Java kuuluu Kramerin ja Kieslingin naamiotrilogiaan Tikalin ja Mexican kanssa, tämänkin pelin kannessa tuijottaa naamio. Historialliselle Jaavalle sijoittuva peli on näyttävä kuten muutkin trilogian pelit. Javan jippona ovat todella paksut laatat, joista rakentuu näyttävä kolmiulotteinen pelilauta pelin edetessä.
Pelin idea
Java on toimintapistepeli, jossa pelaajat käyttävät vuoroillaan toimintapisteitä kehittääkseen pelilautaa siten, että pelaajien järjestämät juhlat tuottavat mahdollisimman paljon voittopisteitä. Voittopisteitä kerätään myös laajentamalla palatseja ja ympäröimällä vesialueita.
Pelaajilla on käytössään vain kuusi toimintapistettä joka kierros, mutta erilaisia toimintoja riittää. Joka vuoro on pakko lisätä laudalle vähintään yksi laatta. Sen lisäksi pelaajat voivat tuoda peliin omia nappuloitaan tai liikutella jo laudalla olevia ympäriinsä.
Laudalla on kyliä, joita yhdistellään kaupungeiksi rakentamalla palatseja. Isommat palatsit vaativat tuekseen enemmän kyliä. Kun pelaajaa rakentaa tai laajentaa palatsia, parhaalla paikalla eli korkeimpana kaupungin sisällä oleva nappula tuottaa pisteitä.
Haastava peli
Java on ehdottomasti naamiotrilogian mutkikkain peli. Pelaajilla on paljon mietittävää ja pelitilanteen visualisoiminen on vaikeampaa kuin muissa peleissä. Tikalia moititaan hitaaksi, mutta Java voi olla vielä hitaampi ja esiintyy usein, kun puhutaan analyysihalvausta aiheuttavista peleistä.
Haasteita ja aivojumppaa kaipaavalle Java on sarjan paras peli, mutta useimmille Tikal on jo vetävämmän teemansa vuoksi oikea valinta. Jos on jo kokeillut Tikalia, tietää luultavasti mielipiteensä Javasta, sen verran samanlaisia pelit ovat — Java on vain vaikeampi.
Suunnittelija: Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
Julkaisija: Ravensburger, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 2000
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 120 min