. Linnalaattojen asettamisessa täytyy olla tarkkana, sillä liian aikaisin pelattu laatta antaa muille pelaajille mahdollisuuden pelata huonoja laattoja linnan riveille, mutta liian myöhään pelattu laatta antaa mahdollisuuden muille viedä pisteet. Jos taas pelaa hyvällä kertoimella varustetut linnat liian aikaisin, ne menettää koko loppupelin ajaksi.
Peli on saanut vuonna 2002 Origins-palkinnon parhaana abstraktina lautapelinä. Pelistä on myös ilmestynyt vuonna 2007 Beowulf-elokuvaan perustuva Beowulf: elokuvaan perustuva lautapeli -laitos, joka lisää temaattista kuorrutusta, uusia ominaisuuksia ja satunnaisuutta.
Faktat Kingdomsista
Suunnittelija: Reiner Knizia
Julkaisija: Fantasy Flight Games (2011, 2002), Hans im Glück (1994)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset, pelin opettaa viidessä minuutissa.
Onnen vaikutus: Laattojen nostaminen on pelin olennaisin tuurielementti.
Vuorovaikutus: Vuorovaikutusta on useammalla pelaajalla enemmän, kun pelilauta käy ahtaammaksi. Linnapalojen pelaamisella voi tehdä toisen suunnitelmat tyhjiksi.
Teema: Peli on abstrakti, mutta kuorrutettu fantasiateemalla.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä.
Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.
Pelaajamäärä: 2–4
Pituus: 45 minuuttia.