Kategoriat
Peliarvostelut

Insider

Jun Sasaki osaa salaisten roolien pelit. Perinteiseen 20 kysymystä -leikkiin perustuva Insider on hyvä esimerkki nopeasta modernista partypelistä.

Insiderin mukavan pienestä korttipeliboksista löytyy korttipakka, tiimalasi ja kahdeksan roolilaattaa (ja säännöt). Yksi pelaajista ottaa master-laatan, eli ryhtyy pelinvetäjäksi. Muut laatat sekoitetaan siten, että joukkoon otetaan yksi insider ja kaikki loput ovat agentteja eli commonseja.

Roolit arvotaan ja sen jälkeen master pyytää ihmissusipelien tyyliin kaikkia sulkemaan silmänsä, kääntää päällimmäisen aihekortin näkyviin ja lukee selvitettävän sanan. Sitten hän sulkee silmänsä ja pyytää insideria lukemaan sanan ja kääntämään kortin takaisin piiloon.

Heti tämän jälkeen käännetään tiimalasi ympäri ja aletaan selvittää haettavaa aihesanaa kyllä- ja ei-kysymyksillä. Mikäli sanaa ei keksitä hiekan kuluessa, kaikki häviävät pelin.

Insiderin kansi

Kuka tietää mistä puhutaan?

Mutta onneksi sisäpiiriläinen tietää sanan ja voi johdatella muita oikeaan suuntaan kysymyksillä, jotka rajaavat aihetta sopivasti paljastamatta insideria. Tai jopa itse arvata sanan oikein, jos muut eivät ratkaisua löydä.

Tässä piileekin pelin hienous: insiderin rooli on aivan ratkaiseva. Parhaimmillaan se on todella maukas pelattava. Pitää haistella ryhmädynamiikkaa ja etsiä oikea aaltopituus ja oikeat hetket kysymyksille, jotta saa autettua porukkaa – tai jossain tilanteessa myös hämmennettyä soppaa.

Jos sana onnistutaan selvittämään, siirrytään keskusteluvaiheeseen, jossa yritetään porukalla paljastaa sisäpiiriläinen. Saavutettiin konsensus tai ei, kaikki pelaajat jotka uskovat insiderin olleen se, joka arvasi sanan lopulta oikein, nostavat käden ylös. Tämän jälkeen katsotaan ohjekirjan vuokaaviosta pelinlopputulos.

Jos enemmistö äänesti insideria ja arvasivat oikein, agentit eli commonsit voittavat. Jos taas vähemmistö äänesti insideria, mutta oikean sanan ”arvannut” oli insider, hän voittaa. Jos taas oikean arvannut oli joku agenteista tehdään erilaisia vertailuita ja mahdollisesti äänestetään toisen kerran suoraan kuka oli insider. Ja mahdollisesti vielä oikein arvanneen agentin ääni ratkaisee.

Selittämättä kaikkia vaihtoehtoja meistä tuntui, että kaavio oli turhan monimutkainen ja jotkut tulokset eivät edes olleet loogisia, vaan simppelimpi äänestys toimisi paremmin.

Insiderin komponentteja
Insiderin komponentteja. Kuva: Tapani Aulu

Kenelle?

Insider sopii parhaiten isolla porukalla pelattavaksi ja oikeastaan laatikon 8 pelaajan raja ei ole mikään maksimi, vaan peliä voi pelata kuinka moni tahansa kirjoittamalla roolit paperinpaloille laattojen sijasta.

Yksi erä Insideria on täysi peli, joten se sopii 10 minuutin filleriksi tai useamman erän pelaamalla koko illan peliksi. Insider toimii hyvin myös perhepelinä, joskin nuorimmille insiderin rooli voi olla liian vaikea.

Tässä piileekin pelin heikkous: insiderin rooli on aivan ratkaiseva. Riippuen peliporukasta, selvitettävästä sanasta, masterin vastauksista, perhosen siivenlyönneistä Borneolla ja viikon Euriborista, insiderin rooli voi olla nautittava tai kiduttava.

Meidän peleissä valtaosa eristä on ollut nautittavia puolella, mutta jotkut erät eivät ole edenneet oikein mihinkään eikä ole päästy lähellekään sanan arvaamista ilman. Toisaalta pari kertaa sana on keksitty aivan telepaattisella nopeudella ilman insiderin apua, jolloin insiderin paljastaminen on ollut hauskasti käytännössä mahdotonta. Master voi tähän toki hieman vaikuttaa sanavalinnalla, jos kokee, että joku sana ei sovi kyseiseen pelitilanteeseen.

Meillä se on ainakin toistaiseksi koettu pelin vahvuudeksi, että välillä sanaa ei vain saada ratkottua millään, vaikka tiimalasi on ruhtinaallisen hidas, liki viisi minuuttia. Tiimalasia pitäisi oikestaan käyttää myös keskusteluvaiheessa, mutta siihen se on aivan liian hidas. Keskustelu ei kestä minuuttia tai kahta kauempaa.

Kolme Insiderin sanakorttia.
Sanakortteja. Kuva: Tapani Aulu

Faktat Insiderista

Suunnittelijat:

Julkaisija: Oink Games (2016), Lautapelit.fi (2022)

Mutkikkuus: Säännöt ovat lyhyet ja helpot selittää, mutta lopputuloksen vuokaavio ei ole selkein mahdollinen.

Onnen vaikutus: Ei satunnaisuutta.

Vuorovaikutus: Koko peli on vuorovaikuttamista ryhmän kanssa.

Teema: Ei varsinaista teemaa, mutta sisäpiiriläinen pääsee roolin tunnelmaan hyvin.

Uudelleenpelattavuus: Sanoja voi keksiä itse, joten pelattava ei lopu koskaan.

Kieliriippuvuus: Pelaajien pitää puhua samaa kieltä.

Pelaajamäärä: 4–8, mutta ylärajaa ei käytännössä ole.

Pituus: 10 minuuttia erää kohden.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *