Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Isle of Skye: From Chieftain to King

Onko sinusta Skyen kuninkaaksi? Isle of Skye: From Chieftain to King on mainio hinnoittelu- ja laattojenasettelupeli, jossa kerätään pisteitä monin tavoin. Skottiteema on mukavaa vaihtelua, vaikka pinnallinen onkin.

Skye on Skotlannin Sisä-Hebridien saariryhmän suurin saari. Viikinkiajan jälkeen Ylämaihin lukeutuvaa saarta hallitsivat MacLeodin ja MacDonaldin klaanit, ja näiden klaanien johtajien kiltteihin pelaajat pääsevät tässä näppärässä laattojenasettelupelissä.

Skottilaisella teemalla tai Skyen historialla ei ole suurensuurta merkitystä peliä pelattaessa, sen sijaan tarkka silmä hinnoittelun ja toisten pelaajien tarpeiden arvioinnin suhteen on tarpeen. Jos nautit hinnoittelumekaniikasta Castles of Mad King Ludwigissa, tässä pelissä saat sitä hupia vielä enemmän.

Isle of Skye voitti vuonna 2016 Saksan parhaalle peliharrastajapelille myönnettävän Kennerspiel des Jahres -palkinnon.

Laatikon sisältö

Hinnoittele ja osta

Isle of Skyen kansiJokaisella kierroksella pelaajat saavat kolme laattaa. Niistä yksi hylätään ja kaksi hinnoitellaan, jonka jälkeen jokainen saa ostaa vuorollaan yhden laatan toiselta pelaajalta. Ne laatat, joita muut pelaajat eivät ostaneet, ostetaan itse ja sen jälkeen ostetut laatat – yhdestä kolmeen – pelataan omaan valtakuntaan.

Hinnoittelu on mielenkiintoinen haaste. Hinnat merkitään omilla rahoilla, eikä näitä rahoja saa käyttää ostamiseen. Rahat vapautuvat vain, jos joku muu ostaa laatan, jolloin saa omat rahat takaisin ja lisäksi maksun. Jos kukaan ei osta laattaa, rahat menettää. Liian korkeita hintoja ei siis kannata tavoitella. Liian halvalla myydessään taas lahjoittaa muille pisteitä.

Valtakuntaa rakennellaan laatoista yksityisesti. Carcassonnen tapaan maastonmuotojen on täsmättävä, mutta tiet saavat katketa. Se, miten laatat kannattaa omaan valtakuntaansa lisätä, riippuu pitkälti käytössä olevista pisteytyssäännöistä, mutta yksi asia pätee aina: viskitynnyrit kannattaa sijoittaa omaan linnaan eli aloituslaattaan johtavan tien varrelle, koska silloin niistä saa lisätuloja.

Rahaa saa joka vuoro viisi rahaa omasta linnasta ja lisäksi yhden rahan jokaisesta linnaan vievällä tiellä olevasta viskitynnyristä. Lisäksi pelissä on tasoitusmekanismi, jossa pisteissä jäljessä olevat pelaajat saavat rahaa. Mitä pidemmällä peli on ja mitä useampi pelaaja on edessä pisteradalla, sitä enemmän bonusrahaa kertyy.

McInnesin tarjous. Kuva: Mikko Saari
McInnesin klaani kaupittelee tällaista laattavalikoimaa. Kuva: Mikko Saari

Paljon mahdollisuuksia pisteytykseen

Yksi pelin hienouksista on pisteytyksessä. Jokaisessa pelissä on käytössä neljä pisteytyssääntöä. Kahdella ensimmäisellä kierroksella on käytössä yksi sääntö, kahdella seuraavalla kaksi ja viimeisellä kahdella kolme. Nämä on jaoteltu niin, että kaikki neljä pisteytyssääntöä esiintyvät pelin aikana kolmesti.

Erilaisia pisteytyssääntöjä on kuusitoista, eli valinnanvaraa on. Pisteitä voi kertyä laatoilla olevista asioista, valmiiden maastonmuotojen rakentamisesta tai rahasta. Peliin valitut laatat vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten laattoja arvostetaan, ja myös sillä on merkitystä, missä vaiheessa peliä pisteytykset ovat. Peli tuntuu siis mukavan erilaiselta pelikertojen välillä.

Pisteytyssäännöt eivät ole ainoa keino saada pisteitä. Joillain laatoilla on omia pisteytyssääntöjä, jotka tuottavat pisteitä pelin lopussa. Nämä pisteet saa vieläpä tuplattua, jos pisteytyssäännön sisältävä alue on valmis (eli ympäröity kokonaan muilla maastoilla). Näistä omista pisteytyksistä voi saada runsaastikin pisteitä.

Punaisen pelaajan valtakuntaa. Kuva: Mikko Saari
Punaisen pelaajan valtakunnassa keskellä oleva nurmialue on valmis, joten sillä oleva härkäpisteytys lasketaan tuplana pelin lopussa. Kuva: Mikko Saari

Nopea ja notkea peli

Isle of Skye on näppärä peli, joka tarjoaa pienessä paketissa mielenkiintoisia päätöksiä. Peli skaalautuu mukavasti eri pelaajamäärille. Peli tuntuu vähän erilaiselta kahdella pelaajalla verrattuna moninpeleihin, mutta toimii oikein mainiosti molemmilla tavoilla. Moninpelitkään eivät pääse venymään liikaa, kun iso osa päätöksenteosta tapahtuu yhtäaikaisesti.

Jonkin verran jäätämisen vaaraa on. Ostamisvaiheessa etenkin viisinpeleissä mahdollisia ostettavia laattoja on paljon ja jos haluaa huolella analysoida, mikä on järkevin ostos, aikaa saa kulumaan. Ongelma on pahin ensimmäiselle ostajalle, mutta oman kokemukseni perusteella ei ole kovin suuri huolenaihe.

Isle of Skye nousee omilla listoillani vuoden 2015 parhaiden pelien joukkoon, etenkin tässä alle tunnin mittaisten pelien sarjassa.

Pisteytyslaattoja. Kuva: Mikko Saari
Esimerkkejä pelin pisteytyslaatoista. Symbolit ovat yleisesti ottaen varsin selkeitä. Ylärivillä: piste valmiista alueista, pisteitä maatilojen vieressä olevista eläimistä, pisteitä tien varrella olevista häristä ja pisteitä lampaista. Alarivillä: pisteitä laivoista, pisteitä kolmen laatan kokoisista valmiista alueista, pisteitä kolmen laatan pystyriveistä ja pisteitä viskistä. Kuva: Mikko Saari

Faktat Isle of Skyestä

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Lookout Games, Mayfair Games (2015)

Mutkikkuus: Peli on suoraviivainen ja nopeasti opetettu. Perussäännöt ovat helpot ja siihen päälle vain valittujen pisteytyslaattojen läpikäyminen, pelaamaan pääsee nopeasti. Kaikki laatatkin ovat julkisia, joten niiden pisteytyssäännöt on helppo selittää sitä mukaa kun laattoja nousee.

Onnen vaikutus: Tuurielementti on vähän vaikeasti määriteltävissä. Pelissä on aika paljon kaaosta, pelaajat tekevät paljon valintoja, joihin liittyy oma satunnaiselementtinsä, kaikkea kun on vaikea huomioida. Joskus voi käydä tuuri ja juuri sinulle sopiva laatta olla tarjolla alihintaan.

Vuorovaikutus: Kukin rakentaa omaa valtakuntaansa, mutta ostamisvaiheessa ei voi sooloilla, vaan hinnoittelussa on mietittävä muiden pelaajien tarpeita ja mahdollisuuksia.

Teema: Kuvitus tukee teemaa, jossa on tolkkua. Mikään syvällisesti temaattinen peli Isle of Skye ei ole, teema on pääasiassa kuvituksen tasolla eli helposti vaihdettavissa.

Uudelleenpelattavuus: Kuusitoista erilaista pistelaattaa varmistavat sen, että pelikerrat eivät toista itseään. Vielä kun pistelaattojen järjestykselläkin on hivenen merkitystä, pelit eivät tunnu samanlaisilta. Uudelleenpeluuarvoa siis riittää.

Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole lainkaan tekstiä.

Pelaajamäärä : 2–5, toimii hyvin eri pelaajamäärillä eikä juuri veny viidelläkään pelaajalla. Toki isommalla pelaajamäärällä pelaajien jäätämisen mahdollisuus on vähän suurempi.

Pelin pituus: noin 45–60 min, kaksinpelinä vähemmänkin.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *