Kerala on kevään 2016 Nürnbergin pelimessujen satoa. Pelin on suunnitellut pääasiassa lastenpelejä tehnyt Kirsten Hiese ja julkaisijana toimii Kosmos. Spielbox-lehden numerosta 3/2016 löytyy sekä pelin arvostelu, että myöskin artikkeli kyseisen pelin suunnittelusta ja suunnittelijasta. Kannattaa lukaista mikäli siihen tulee mahdollisuus.
Peli on pakattu perinteiseen Kosmoksen neliönmuotoiseen laatikkoon, jonka ulkoasu on hyvinkin minimalistinen kahden suuren elefantin täyttäessä muuten punataustaisen kannen. Sama minimalistisuus ja selkeys jatkuu laatikon sisältä löytyviin komponentteihin asti, sillä tarjolla on isojen puisten elefanttien (kaksi kullekin pelaajalle) ohella kangaspussillinen paksuja laattoja viidessä värissä sekä pieni pisteenlaskuvihko.
Vaikka komponentit ovat suuria jää tyhjää tilaa laatikkoon runsaasti eli kompaktimman laatikon käyttö olisi ollut mahdollista. Ymmärrän toki julkaisijan halun käyttää vakiokokoista pelilaatikkoa, mutta yhtään enempää pelejä omistavat arvostaisivat tässä kohtaa oikeampaa laatikkokokoa.
Ota laatta… aseta laatta… liikuta elefanttia… Toista
Pelin alkuvalmistelut on suoritettu nopeasti: jokainen pelaaja ottaa kaksi puista elefanttia sekä vastaavan värisen aloituslaatan, jolle elefantit asetetaan. Mikäli pelaajia on vähemmän kuin viisi, poistetaan kangaspussista tietty määrä laattoja, mutta muilta osin ollaankin valmiita itse peliin.
Keralassa kukin pelaaja tekee omaa pelilautaansa. Kierroksen aloittaja nostaa kangaspussista pelaajien määrän verran laattoja ja myötäpäivään kukin pelaaja ottaa laatoista yhden. Viimeisenä vuorossa olevalle ei siten jää valinnanvaraa.
Näin saadut laatat kukin asettaa omalle pelilaudalleen elefantin viereen, jonka jälkeen elefantti siirtyy tälle uudelle laatalle. Laattojen asettelussa vanhojen laattojen päällerakentaminen on sallittua ja joskus kannattavaakin.
Kun kaikki ovat laattansa näin pelanneet, siirtyy kangassäkki myötäpäivään seuraavalle pelaajalle, joka nostaa taas pussista pelaajien määrän laattoja, joista kukin valitsee taas yhden, jonka pelaa laudalle yhden elefantin viereen, jolle elefantti taas liikkuu ja niin edelleen. Näin jatketaan kunnes kangaspussi on tyhjä.
Kaksi kertaa pelin aikana pelaaja voi jättää laatanottamisen väliin, mikä merkitään kaatamalla toinen pelaajan elefanteista. Passaamisen hinta on yksi piste pelin lopussa.
Laattojenasettelun haaste
Pelissä on laattoja viidessä värissä. Tavoitteena laattojenasettelussa on tehdä mahdollisimman suuria alueita yhtä väriä, sillä pelin päättyessä pelaaja saa pisteitä ainoastaan yhdestä alueesta väriä kohden, poislukien pelaajan oma väri, jossa alueita sallitaan kaksi. Kaikki muut mahdolliset laatat päätyvät pelaajan miinuspinoon, joka luonnollisesti yritetään pitää mahdollisimman pienenä.
Samanväristen isojen alueiden rakentaminen ei ole kovinkaan helppoa, sillä laattoja saa asettaa ainoastaan jommankumman elefantin viereen, jotka sitten joka laatan asettamisen jälkeen vielä liikkuvat tälle uudelle laatalle. Viiden värin yhtäaikainen hallinta on tehty käytännössä mahdottomaksi – ainakin täydellisen rakentamisen osalta.
Jotta soppa olisi vielä astetta mielenkiintoisempi, niin tarjolla olevat laatat eivät suinkaan ole kaikki samanarvoisia vaan laattojen mahdollinen arvo vaihtelee väliltä 0–5. Suurimmassa osassa laatoista on kuvattuna 1–3 elefanttia, jolloin niiden arvo on yhtä kuin laatassa olevien elefanttien lukumäärä. Lisäksi on laattoja, joiden lähtöarvo on 0, mutta jotka ovat 5 pisteen arvoisia, jos niiden vieressä erikseen merkityllä sivulla on tiettyä väriä oleva laatta.
Mukana on myös muutamia erikoislaattoja, jotka mahdollistavat aiemmin asetetun laatan siirtämisen uuteen paikkaan tai vaikkapa elefantin siirtämisen ihan mihin tahansa omalla pelilaudalla. Erikoislaatoilla kikkailun kanssa on tosin hyvä muistaa se, että samalla mahdollinen pistesaalis ei kartu vaikka ne muuten helpotusta toisivatkin.
Valmista tulee miltei vartissa
Elefanttifestivaali päättyy, kun kangaspussista loppuvat laatat. Tässä kohtaa pelikello näyttää noin 20 minuuttia, nopeamminkin on mahdollista. Seuraa enää pisteenlasku, jota varten mukana tuleva pieni mutta kätevä ja selkeä pisteenlaskuvihko on hyvä kaivaa esiin.
Aivan alkuun kukin pelaaja poistaa rakennelmastaan kaikki sellaiset laatat, jotka eivät kuulu kyseisen värin isoimpaan alueeseen (omassa värissä sallitaan kaksi aluetta). Tämä laattapino tuo -2 pistettä jokaisesta laatasta. Tämän jälkeen tarkistetaan, onko pelaajalla laattoja kaikissa väreissä. Puuttuvista väreistä sakoitetaan -5 pistettä väriä kohden.
Mikäli pelaajalla jäi käyttämättä passausmahdollisuuksia, näistä hyvitetään 1 piste kummastakin. Tämän jälkeen lasketaan laatoissa näkyvät elefantit väreittäin, jotka tuovat 1–3 pistettä laatasta sekä tarkistetaan, saako pelaaja niistä tietyistä erikoislaatoista 5 pistettä vai ei. Suoritetaan yhteenlasku ja näin eniten pisteitä kerännyt voittaa.
Yksinkertaista, kevyttä ja helposti lähestyttävää – jopa vähän tylsää?
Kerala on kaikessa yksinkertaisuudessaan nopeasti opetettu ja jo ensimmäinen peli sujuu joutuisasti. Peliä on helppo suositella koko perheen kanssa pelattavaksi tai tilanteisiin, jossa joukossa on vähemmän kokeneita pelaajia. Koska varsinainen kiusanteko ei ole mahdollista, niin pelaaminen on väistämättä varsin leppoisaa. Minun makuuni jopa liian leppoisaa, sillä jäin kovasti kaipaamaan lisää syvyyttä, mielekkäämpiä valintoja ja enemmän haastetta.
Nyt Kerala kolahtaa ihan kiva, mutta… -kategoriaan, mikä tarkoittaa sitä ettei sitä parin pelin jälkeen jaksa enää enempää. Kevyiden helposti lähestyttävien pelien kategoriasta löytyy siis parempiakin vaihtoehtoja.
Keralan eduksi on joka tapauksessa laskettava se, että vaikka peli on hyvin abstrakti ja siten saattaisi karkottaa osan potentiaalisesta yleisöstään, on abstraktiuden taso onnistuttu häivyttämään hienoilla komponenteilla, joiden hypistely on miellyttävää. Laatukomponenteista siis taas kiitosta julkaisija Kosmokselle.
Se isompi ongelma ainakin täällä Pohjolan perukoilla tämän pelin suhteen on kuitenkin se, että toistaiseksi peliä ei ole kuin saksankielisenä saatavilla, joten Kerala jäänee harvojen herkuksi. Niinpä näillä elefanteilla on melkoinen vuori kiivettävänään ennen kuin Kerala päätyy suuren yleisön tietoon.
Faktat Keralasta
Suunnittelija: Kirsten Hiese
Julkaisija: Kosmos (2016)
Mutkikkuus: Säännöt ovat helpot ja nopeasti opetettu.
Onnen vaikutus: Laattoja nostellaan, eli tuuria on paljon mukana, mutta laattojen asettelu vaatii myös ajatusta.
Vuorovaikutus: Kun laattoja valitaan, mukana on pieni vuorovaikutuksen hippunen, mutta suuri se ei ole.
Teema: Peli on täysin abstrakti, mutta värikäs ulkoasu häivyttää abstraktiutta hieman.
Uudelleenpelattavuus: Peli saattaa olla hivenen kesy peliharrastajien makuun. Laattapussin satunnaisuus tuo peliin kuitenkin riittävästi vaihtelua, jos peli muuten miellyttää.
Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–5.
Pituus: 20–30 minuuttia.
Yksi vastaus aiheeseen “Kerala”
Tero ehtikin jo myymään oman kappaleensa, jonka heräteostostelin itselleni. Yhden pelin kokemuksella sanoisin, että ihan kelpo peli – laattojenasettelussa on aika paljon rajoituksia ja haastetta, ja pisteytys tuo omat lisäkiemuransa.
Toimii siis, etenkin näin perhepelikäytössä. Pidemmällä aikavälillä sitten nähdään, saako tämä peliaikaa.