Kategoriat
Peliarvostelut

Heroes of Land, Air & Sea

Scott Almesin Heroes of Land, Air & Sea on Warcraftia muistuttava lautapeli, jossa rakennellaan joukkoja ja soditaan maalla, ilmassa ja merellä alueiden hallinnasta.

Heroes of Land, Air & Sea -lautapelin suunnittelija Scott Almes tunnetaan suositusta Tiny Epic Kingdoms -lautapelistä, kuten myös sen sisarpeleistä. Heroes of Land, Air & Sea on näitä pieniä pelejä selvästi mittavampi ja monipuolisempi. Samalla myös pelin mukana kuljettaminen hankaloituu, sillä pelilaatikon koko kasvaa selvästi.

Heroes of Land, Air & Sean kansi

Taktikointia ja suunnittelua

Pelissä näkee selviä yhteneväisyyksiä Tiny Epic Kingdomsiin, mikä on varmasti monelle hyvä asia. Esimerkiksi resurssien kerääminen toimii monista peleistä tutulla tavalla ja resurssit ovat samat kuin Tiny Epic Kingdomsissa. Heroes of Land, Air & Seassa toimintojen hallinta ja etukäteen suunnitteleminen ovat tärkeässä asemassa.

Toiminnot on jaettu pelissä kahteen osaan eli komentoihin ja valtakuntaa koskeviin toimintoihin. Komennot vaikuttavat yksikköihin ja valtakuntaa koskevat toiminnot taas tutkivat uusia loitsuja, palkkaavat lisää väkeä, verottavat pelaajan hallitsemia alueita tai rakentavat rakennuksia.

Kun pelaaja on valinnut toimintonsa, kerätään resurssit pelaajan hallitsemilta alueilta ja nostetaan loitsukortti, jonka jälkeen alkaa uusi kierros. Toiminnot ovat hyvin tasapainossa ja hieman pelin tilanteesta riippuen, saattaa jäädä tunne että olisi pitänyt pystyä tekemään vielä yksi tai ehkä kaksikin toimintoa lisää.

Pelin etenemisessä pääkaupungin kehittäminen on tärkeässä roolissa. Pääkaupunkiin voi rakentaa rakennuksia, jotka antavat käyttöön erilaisia sankareita. Rakennukset antavat lisäksi erilaisia bonuksia riippuen pääkaupungin tasosta.

Yksiköitä pelissä on maalla, ilmassa ja vedessä liikkuvia. Pelilaudan koko suhteessa yksiköiden liikepisteisiin takaavat sen, että peli etenee suhteellisen verkkaisesti. Yksiköt voivat liikkua esimerkiksi suhteellisen nopeasti mantereen reunalta toiselle, jolloin tämä myös edesauttaa kaikkien pelin 4X-tavoitteiden täyttymistä nopeammin.

Pelaajalauta
Sinisen pelaajan pelilauta. Kuva: Tero Oksala

Yksinkertaista ja monipuolista

Pelin kierros on selkeä rakenteeltaan ja eri toiminnot on suhteellisen helppo oppia muistamaan jo ensimmäisen pelin kuluessa. Pelissä on neljä erilaista mahdollisuutta päättää peli.

Tavoitteet on nimetty pelin 4X-teeman mukaisesti. Exploren saavuttaakseen kaikki pelialueilla olevat tutkimusmerkit on oltava paljastettuina. Expandin saavuttaakseen on pelaajan kaikkien työläisten ja sotilaiden oltava pelissä mukana. Exploitissa pelaajan kaikki kolme tornia on oltava rakennettuina ja viimeisenä Exterminatessa jonkun pelaajan pääkaupunki on tuhottu.

Kun pelin lopputavoite on saavutettu, lasketaan pisteet. Eniten pisteitä saaneen pelaajan ryhmittymä on ylivoimainen rotu Aughmooressa.

Suosittelen kokeilemaan peliä, erityisesti jos keskiraskas 4X-lautapeli on lähellä sydäntä. Peliaika on noin 30 minuuttia pelaajaa kohden, mikä on varsin kohtuullinen. Pelissä on mukana tuurielementtejä hieman ja ne tuovat kyllä mukavasti uudelleenpeluuarvoa. Tuurielementtien osuus pelissä on kuitenkin sen verran vähäinen, eikä huonoilla korttien nostoilla tai epäonnekkailla tutkimusmerkkien nostamisella saa peliään täysin pilattua. Ne antavat pienen lisäedun ja saattavat muuttaa maastoa niin, että taktiikoita joutuu miettimään uudelleen.

Peliä on lisäosien myötä laajennettavissa myös viidelle ja kuudelle pelaajalle, lisäosilla on myös mahdollista tuoda peliin pieniä lisäelementtejä esimerkiksi palkkasotilaiden kautta. Kahdella pelaajalla peli ei harmillisesti loista, mutta ei ole ihan pelikelvotonkaan. Peliä on mahdollista pelata myös yksin, mutta sitä ei testipelien aikana tullut kokeiltua.

Peli on yleisilmeeltään melko näyttävä ja sitä katselee mielellään. Pahviset tornit, lentoalukset ja laivat ovat mukava pieni lisä peliin.

Pahvilaiva
Pahviset linnat, laivat ja lentolaitteet näyttävät hauskoilta laudalla. Kuva: Tero Oksala

Faktat Heroes of Land, Air and Sea

Suunnittelija:

Julkaisija: Gamelyn Games (2018)

Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat melko suoraviivaiset ja suhteellisen helpot oppia.

Onnen vaikutus: Tuuria on mukana, mutta taito ratkaisee.

Vuorovaikutus: Peli on suoraa kilvoittelua pelaajien kesken. Pelissä on toki mahdollisuutta tehdä muutakin kuin sotia, toisten pelaajien eliminoiminen on vain yksi neljästä voittoehdosta.

Teema: Pelin fantasiateema on aika geneerinen. 4X-viittaukset kannattaa ennemmin kalibroida jonnekin RTS-pelien kuten Warcraftin tai Starcraftin suuntaan, ei niinkään perinteisten 4X-hirmujen kuten Civilizationin tai Twilight Imperiumin.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä.

Kieliriippuvuus: Pelin korteissa on englanninkielistä tekstiä, eli pelaaminen vaatii kielitaitoa tai hyvät apulaput.

Pelaajamäärä: 1–4, parhaimmillaan kolmella tai neljällä.

Pituus: Noin puoli tuntia pelaajaa kohden.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *