Heat: Pedal to the Metal on Days of Wonderin tuore julkaisu vuodelta 2022. Days of Wonder on tunnettu erityisesti Ticket to Riden kaltaisista hieman kevyemmistä kaikille sopivista peleistä. Heat ei poikkea tästä tutusta linjasta.
Heat on melko nopeasti noussut suureen suosioon ja tekstin kirjoitushetkellä löytyy BoardGameGeekin parhaiden pelien listalta sijalta 121 ja perhepelien listalta sijalta 11. Maailmalla peli on otettu siis hyvin vastaan.
Nokkelaa kortinpeluuta
Heatissa 1–6 pelaajaa ohjastaa autoaan kilpa-ajoissa, tavoitteenaan päästä maaliin ensimmäisenä. Radan ympäri ajetaan kaksi kertaa, mutta se vaatii vähän enemmän pelikierroksia.
Jokaisen kierroksen alussa pelaajat päättävät haluavatko vaihtaa vaihdetta. Yhden vaihteen ylös tai alas voi vaihtaa ilman seuraamuksia, mutta kahden vaihteen vaihtaminen kerralla kuumentaa moottoria. Sen jälkeen kaikki pelaavat samanaikaisesti kädestään autonsa vaihteen mukaisen määrän kortteja.
Kaikki kortit lisäävät auton vauhtia. Peruskorttien nopeus on 0–5, eli esimerkiksi kolmosvaihteella voi pelata vaikka kortit arvoltaan 3, 4 ja 5, jolloin auto kulkee kaksitoista askelta eteenpäin. Vaihteen valitseminen vaatii tarkkuutta ja suunnittelua, koska suorilla halutaan korkea vaihde, jotta saa pelata paljon kortteja, mutta mutkien lähestyessä taas halutaan usein pelata vähemmän kortteja, jottei mutkista mennä liian lujaa.
Temaattista moottoriurheilua
Moottorin kuumeneminen on yksi pelin tärkeimmistä ja parhaista mekaniikoista. Nimensä veroisesti Heatissa tarvitaan kuumuutta. Sen kanssa pitää kuitenkin pystyä tasapainottelemaan. Oikealla hetkellä moottorin on voitava kuumentua, mutta ylikuumentunut moottori on vähemmän yllättäen huono asia. Moottorin lämpenemistä tapahtuu vaihteiden vaihdon lisäksi myös, jos tulee mutkaan liian kovaa. Lisäksi halutessaan voi kuumentamalla moottoria lisätä auton vauhtia kerran kierroksessa sattumanvaraisen määrän.
Pelin alkaessa kaikilla on käytössä tietty määrä kuumennuskortteja, yleensä noin kuusi. Aina kun auto kuumenee, pitää kuumennuskortteja pelata poistopinoon, josta ne sitten lopulta päätyvät pakkaan ja sitä kautta käteen. Kädestä niitä ei voi pelata pois. Mitä enemmän auto kuumenee, sitä enemmän käteen tulee kortteja, joita ei voi lainkaan pelata, mikä taas johtaa siihen, ettei voi enää ajaa niin huolettomasti.
Oikeastaan ainoat tavat saada kuumennuskortteja pois pakasta ja takaisin käytettäväksi on joko vaihtaa vaihde ykköselle tai kakkoselle, tai jättäytyä kisan viimeiseksi. Näissä tilanteissa saa poistaa kuumennuskortteja kädestään takaisin käyttöön.
Moottorin kuumenemisen lisäksi mutkat ovat tärkeitä. Mutkien selvittäminen juuri oikealla nopeudella on sopivan haastavaa. Jos ajat liian kovalla nopeudella mutkiin etkä voi kuumentaa moottoriasi, ajat mutkasta ulos. Silloin menetät vuorosi, palaat mutkan alkuun ja vaihdat automaattisesti ykkösvaihteelle.
Koska ulosajaessa joutuu myös käyttämään kaikki mahdolliset kuumennuskortit, on ulosajamisen jälkeen vaikeaa saada vauhtia uudestaan, kun ei ole varaa vaihtaa kuin yksi vaihde kerrallaan ennen kuin on taas saanut kuumennuskortteja käyttöön. Mutkat pitää hoitaa kunnialla koko kisan ajan, jos haluaa ykkösenä maaliin!
Imussa eteenpäin!
Kuten kilpa-ajoissa oikeastikin, Heatissakin on hyötyä pysytellä aivan kärjen tuntumassa kuitenkaan välttämättä menemättä kisan johtoon. Aivan kärjen tuntumassa olemalla pääset hyötymään imusta. Jos lopetat liikkeesi toisen auton taakse, pääset imulla ohittamaan auton ilman että se nostaa nopeuttasi. Tämän avulla voi esimerkiksi mutkat suorittaa hyvinkin tehokkaasti tai kisan loppuhetkillä ohittaa kärkiauton.
Heatiin on rakennettu myös kiinniottomekaniikka. Jos olet viimeisenä, (viidellä tai kuudella pelaajalla kahden viimeisen joukossa), niin saat aina yhden ekstranopeuden ja lisäksi pelata kuumennuskortteja takaisin käyttöön kädestäsi. On oikeasti melko hankalaa pudota täysin voittotaistelusta pois. Käytännössä ainoa tapa jäädä täysin jälkeen on ajaa mutkasta ulos ilman että kukaan muu ajaa mutkasta ulos.
Monta eri pelimuotoa
Pelasimme tyytyväisenä peruspeliä ilman mitään härpäkkeitä monta kertaa ennen kuin tuli tarvetta ottaa moduuleja käyttöön. Pelasimme kaikki radat läpi peruspelimuodolla ennen moduuleja. Eri ratoja on neljä ja vaikkei niissä valtavia eroja olekaan, niin kaikissa on omat juttunsa.
Moduuleihin pääsimme ratojen kokeilun jälkeen. Nyt pelatessa emme ilman pelaakaan. Mukana on legendamoduuli soolopeliä ja lisäpelaajia varten, autotallimoduuli, jossa pelin alussa draftataan parempia ekstrakortteja, sää- ja tieolosuhdemoduuli, jolla muutetaan radan ominaisuuksia ja vielä ultimaattinen pelikokemus eli championship-moduuli.
Legendamoduuli on varsin toimiva, sillä antaa mahdollisuuden pelata peliä millä pelaajamäärällä tahansa. Tätä peliähän ei ole oikeastaan järkeä pelata, jos radalla on vain kahdesta neljään autoa, joten moduulia kannattaa käyttää usein. Se on onneksi toimiva ja legendat on oikeasti aika vaikea – mutta ei kuitenkaan mahdotonta – voittaa.
Autotallimoduuli tuo tosi paljon uutta pelattavaa peliin. Tätä moduulia käytettäessa peli aloitetaan draftaamalla uusia kortteja, jotka tuovat hyvin vaihtelua peleihin. Isompia nopeuksia, muutoksia imuun tai mutkiin, vaihteiden rajoituksiin muutoksia ja niin edelleen. Sää- ja tiemoduuli taas tuo vaihtelua ratoihin. Moduulit siis tosiaan lisäävät pelattavuutta!
Championship-moduuli yhdistää kaikki edeltävät moduulit ja tekee pelistä kolmen tai neljän kisan kauden. Jokaisen kisan alussa saadaan kertakäyttöisiä sponsorikortteja, kehitetään autoa autotallimoduulin avulla, sääolot vaihtelevat ja jopa lehdistö saapuu paikalle. Kisoista saa pisteitä sen mukaan, miten sijoittuu ja lopulta parhaat pisteet saanut auto voittaa koko mestaruuden! Tämä on Heat parhaimmillaan.
Toimiva kilpa-ajopeli
Heat oli iso yllätys, vaikka hyvää peliä odotimmekin. Heat onnistui silti yllättämään yksinkertaisuudellaan. Silti pelattavaa riittää vaikka kuinka paljon. Peli on helppo opettaa, nopea pelata ja kaikki pelaajamäärät toimivat. Peli on tarpeeksi yksinkertainen lähes kenelle vain ja teemakin on helposti lähestyttävä. Heat onkin loistava peli uusien ihmisten pelien pariin saattamiseen!
Jos kaipaa jännittävää ja mukaansatempaavaa kilpa-ajopeliä on tämä jatkossa ehdoton ykkönen kenelle tahansa.
Lisäosat
Vuonna 2024 peliin ilmestyi ensimmäinen lisäosa Heat: Heavy Rain. Se tuo peliin uuden auton eli mahdollistaa seitsemän pelaajan pelit. Sen kaksipuoleisen laudan toisella puolella on Japanin rata, jossa mutkat tulvivat ja toisella Meksiko, jossa pitkien suorien päässä on tiukkoja shikaaneja.
Faktat Heat: Pedal to the Metalista
Suunnittelija: Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen
Julkaisija: Days of Wonder (2022)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset, pelin opettaa noin kymmenessä minuutissa. Pelaaminen on myös hyvin suoraviivaista.
Onnen vaikutus: Pakasta nostetaan kortteja, joten mukana on aina vähän tuuria. Tuuri ei kuitenkaan ole ratkaisevassa osassa peliä.
Vuorovaikutus: Kokoajan pitää olla kärryillä, etteivät muut pelaajat karkaa ja että pääsisi mahdollisimman tehokkaasti kulkemaan imussa.
Teema: 1960-luvun grand prix -ajojen teema on saatu erittäin hienosti sopimaan peliin. Mekaniikat yhdistyvät teemaan ja Vincent Dutrait’n kuvitus sopii kuin nakutettu.
Uudelleenpelattavuus: Kaikkien moduulien kanssa pelattava ei aivan heti lopu.
Kieliriippuvuus: Peli on täysin kielivapaa.
Pelaajamäärä: 1–6. Parhaimmillaan 5–6 pelaajalla, legendamoduuli mahdollistaa pelaamisen hyvin myös muilla pelaajamäärillä, jopa soolona.
Pituus: 30–90 min, useimmiten hyvin lähelle tuntia.
2 vastausta aiheeseen “Heat: Pedal to the Metal”
Kiinnostaisi kuulla miten Heat vertautuu Flamme rogueen? Kyseistä peliä paljon pelanneena, mutta Heatia kokeilemattomana, vaikuttaa siltä, että Heatissa enemmän korttitaktikointia ja ehkäpä syvyyttä.
Fillaristi, pelit ovat aika erilaisia, vaikka taustalla sama perusmekanismi sykkiikin. Mutta jo se, että Heatissa samat kortit kiertävät moneen kertaan tekevät tunnelmasta erilaisen verrattuna Flammen kertakäyttökortteihin – Flammessa pyöräilijät väsyvät, Heatissa auton moottori kyllä jaksaa, mutta voi ylikuumentua.
Heat on vähän monimutkaisempi. Lisääkö se syvyyttä? Kyllä jonkin verran, BGG:ssäkin Heatille on annettu vähän korkeampi ”Weight”-luokitus. Heatissa on jonkin verran uutta taktikointia siinä, kuinka aggressivisesti pelaa. Aggressiivinen pelaaminen lisää riskiä ulosajosta, mutta toisaalta antaa myös mahdollisuuksia hyvälle tuurille. Varman päälle pelaaminen on tasaista suorittamista ilman epäonnistumisia tai suuria onnenpotkuja. Tätä tasapainottelua Flammessa ei ole. Lisäksi Heatissa on enemmän mahdollisuuksia kädenhallintaan, kun käteen voi jättää kortteja, kaikkia kierroksen kortteja ei ole pakko heittää pois.
Eli joo, on siinä vähän enemmän ominaisuuksia. Pitääkö sitä sitten hyvä asiana on toinen kysymys – meidän peliporukassamme Flammesta pidetään yleisesti ottaen paljon enemmän, itse haluaisin pelata vielä enemmän Heatia ennen lopullisen päätöksen tekemistä.