Homestead Act avasi Mississippin länsipuolista aluetta lähes kenen tahansa vallattavaksi. 65 hehtaarin maa-alan sai kun pyysi. Maata piti parantaa ja asua sillä viisi vuotta, jonka jälkeen maan omisti. Homesteaders heittää pelaajat asuttamaan länttä ja kehittämään pientä kyläänsä aina kaupungiksi asti.
Homesteadersin suunnittelija Alex Rockwell tuntee resurssinhallintapelit ja on muun muassa ansioitunut Puerto Rico -strategiaoppaiden laatijana, joten Homesteaders on takuutoimivaa resurssinhallintaa ja optimointia.
Pelin kilpailuasetelma on vähän pöhkö. Voittopisteitä kerätään ja eniten voittopisteitä saa nimetä kaupungin itsensä mukaan! Jes! Upeaa! Muuten teema toimii vähintään kohtuullisesti, eikä teema optimointi- ja resurssinhallintapelien genressä ole koskaan mikään kynnyskysymys ollut.
Pelin idea
Homesteaders on rakenteeltaan varsin yksinkertainen peli. Pelataan kymmenen kierrosta, joista jokainen noudattaa samaa kaavaa. Ensin asemoidaan työläiset rakennuksiin, kerätään tulot ja maksetaan palkat. Sen jälkeen huutokaupataan rakennuslupia ja rakennetaan. Kymmenen kierroksen jälkeen tulee vielä yksi tulovaihe, jonka jälkeen lasketaan pisteet.
Rakennuksia on paljon, mutta valikoimaa rajoittaa pelin kulku. Ensimmäiset neljä kierrosta ollaan settlement-vaiheessa, sitten neljä kierrosta town-vaiheessa ja lopulta kaksi kierrosta city-vaihetta. Rakennukset ovat tarjolla jonkun tietyn vaiheen aikana, osa sekä settlement- että town-vaiheessa.
Rakennukset tekevät kaikenlaista: tuottavat raaka-aineita duunareilla tai ilman, antavat pisteitä tai rahaa, tuottavat lopussa bonuspisteitä tietyillä ehdoilla ja niin edelleen. Tutunoloista tavaraa. Paremmat rakennukset ovat kalliimpia rakentaa ja monet rakennukset sopivat hyvin yhteen jonkun toisen rakennuksen kanssa.
Huutokauppaa
Huutokauppa tekee pelistä mielenkiintoisen. Huutokaupassa on tarjolla kaksi tai kolme kohdetta, eli yksi vähemmän kuin pelaajia. Käytössä on Evo-huutokauppa, eli laudalla on tietty asteikko, johon laitetaan kuutio huudon merkiksi ja mikäli toinen pelaaja kiilaa edelle, ohitettu pelaaja saa siirtää kuutionsa jonnekin muualle. Huutokauppa on yleensä nopea ja tehokas.
Huutokaupassa myydään kortteja, jotka antavat rakentaa tietyntyyppisen rakennuksen. Rakennuksia on neljää lajia, kortti voi rajata vaihtoehdot yhteen tai kahteen, osa antaa rakentaa mitä tahansa. Joissain korteissa on muita etuja, kuten ”etene bonusradalla ja ota duunari”. Lähestymistapa on omaperäinen ja kiinnostava, kun huutokaupasta ostetaan tietyntyyppistä rakennusoikeutta, eikä suoraan rakennusta. Tämä idea olikin Alex Rockwellin johtoajatuksia peliä suunnitellessa (designer notes).
Yksi pelaajista joutuu väistämättä passaamaan. Lohdutuspalkinto on sekin ovela. Tarjolla on rata, jossa ensimmäisessä ruudussa on tarjolla trade token, sitten lisäduunari, sitten rautatiemerkki, sitten vapaavalintainen tuote ja lopulta voittopisteitä. Kun etenee radalla, saa ottaa palkinnoksi jonkun siihen mennessä saavutetun ruudun edun.
Monta lähestymistapaa menestykseen
Erilaisia lähestymistapoja pelissä on runsaasti, rakennukset yhdistyvät toisiinsa riittävän monin eri tavoin. Selkeää optimistrategiaa tuskin löytyy. Olennaista on miettiä, mitä haluaa tehdä ja tehdä sitten työtä tavoitteen saavuttamiseksi. Suunnittelematta huomaa pian keränneensä komean kasan lainaa, josta joutuu maksamaan ankarat sakot lopussa. Pelissä on hauska par-mekanismi, sillä pelkästään passailemalla saa jo lähes 30 pistettä — sen verran siis vähintään pitäisi saada pisteitä kokoon.
Genreen olennaisesti kuuluva resurssisuhmurointi on viety Homesteadersissa pitkälle. Käytännössä lähestymistapoja on kaksi: tuota sitä mitä tarvitset tai käy kauppaa. Kaupankäynti tapahtuu trade tokeneilla, joita jotkut rakennukset tuottavat. Antamalla rahaa ja trade tokenin saa tuotteen, trade token ja tuote taas tuottaa rahaa ja voittopisteen. Ahkera trade tokenien keräilijä veivaa tavaraa miten haluaa, toisaalta juuri oikeaa tavaraa valmistava säästää jonkin verran.
Kosteusvaurioita ja painovirheitä
Homesteaders on nuoren Tasty Minstrel -pelifirman ensimmäisiä julkaisuja ja pelin ensimmäinen laitos kärsi pahasti huonosta tuotannosta. Osa peleistä on kärsinyt niin pahoja vesivahinkoja, että komponentit ovat homeessa. Jos homevaurioita ei olekaan, pahvilätkät on todennäköisesti painettu ihan hutiin.
Pelin ensimmäistä laitosta ei kannata ostaa varomatta. Käytetty ja ehjäksi havaittu on turvallinen ostos, muuten kannattaa ostaa vain paikasta, jossa palauttaminen ja vaihtaminen käyvät kätevästi. Suosittelen odottamaan tulossa olevaa kakkoslaitosta, jossa pelin ulkoasua on muutenkin kohennettu.
Sinänsä pelin osat ovat tyylikkäät. Varsinkin monipuoliset ja -muotoiset puuosat ovat hienoja. Tyylikkäät pikku-cowboyt ja mustatäpläiset lehmät ovat hauskoja ja pahviosienkin kuvitus on selkeää ja tyylikästä. Ensimmäisen laitoksen osissa on jokunen valituksen aihe, mutta näyttäisi siltä, että ne paikataan hyvin toiseen laitokseen.
Upea optimointipeli
Homesteaders on yhtä kaikki hieno peli, jota on helppo suositella genren ystäville. Miksei muillekin, vain runsasta vuorovaikutusta ja tuurielementtejä kaipaavien kannattaa Homesteaders ohittaa saman tien. Tuotantoketjujen ja rakennusstrategioiden ystäville Homesteaders on varmaa herkkua.
Pelin parhaita puoli on ehdottomasti sen pituus: siinä missä joku Caylus venyy herkästi pariin tuntiin ja ylikin, Homesteadersin pelaa hitaimmillaankin varmasti alle puolentoista tunnin ja helposti noin tunnissa. Kiireinen ihminen arvostaa kompaktia peliaikaa, etenkin kun peliin on saatu silti pakattua hyvä dramaattinen kaari alun hitaasta rakentelusta lopun kriittisiin kaupunkikierroksiin.
Faktat Homesteadersista
Suunnittelija: Alex Rockwell
Julkaisija: Tasty Minstrel Games (2009)
Mutkikkuus: Säännöiltään Homesteaders on hyvin yksinkertainen, mutta runsaiden mahdollisuuksien vuoksi vähintään ensimmäinen peli menee täysin hapuillessa.
Onnen vaikutus: Pelissä ei ole tuurielementtejä, vain toisten pelaajien sähläystä.
Vuorovaikutus: Suoraa vuorovaikutusta ei ole, mutta huutokaupoissa tietysti joutuu mittelemään muiden pelaajien kanssa ja rakennuksiakin on rajallisesti.
Teema: Pelin asetelma on vähän hassu, mutta muuten teema toimii ja on vähän vaihtelua tavanomaisimmille.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä, rakennuksia on sen verran runsaasti että erilaisia strategioita riittää.
Kieliriippuvuus: Laatoissa on jonkin verran tekstiä.
Pelaajamäärä: 3-4, toimii hyvin molemmilla.
Pituus: 60-75 minuuttia.