Just One voitti vuoden 2019 Spiel des Jahres -palkinnon, siis Saksan vuoden peli -palkinnon. Se on poikkeuksellista, sillä Just One on pohjimmiltaan varsin kevyt partypeli ja Spiel des Jahresin asteikollakin hyvin kepeä tapaus. Se on lisäksi yhteistyöpeli, mikä vielä tuuppii Just Onea pelien maailmasta ajanvietteiden ja seuraleikkien puolelle: kyllähän tässä periaatteessa pisteitä lasketaan, mutta…
Vaan eipä mitään. Joskus hyvä idea vain kantaa ja Just One tarjoaa juurikin sitä, yhden hyvän idean, joka onkin sitten todella mainio, eikä ainakaan minua harmita lainkaan, että se Spiel des Jahresilla palkittiin.
Vain yksi sana
Peli kestää kolmetoista kierrosta. Jokaisella kierroksella yksi pelaajista, arvaaja, nostaa pakasta kortin katsomatta sitä, laittaa sen korttitelineeseen niin että muut näkevät sen ja sanoo sitten numeron yhdestä viiteen. Tämä kertoo, mistä kortin sanasta muiden tulee antaa vihje. Sovitaan sanaksi vaikkapa ”Mario”.
Nyt muut pelaajat keksivät yhden sanan vihjeen tälle annetulle sanalle. ”Mario” voisi tuodaan mieleen vaikkapa sanat ”Luigi”, ”Super”, ”Papini”, ”Kart”, ”Bros”, ”Draghi” ja niin edelleen. Kun kaikki pelaajat ovat vihjeensä keksineet, ne tarkistetaan. Tässä vaiheessa arvaaja on vielä visusti silmät kiinni. Vihjeistä poistetaan nyt kaikki tuplat. Jos ”Mario” tuotti muilta pelaajilta vihjeet ”Papini”, ”Luigi”, ”Kart”, ”Luigi”, tuplat otetaan pois ja jäljelle jää ”Papini” ja ”Kart”. Siinäpä sitten mitataan, miten hyvin arvaaja tuntee italialaisia vähän tunnettuja pelisuunnittelijoita.
Sitten arvaaja saa vihdoin avata silmänsä ja nyt jäljellä olevien vihjeiden perusteella pitäisi sitten arvata, mistä sanasta on kyse. Oikea vastaus palkitaan sillä, että sanakortti laitetaan pistepakkaan pisteeksi. Väärästä vastauksesta sekä menettää sanakortin, että nostopakan päällimmäisen kortin. Jos ei vastaa ollenkaan, menettää vain sanakortin.
Yksinkertaisen toimivaa
Just One on erittäin yksinkertainen peli, mutta idea toimii loistavasti. Peli heittää vihjeenantajat kierroksille: ehkä ”Mariosta” tulee ensimmäisenä mieleen ”Luigi”, mutta niin tulee varmasti muillekin, joten ”Kart” on varmasti parempi vihje – mutta ajatteleeko tuo toinen pelaaja ihan samalla tavalla, joten pitäisikö sittenkin ottaa se ”Luigi”, vai menisikö kuitenkin monimutkaisempaan suuntaan? Tämä ajatusprosessi on parhaimmillaan todella viihdyttävä.
Jos vihjeet menevät liian oudoiksi, arvaaja saa olla ihmeissään, etenkin jos pari ilmeisempää vihjettä kumoaa toisensa, jolloin jäljelle jää vain jotain hämärää. On myös hauskaa nähdä, millaisia mielleyhtymiä pelaajille sanoista tulee ja paljon iloa irtoaa siitäkin, millaisilla sanoilla törmäyksiä sitten tulee. En olisi esimerkiksi arvannut, että sanalle ”lauta” vihje ”tuppeensahattu” kumoutuisi tuplana… Tällaiset yllättävät törmäykset ja niistä seuraavat epäonnistumiset ovat pelin suola, eikä epäonnistuminenkaan aina harmita, koska se on niin hauskaa.
Pelin pisteenlasku ei ole täydellinen. On tylsää, että epäonnistumisesta rangaistaan lyhentämällä peliä kierroksella. Sääntöjä voisi ehkä hiukan muokata tässä kohtaa ja poistaa koko passaamisvaihtoehdon pelistä – toisaalta sekin on yksi valinnanpaikka, että uskaaltako vastata vai ei, jos on epävarma. Pelasimme tätä alunperin väärin niin, että epäonnistumisesta menetti tulevan kierroksen sijasta aikaisemmin saadun pisteen, sekin on ihan hyvä muunnelma.
Mutta missään tapauksessa pisteytyksellä ei kovin suurta merkitystä ole ja on ihan kelpo ratkaisu olla välittämättä siitä ollenkaan ja vain pelata niin monta kierrosta kuin huvittaa, pelin pääasiallinen viihdearvo on kuitenkin vihjeiden keksimisessä ja siinä, miten ne törmäilevät toisiinsa. Se taas edellyttää riittävästi pelaajia. Laatikko lupaa pelaajamääräksi 3–7, kolminpelissä pelaajat antavat kaksi vihjettä kerralla. Ei se ihan sama juttu ole. Käytännössä sanoisin, että Just One kannattaa kaivella esiin, kun pelaajia on vähintään viisi.
Faktat Just Onesta
Suunnittelija: Bruno Sautter, Ludovic Roudy
Julkaisija: Repos Production (2019)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset ja enimmäkseen kattavat. Hyväksyttävistä sanoista voi tulla vähän keskustelua, mutta muuten pelin säännöt ovat yksinkertaiset.
Onnen vaikutus: Joskus on tuurista kiinni, miten sanat törmäilevät toisiinsa ja ymmärtääkö arvaaja viittauksia. Just One on ehdottomasti kepeä peli.
Vuorovaikutus: Koska vihjeet törmäilevät ja toisaalta arvaajan pitää pystyä sana arvaamaan, on syytä vähän pohtia, miten muut pelaajat ajattelevat.
Teema: Pelissä ei ole mitään varsinaista teemaa.
Uudelleenpelattavuus: Sanakortteja on 110 ja jokaisessa viisi sanaa, joten sen suhteen ei ole mitään hätää. Muuten uudelleenpeluuarvo on kiinni siitä, miten mielekkäänä tällaista yhteistyöseurapeliä pitää.
Kieliriippuvuus: Edellyttää pelaajilta yhteistä kieltä ja lukutaitoa.
Pelaajamäärä: 3–7, parhaimmillaan 6–7 pelaajalla.
Pituus: 20–30 minuuttia.
8 vastausta aiheeseen “Just One”
Nyt täytyy olla se kalikka joka korisee ja nipottaa sanamuodoista: paheksun vihjailua siitä että yhteistyöllisyys vähentää peliyttä.
On toki totta että Just One on enemmän ajanvietettä, mutta eipä esimerkiksi tuo ”katso myös nämä” -osiosta löytyvä Concept ole pelinä parempi kuin ajanvietteenä, vaikka perussäännöt kilpahenkiset ovatkin (joku voi olla eri mieltä, mutta varmaan Just Onen kierrostenmenetysmekaniikastakin tykkääviä löytyy).
Väittäisinkin että osa pelimekaniikoista on enemmän ajavietehenkisiä, mutta niiden kohdalla ei ole niin suurta merkitystä lasketaanko pisteitä vai yritetäänkö voittaa peli. Pisteidenlasku toki on ylipäänsä huono mekaniikka yhteistyöpeleissä, kun pisteiden vertailu edellisiin ei herätä niin suuria tunteita kuin kilpahenkisemmissä peleissä vastustajiin.
Conceptiin vetoaminen ei tässä toimi: minusta Concept on itse asiassa vähemmän peli kuin Just One… Just Onessa me sentään lasketaan pisteitä, Conceptissa en ole oikein koskaan vaivautunut.
Eiks Conceptiin vetoaminen silloin just toimi: en minä sitä mieltä ollutkaan että Just One olis kovin pelilillinen, vaan sitä että yhteistyöllisyys ei tee siitä vähemmän peliä. Just One tuskin olisi hauskempi tai toimivampi, vaikka siinä olis kaksi kilpailevaa joukkuetta.
No joo, hyvä pointti, vaikka vähän olen silti eri mieltä: Just One kahdella kilpailevalla tiimillä tuntuisi kyllä enemmän peliltä (käytännössä se ei tietysti toimisi, jo pelaajamäärän vuoksi). Esimerkiksi Team3 on joko yhteistyöpeli tai joukkue vastaan joukkue, ja kyllä mä sen kohdalla sanoisin, että joukkue vastaan joukkue on siinäkin minusta enemmän peli.
Yhden pelin jälkeen heräsi muutama kysymys sallituista vihjeistä:
1.1 Onko yhdyssanat ok? Oletan, että on.
1.2 Kumoutuu tällöin sanat, joissa on yksi osa yhteistä keskenään? Esim. ”taruhevonen” ja ”taruolento”?
2.1 Onko erisnimet ok? Oletan, että on.
2.2 Tuleeko silloin myös noudattaa yhden sanan sääntöä? Varmaankin.
2.3 Onko ”Oasis” (bändi) laiton vihje, jos oikea sana on keidas? Eli onko sääntökikkailua.
3. Onko eri taivutusmuodot ok? Esim. ”metsässäkin”
4. Onko slangi ok? Esim. ”dösä”
5. Onko kesken jätettyjen yhdysviivojen käyttö ok? Esim. ”linja-”
Tulkinnan varaa jäi varmaan siksi paljon, että säännöt oli käännetty englannista. Suomen kieli taipuu aika moneen siihen verrattuna. Omia linjauksia voi näihin vetää, mutta olisi kiva kuulla muiden pelanneiden ratkaisuja.
Minä pelaan näin:
1.1. On, mutta vain olemassaolevat asiat, eli ei keksittyjä asioita.
1.2. Ei suoraan, mutta harkinnan mukaan, tuo on vähän siinä ja siinä. Kallistuisin kumoamaan, koska se on hauskempaa. (Sääntöjen ”Samaan sukuun kuuluva sana” on vähän epämääräinen.)
2.1. Ovat.
2.2. Kyllä
2.3. On, en hyväksyisi suoraa käännöstä, vaikka se onkin myös erisnimi. Se on silti mysteerisana eri kielellä.
3. Ehdottomasti sallittu.
4. Ehdottomasti, kunhan ei ole keksitty sana.
5. Joo, olen sallinut noita, koska se on usein hauskaa ja käytännöllistä.
Hyviä kysymyksiä Arvuuttelijalta. Mekin olemme näihin törmänneet, tässä omat kantani:
1.1 Yhdyssanat käyvät.
1.2 Mutta tällöin kiellettyjä ovat sanat, joissa on yksi osa yhteistä keskenään. Esim. ”taruhevonen” ja ”taruolento”. ”Ei samaa sukua” -sääntö on nähdäkseni tulkittava näin.
2.1 Erisnimet käyvät.
2.2 Erisnimissäkin tulee noudattaa yhden sanan sääntöä.
2.3 ”Oasis” (bändinä) on ovela vihje, mutta nähdäkseni silti laiton siksi että se on suoraan ”keidas” vieraalla kielellä.
3. Eri taivutusmuodot ovat meillä ok ja tekevät pelistä suomen kielen juhlaa.
4. Slangi on ok, kunhan ei riko ”ei samaa sukua” -sääntöä. Jos sana on ”linja-auto” esim. ”dösä” käy mutta ei ”linkku” tai ”linkki”. (Pahoittelut länsirannikolle, Keski-Suomeen jne.)
5. Kyllä, olemme sallineet kesken jätetyt sanat. Se tekee kieltämättä pelistä vähän helpomman, mutta on hauskaa – ja sehän on olennaista.
Unohtuipa tämä hetkeksi, mutta muistin taas kun sain uuden notifikaation vastauksesta. Kiitos siis sekä Mikolle että Puutyöläiselle perustelluista vastauksista.
Yksi peli tuli pelattua tässä välissä ja siitä jäi sellainen fiilis, että heti kun peliä haluaa vähän vaikeuttaa (= varmaan aika pian), niin ensimmäisenä rajoitetaan avoimeksi jätettyjä yhdyssanoja (5) ja kaksiosaisia osittain toiselta sanaltaan mätsääviä yhdyssanoja (1.2).