Tietovisapelit kiinnostavat suurta yleisöä kovasti, mutta Trivial Pursuitille ei ole tainnut vieläkään löytyä voittajaa, vaikka yritystä on riittänyt. Tacticin uusin ehdokas kalifiksi kalifin paikalle on iKnow, jossa on kieltämättä tehty monta asiaa oikein.
Ulkoisesti iKnow on näyttävä – ainakin jos puhtaanvalkoinen Applen i-estetiikka viehättää. Pelkistetyn valkoinen boksi on suunniteltu sisustuselementiksi ja on kieltämättä poikkeuksellisen tyylikäs. Pelin komponentit ovat muutenkin yksinkertaiset ja turhia krumeluureja vailla.
Pelistä ilmestyi vuonna 2022 uusi versio iKnow 2.0. Arvio perustuu alkuperäiseen, mutta lopusta löytyy myös näkemys kakkosmallista.
Klassista tietovisaa
Peruskuvio on klassista tietovisailua. Formaatiksi on tällä kertaa valittu vihjekysymykset, eli annetaan aihe, kolme vihjettä ja vastaus pitäisi niiden pohjalta tietää. Tuttu kuvio on pelaajille itsestään selvä välittömästi.
Odotteluaikaa on vähennetty sillä, että kaikki vastaavat jokaiseen kysymykseen, paitsi kysymyksen lukija. Lukijasta seuraava pelaaja saa valita ensin vastausvuoronsa: vastata voi minkä tahansa vihjeen jälkeen. Ensimmäisen vihjeen jälkeen vastaamalla saa kolme pistettä, toisen vihjeen jälkeen kaksi pistettä ja viimeisen vihjeen jälkeen yhden pisteen.
Pelilaudalla on kullekin vihjeelle vain kaksi ruutua, joten nopeat vievät parhaat paikat hitaampien edestä. Taktikoinnin varaa on: vastaanko ensimmäisenä, vai ottaisinko vihjeen sisällä jälkimmäisen paikan? Koska kaikki vastaavat ääneen, hännillä on hyvä olla.
Toinen oivallus on vedonlyönti siitä, tietävätkö muut vastauksen. Tämäkin on sinänsä vanha idea, mutta toteutus on hyvä. Jokaisen vastausruudun vieressä on plus- ja miinusruudut, eli veikkaus siitä, että kyseinen vastaaja joko tietää tai ei tiedä. Jokaiseen ruutuun mahtuu vain yksi veikkaus ja ensimmäisen vastausvuoron valinnut saa tasoituksen nimissä veikata ensin.
Kolmen pisteen vihje…
Sitten kysellään. Jokaisen vihjeen lukemisen jälkeen kysellään vastaukset pelaajilta, joiden kuuluu kyseisen vihjeen jälkeen vastata, sitten tulee lisää vihjeitä ja niin edelleen. Lopuksi lasketaan pisteet. Oikeasta tiedosta tulee 1–3 pistettä, väärästä vastauksesta ei menetä pisteitä. Oikea veikkaus palkitaan yhdellä pisteellä, väärästä sakotetaan yhdellä. Kysymyksen lukija saa 2 hyvityspistettä.
Sen jälkeen kysymysvuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Ensimmäisenä oikean vastauksen edelliseen kysymykseen tiennyt pelaaja saa valita seuraavan kysymyksen aihepiirin. Peliä jatketaan, kunnes joku saa 20 pistettä kasaan, jolloin peli päättyy.
Ei yksin tiedosta
Pelkkä tieto ei ratkaise, mutta toisaalta peli ei sorru tuurilla löysäilyyn. Toisten pelaajien tietämyksen tunteminen auttaa ja tarkkasilmäisellä vedonlyönnillä kerää hiljakseen ihan hyvän pistepotin. Jos tietopuolella peesailee yhden pisteen vihjeillä ja veikkaa oikein, kerää tasaisesti pari pistettä kierroksessa – ja sillä voi päästä jo pitkälle.
Pientä bluffiakin voi harjoittaa. Kannattaa vähän miettiä, miten kolmen pisteen vihjeeseen vastaa – muut kuuntelevat kyllä korvat höröllä. Kannattaa opetella laukomaan uskottavia vääriä vastauksia ilman viivyttelyä ja toisaalta satavarmoja tietojen kohdalla luonnollisesti kauhistellaan kysymyksen vaikeutta ja veikataan nyt tätä, mutta oikeasti en tiedä kyllä mitään.
Elegantti peli
iKnow hoitaa homman kotiin. Se on hyvä perustietovisa, joka on juuri niin yksinkertainen kuin tarvitsee olla ja silti sopivasti omaperäinen aikaisempiin peleihin verrattuna. Selkeä design on silmää miellyttävä ja pelaamisen kannalta toimiva juttu.
Kysymyksissäkään ei ole pihistelty, paketissa on yhteensä 1600 kysymystä, joten ihan heti ei tarvitse samoja kysymyksiä kierrättää. Pelaajien määrän suhteen enemmän on parempi. Koska yksi pelaajista lukee kysymyksiä eikä osallistu kierrokselle (lukijakin voi tarvittaessa osallistua, mutta on vaivattomampaa, jos ei), paras pelaajamäärä on viisi tai kuusi pelaajaa, jolloin laudalle tulee sopivasti tungosta.
iKnow tarjoaa paljon hyvää. Kysymykset ennen vihjeitä ovat sen verran epämääräisiä, että sopivan vihjeiden määrän arviointi on vähän tuuripeliä ja vähän riskinottoa. Kolmen pisteen vihjekin voi olla yllättävän vaikea, tai sitten helppo nakki. Pelissä tulee kohtaamaan monta kertaa oivalluksen elämyksiä, kun on vastannut väärin kolmen pisteen vihjeestä ja kahden pisteen vihjeestä vastauksen keksii heti.
Suosittelen lämpimästi kaikille uutta tietovisaa kaipaaville, jotka haluavat yksinkertaisen, helposti opittavan pelin, joka tarjoaa vaihtelua Trivial Pursuitille.
iKnow 2.0
Tuoreehko painos mainioksi osoittautuneesta iKnow’sta vaihtaa valkoisen Apple-estetiikan tummiin väreihin, ja heti kanteen on nostettu komea versionumero 2.0. Ikävä kyllä tämä päivitys on ollut oikeastaan heikennys.
Heti ensimmäisenä silmään pistää pelaajamäärän lasku: peli tukee 2–4 pelaajaa. Tämä on iso miinus, sillä iKnow’n kuuden pelaajan peli on ollut paras tapa saada iso määrä pelaajia kestoltaan tiiviiseen tietovisaan. Suurilla pelaajamäärillä pelilauta on sopivan täysi, mutta nyt vastustajien blokkaaminen ulos parhailta tai huonoimmilta pisteiltä vaikeutuu reippaasti. Mikään ei toki estä ottamasta lisää pelaajia, mutta heille ei riitä pelinappuloita.
Toinen iso muutos on tehty kysymyskortteihin: niissä on vain yksi kysymys, eikä aihepiiriä voi enää valita. Pelistä karisee jälleen yksi taktinen elementti, sillä aiemmassa versiossa ensimmäinen oikein vastannut sai valita kategorian. Uutena elementtinä kysymyskortteihin on lisätty kuvakortit, joista ei lueta edes kysymystä ennen vastausvuoron valintaa. Uusi lisäys jää hieman pinnalliseksi, sillä kuvavihje on usein kysymystä paljastavampi.
iKnow 2.0 on edelleen toimiva peli ja idea, mutta valitettavasti tuorein painos karsii sen parhaita puolia reilulla kädellä. Perhe- ja partypeliksi tätä voi edelleen suositella, mutta vanhempi painos on kenties osittain vanhentuneita kysymyksiä lukuun ottamatta parempi veto kaikilla mittareilla.
Faktat iKnow:sta
Julkaisija: Tactic (2012, 2022)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset, vastaus- ja veikkauskuvio selviää yhdellä harjoituskierroksella.
Onnen vaikutus: Tuuria on luonnollisesti mukana siinä, miten helppoja tai vaikeita kysymyksiä saa. Tietämisen lisäksi myös ihmistuntemuksesta on apua menestymisessä.
Vuorovaikutus: Kaikki pelaajat ovat koko ajan mukana pelissä ja tärkeä osa peliä on toisten tietämisen arvioiminen.
Teema: Pelkistetty tyyli sopii pelille erinomaisesti.
Uudelleenpelattavuus: Kysymyksiä on 1600, joten ihan heti ei kysellä samoja kysymyksiä.
Kieliriippuvuus: Suomalainen laitos on paitsi suomenkielinen, myös lokalisoitu Suomeen.
Pelaajamäärä: 3–6, enemmän on parempi. Uudessa versiossa 2–4.
Pituus: 90 minuuttia.
8 vastausta aiheeseen “iKnow”
Mainiota vaihtelua iänikuiselle trivialille ja oman vuoron odottelulle.
Hyvä ja toimiva peli, tosin 1600 kysymyskorttia kuluu aika nopeasti, jos enemmänkin intoutuu pelaamaan. Joulunpyhinä viidentenä päivänä alkoi jo muistamaan vastauksia aihealueiden nimen perusteella. Tämä syö aavistuksen pelin käyttöikää.
Muuten peli sopivan nopeatempoinen ja intensiivinen. Myös säännöstä, jossa lukijavuorossa oleva pelaaja saa automaattisesti kaksi pistettä jakoi mielipiteitä pelaajien kesken. Esimerkiksi jos lukijalla on 18 pts, ei ole väliä miten muut vastaavat, kun lukija saa kierroksen päätteeksi joka tapauksessa 2 pistettä ja näin olle voittaa pelin.
Pienemmällä pelaajamäärällä suositeltavaa ottaa lukija myös vastaamaan, tosin vastaus on hölmösti samalla puolella korttia kuin vihjeetkin (seurauksena kömpelöä sormella vastauksen peittämistä).
Ulkoasu erittäin tyylikäs, ehkä aavistuksen kliininen. Hyvää vaihtelua trivialille ja pienellä hienosäädöllä mahdollisuuksia olisi ollut jopa sille kalifin paikalle. Nyt lopputuloksena kelpo peli ja 3/5 pts.
Keravan kirjasto on alkanut lainaamaan lautapelejä ja tämä löytykin sitten sieltä trivial pursuitin vierestä. Olin suunntiellut ostavani pelin mutta onneksi tuli kokeiltua ensin. Pelisysteemi on todella hieno ja ehdottomasti parempi kuin Trivial pursuit.
Omalle porukalle kysymykset olivat vain liian vaikeita eikä pelkällä lukiosivistyksellä näyttänyt pelissä pärjäävän. Tarvittiin paljos spesifimpää tietoa osa-alueesta jos mieli vastata oikein.
Meillä ajauduttiin väittelyyn saako lukija 1. valita kysymyksen aihealueen luettuaan kysymykset vai onko 2. ensin valittava aihealue ja vasta sitten saa lukea vain sen aihealueen kysymyksen. Mielestäni 1. Vaihtoehto on oikea, jolloin taktikoinnille jää tilaa ja jota vaihtoehtoa englanninkieliset ohjeetkin tukevat. Mielipiteitä?
Tämän ohjeen mukaan järjestys menee niin, että ensin valitaan aihealue ja sitten vasta nostetaan kortti. Varsinaiset säännöt jättävät kohdan kieltämättä täysin auki. Tacticin asiakaspalvelusta pystyisi varmaan asian varmistamaan, siihen asti suosittelisin, että neuvottelette ennen peliä, miten toimitte, suomenkielisistä säännöistä ei virallista vahvistusta kummallekaan vaihtoehdolle löydy.
iKnow-nappulan sijoittamisen taktikoinnista…Olenko ymmärtänyt oikein:
Esimerkki. Päätän vastata kahdella vihjeellä. Haluan päättää menenkö ensimmäiseen vai jälkimmäiseen ruutuun. Oletan tässä esimerkissä, että joku muu pelaaja ottaa toisen ruudun. Jos otan jälkimmäisen ruudun, saan aina vastata toisen pelaajan jälkeen näin saaden aika paljon lisäinfoa ennen vastauspäätöstä. Jos taas menen ensimmäiseen ruutuun, saan asettaa iBet-merkkini yhtä askelta aikaisemmin. Muuta eroa ruudun valinnalla ei ole.
–> Ensimmäinen vaihtoehto on lähes aina houkuttelevampi, s.e., oletuksena kannattaa mennä jälkimmäiseen ruutuun. Kuitenkin esimerkkikuvissa nappulat tuppaavat olemaan ensimmäisessä ruudussa, eikä tästä taktikoinnista säännöissä mainita mitään? Ilmeisesti näin peli kuitenkin toimii?
JJ, eipä siinä tosiaan näyttäisi olevan mitään syytä olla laittamatta toiseen paikkaan, kun toisena vastaamisesta ei ole erityisemmin sanktiota.
Esimerkkikuvista en vetäisi liikaa johtopäätöksiä, aika usein lautapelien kuvituksessa näkee jopa ihan väärin pelattuja tilanteita – kuvaajat eivät siis aina tiedä, miten peliä pelataan.
Kiitos Mikko pikaisesta vastauksesta. Tällä mennään ja ei siinä mitään, kyllähän peli toimii, vaikka tosiaan kannattanee lähes poikkeuksetta valita se toinen slotti kikkailun sijaan.